Tid for familiehygge – Den store påskekrimmen, del 3

Posted: 19. April 2011 by antigirl29 in Magnhilds påskekrim

Det er tirsdag ettermiddag og familietid. Altså ikke akkurat Magnhilds favorittid. Men tirsdag i påska da skal familien samles i onkelens hytte, det er bare en regel viktigere enn de sju bud til sammen, og nåde den som tør utfordre det. Og Magnhild må egentlig innrømme at etter en morgen hvor hun nesten har blåst ut sin egen hjerne i forsøket på å blåse ut egg Karoline kunne ha malt på, men endte opp med å knuse, og etter et par dager i det furufengselet foreldrene hennes kaller hytte, så er hun klar for å skifte miljø.

Men Magnhild må likevel psyke seg opp til dagens familieøkt. For hun vet hvordan det blir. Hun vet hvordan hun må stå skolerett for onkelen og forklare at nei, hun kan ikke gi blod fortsatt for hun har litt for ustabilt sexliv, selv om det med hennes fylleoppførsel og ødelagte selvrespekt er i ferd med å bli ikkeeksisterende. Hun vet hvordan hun nok en gang må være den personen rundt bordet som ingen skjønner hva jobber med, selv om farmora insisterer på at hun jobber for statsministeren, for det gjør alle som jobber i staten i hennes øyne.

Og Magnhild vet at hun må forklare alle sine søskenbarn, onkler og tanter og whattafuck hvordan det kan henge sammen at hun fortsatt ikke har mann eller barn selv om hun altså ikke er lesbisk eller misfoster og selv om hun er av denne fantastiske slekta og altså visstnok jobber for de alltid like sjarmerende Jens og Jonas. Og ikke minst så skal hun forsvare hvordan det nå kan ha seg hun en gang gikk fra han der fyren hun var sammen med i begynnelsen av 20-åra som hele familien syns var så sykt flott selv om Magnhild har sagt hundre ganger at han var så sykt sint og så sykt glad i å ligge med alle mulige andre damer enn Magnhild selv. For uansett så hadde jo Magnhild ikke vært singel om hun hadde holdt seg til den idioten, og det er jo det viktigste for ei kvinne, å bli gift, selv om det er med en skallete, halvfeit fyr med bmw som nærmer seg førtiåra.

-Ah, det er visst likevel mange faktorer som skal stemme før jeg overlever denne middagen, tenker Magnhild i sitt litt vel bråkete indre. -Jeg skal overleve farmor, som mener eggstokkene mine råtner på rot. Jeg skal overleve onkelen min, som mener jeg burde få meg en ordentlig jobb. Og jeg skal overleve mamma som forsøker å bortforklare alle mine valg i livet – du vet, de jeg til vanlig er stolt av, men som jeg ikke alltid har ryggmarg til å takle i familieselskaper fulle av småbarnsforeldre med yrkesutdanning og aksjemajoritet i blodbanken.

Det kommer til å bli en tøff ettermiddag. Og ikke bare fordi onkelen kommer til å kaste ut Magnhild når hun vinner over han i Trivial Pursuit. Hun kan bare håpe de ikke blir tretten til bords.

Comments
  1. Trulte says:

    Drømmepåske, Magnhild ! Jeg følger spent med !

  2. Lene says:

    Dette er veldig bra Mag! Ser frem til fortsettelsen-særlig siden jeg allerede har kommet meg hjem fra familiehyggehyttetur på søster og svogers hytte på Hafjelltoppen!! Idyllen varte i ca 24 timer,etter allerede en del knubbing rant det over da min grønnhårete prinsesse kalte onkel Preben (både navn og fyr er prototypen på en av “blazer guttene) for et kapitalistisk utbyttersvin og min søster for en reaksjonær dott i pels og LV veske.
    Deilig å være hjemme!! Hafjell passer nok bedre for “villa creme” enn for meg.
    Påskeklem fra en deilig asfaltert by
    Lene

Leave a Reply

