ABC til konferanselivet

Posted: 12. April 2011 by antigirl29 in Magnhild hater, Magnhild realitetsorienterer

Ok, jeg har klart å overleve nok en lang konferansedag i verdens powerpointhovedstad Oslo. Men det tar alltid på med et titalls foredrag etter hverandre på en dag, kan jeg melde.

Som et ledd i mitt utstrakte arbeid for en bedre konferansehverdag for utslitte statsansatte, har jeg imidlertid et par råd jeg tror kan redde verden. Det gjelder i særlig grad bruk av Powerpoint, dette satans verktøy som alle skal revolusjonere konferanselokalet med selv om mange har gjort det før dem i 20 fuckings lange år.

  1. Powerpoint skal visstnok brukes til å vise fram ting mens du snakker om dem. Ikke til å vise fram ting du ikke snakker om, ei heller til å vise fram ting for å slippe å snakke. Du er bedt om å snakke, liksom, ikke vise lysbilder av logoer.
  2. Slutt og trykk manuset ditt opp i trynet på oss. Det skal ikke mange ord til før slidesa dine blir uleselige. Flere enn fem, og folk gidder ikke å lese ett eneste ett. Eventuelt så gidder de ikke høre på deg fordi de tenker at de kan lese det du sa på den presentasjonen du sender dem seinere. Eventuelt så driter de i hele deg og budskapet ditt og fortsetter til et nytt level på Angry Birds mens de later som om de er busy og sjekker mail.
  3. Animasjoner i Powerpoint er til for at du skal slippe å vise hele slideinnholdet ditt på en gang. Ikke for at du skal kunne demonstrere at bokstaver er bedre til å fly på finurlige måter enn Batmann. Jeg bare nevner det.
  4. Det kan hende du har litt mindre tid til rådighet nå enn på forrige konferanse, du vet den som var for spesielt interesserte i kommunestyret i Øystre Slidre. Da kan det hende du ikke får snakket om alle de sju og tredve slidesa dine i detalj denne gangen. Og da har jeg et tips til deg. Du kan nemlig lage en kortere versjon. For eksempel kutte tjue av dem. I stedet for å bla gjennom dem foran mitt etter hvert så sure åsyn og si “ja, hehe, dette skal jeg ikke snakke om nå når jeg har så dårlig tid” hvert femte sekund. Da får du hvertfall dårlig tid, nemlig, og publikums konsentrasjonsvansker på kjøpet.
  5. Hvis du har klart å legge en film inn i Powerpointpresentasjonen din, så grattis. Hvis du i tillegg klarer å vise filmen som du skal, så 3*3 hurra. Men hvis du ikke klarer det, så er det ingen som ser ned på deg om du åpner filmen fra mappa på pc-en i stedet. Ikke bruk 10 minutter på å knote rundt og se dum ut for at vi skal syns du er lur som klarer å åpne en film direkte fra en Powerpointpresentasjon. Det kommer vi nemlig ikke til å syns. Og ikke bryr vi oss om å se den filmen heller
  6. Hvis du skal snakke om et bestemt emne, kan du ikke bare drite i å snakke om noe annet? Vi trenger ikke utstrakt reklame for firmaet ditt eller morsomme bilder du har funnet via Google bildesøk. Ei heller bilder av alle innbyggere i kommunen eller fra den gangen dere hadde julebord i arbeidstida.
  7. Og hvis du er en av dem som er Norges mest irriterende skapninger, det vil si en av dem som har ingenting å melde, men utallige måter å melde det på, det vil si hvis du er kaospilot: Kan du ikke bare da droppe det hele? Jeg har virkelig null interesse av din måte å gå rundt på golvet på og dra med publikum i samtalen på og si noen strategiske ord høyere enn andre på og stille såkalt sjokkerende spørsmål på. Jeg er på konferanse for faglig påfyll, ikke for en demonstrasjon av 20-åringers uvitenhet om alt annet enn dårlig presentasjonsteknikk.

Ikke det at jeg tror dette hjelper noe, altså. Snakkes neste konferanse.

Comments
  1. Powerpoint – og som standard alt annet relatert til Microsoft skulle bli brent (jeg anbefaler St. Hans, for eksempel)

    Jeg har skikkelig dårlig allergi til den… Men uansett, konferanser kan det være en unskyling til å gå ut fra kontoret og spise drit mat…

  2. Trulte says:

    Spot on ! Sukk…

  3. Hedda says:

    Herlig innlegg! Ble for et par år siden helt satt ut av en finne som på sitt fantastiske finsk-svensk-engelsk holdt et forbanna langt foredrag der han brukte PP og viste og kunsten i å bruke mest mulige animasjoner, fonter, skriftstørrelser og urelevante bilder. Var så over the top at jeg holdt meg våken for å følge med på hvor dette trainwrecket til slutt krasjlanda!

  4. Maije says:

    Fantastisk! 😀 Men som noen andre her nevner, fint med konferanser for å komme ut av kontoret og spise drittmat. Bare sånn for å glemme at når man går på konferanser i lille Norge møter man også tidligere ONS, ekser etc …

  5. Var på kurs i hele går, gjett om jeg fikk i meg varm lunsj da! I stedet for den tørre skiva jeg er vant til mesket jeg meg med karbonader og lune pastasalater. Joa, jeg tåler noen PP presentasjoner hvis jeg blir belønnet med god mat.

Leave a Reply

