Politikk, bannskap og youtubeklipp

Posted: 7. April 2011 by antigirl29 in Magnhild er idealistisk, Magnhild synser

I en verden der sex og bannskap blir stadig mer tabu mens krig blir stadig mer poppis, er det ikke rart det er en effektiv hersketeknikk å avsløre folks følelser. Men hvem taper på det?

Følelsene er i fokus for tida. Det tok ikke lang tid fra den danske innenriksministeren klikka på en journalist før Liv Signe Navarsete klikka på en lokalsykehusfan mens Wayne Rooyney lira av seg et par gloser for mye i ren lykkerus og Petter Northug lå og grein. Høres ut som noe som skjer i ethvert norsk hjem cirka hver dag. Hvorfor tåler vi det da ikke på fjernsyn?

Det burde ikke være noen overraskelse at jeg liker folk som tør å si fra. Folk som faktisk blir litt sinte innimellom. Og folk som snakker i klartekst i stedet for å gjemme det de mener i et utilgjengelig vissvass. Jeg holder jo på å klikke noen ganger av alle de nysminka rosa huene som står og blotter de nybleika tennene sine rundt omkring uten at de verken er glade eller sinna, bare litt sånn upåvirkede. Og jeg mister motet fullstendig av politikerne som enten er eller prøver å være Jonas Gahr Støre – altså er veldig diplomatiske, mens de egentlig ikke får sagt en dritt mens alle syns de er veldig, veldig flinke. Og kjære Jesus, Buddha og Muhammed, hvor mange ganger skal vi egentlig høre idrettsstjerner si at de er fornøyde med sin egen prestasjon i stedet for å si hva de virkelig føler nå?

Men det er selvfølgelig en grunn til at de fleste offentlige personer gjemmer gleder, frustrasjoner og aggresjon langt inn i de verste nakkeknutene du kan tenke deg. For blir de bittelitt sinna, eller bittelitt for glade for den saks skyld, så vips, så har hundretusener av folk sett det på YouTube. Du skal drites kraftig ut hvis du har følelser, må vite. Dine følelser skal brukes negativt av medier og motstandere for alt det er verdt. Og du, du må bare ut og trekke det hele tilbake. Det er bare å lære setningen “Huff og unnskyld og der gikk jeg over streken og nå er jeg lei meg og her, Skavlan, her har du min versjon av historien”.

Og aller mest skal kvinner drites ut for sitt følelsesliv. Følelser, det er visstnok den største svakheten vi kvinner har. Det er helt håpløst når noen av oss griner, for eksempel. Da har vi enten mensen eller mangler evne til å være gode ledere. Sånn, der var det bevist. Finn en annen jobb eller begynn på sykepleierhøyskolen. Vi kvinner, vi skal holde Botoxmaska hvis vi skal holde på vår posisjon. Ikke skal vi grine, ikke skal vi bli sinte, ikke skal vi fortelle den vi er forelska i at vi er forelska, ikke skal vi la følelser styre våre valg.

Men kjære folk, når ble det egentlig forbudt å mene noe her i verden? Da ansiktsløftningene gjorde det umulig for kongelige å smile? “Det må være lov for politikere, også på høyt plan, å være mennesker. Også hele mennesker”, sa Liv Signe Navarsete til Dagsrevyen i dag. Har hun ikke et poeng? Og burde vi ikke se det som positivt at også Liv Signe og Wayne kan leve seg inn i ting, slik vi andre gjør hele tiden? Hvorfor skal de straffes så sinnsykt for følelser vi andre ser som naturlige reaksjoner i hverdagen?

Selv har jeg en drøm. Om at en gang skal mennesker få lov til å føle igjen. En dag skal jeg høre på Dagsnytt Atten og kun høre folk som sier hva de egentlig mener. En gang skal Jonas Gahr Støre banne på tv fordi han har fått til no bra. Og en gang skal en kvinnelig leder begynne å grine fordi hun er litt sliten uten at noen syns hun er svak for det.

Men det er et stykke igjen. Vi følelsesmennesker får hyre inn en zencoach så lenge.

(Nå har jeg forresten gjort noe jeg aldri trodde jeg kom til å gjøre: Skrive noe positivt om Wayne Rooney. Glad jeg holdt følelsene såpass i sjakk at jeg klarte å se objektivt på det).

Comments
  1. Hør, hør! Bra skrevet, Mag. Jeg er så enig. Det er bare å skru på nyhetene, så ser du politikerne stå der med glassblikk og avlevere diplomatiske svar. Jeg tror de hadde hatt mye å tjene på å vise ekte engasjement og følelser, kanskje flere av norges befolking hadde giddet å engasjere seg også. Gahr Støre hadde tendensen en stund, jeg likte de direkte svarene han ga i Krekarsaken for en tid tilbake. Etter det ble det stilt gitt, så han fikk vel munnkurv. Men noe er gæær’nt når en eller annen folkevalgt prater i 10 minutter og du etterpå ikke har peiling på hva han har sagt.

    Ikke at vi ‘vanlige dødelige’ er noe bedre. Det er tydeligvis farlig å mene noe, det kunne jo hende at noen ikke likte oss for meningene våre. Jeg er mer av typen som hyler ‘La ulven leve’ i en festlig sammenkomst med bønder. Der har jeg fått kjørt meg litt, for å si det sånn.

  2. Big Dick says:

    Liv Signe Navarsete var ikke bare sint, hun var i mental ubalanse, ja rett og slett en lallende idiot…..Hadde jeg blitt så sint hadde jeg vel blitt innlagt, og ansett som farlig for mine omgivelser. Men noe annet gjelder kanskje for sinte/mentalt ubalanserte fruentimmer, hva vet jeg….

    Men for all del mer temperament i norsk politikk, de avgjør jo liv og død(helse og eldreomsorg) for befolkningen. Men spark oppover takk Liv Signe Navarsete, og ikke nedover….

    Natta Mag, senga kaller….

  3. Ivar Bakke says:

    Enig med det du skriver. Men det er en grøft på den andre siden av veien også. Hvis politikk blir en skjønnhetskonkurranse i å representere det ekte og uforstilte, et kappløp om å tale på vegne av kvinnen i gata, så blir det streetsmart å ta fram følelsene når det passer sånn. Ser ikke at skillelinjen her går mellom maskulin/feminin – fascistene var f.eks. mestre i bruke følelsene som “argument” som skulle overdøve fornuft og argumentasjon.
    Jeg har skrevet om dette på min blogg her http://bit.ly/gMoQlI og her http://bit.ly/gv1Bll
    Husk: Persona betyr maske på originalspråket. Politikk er et spill om makt. Det er ikke ment som en kynisk avsløring fra min siden, men som en sjangebeskrivelse.

Leave a Reply

