En realitetsorientering om kontaktlinser og tamponger

Posted: 5. April 2011 by antigirl29 in Gråblogg, Magnhild hater, Magnhild realitetsorienterer

Jeg driver og gjenopplever puberteten om dagen. Og det er faen ikke bare bare. Altså, for et par år siden kom sjefen innom og lurte på hvorfor jeg satt med trynet klint opp i skjermen på pcn. Jeg sa at jeg likte å se ting, og han sendte meg sporenstreks til optiker. Der prøvde jeg å lyge på meg godt syn, siden jeg er autist på helt ubrukelige ting, sånn som å huske bokstavrekka som optikeren driver og spør om i tide og utide, men jeg kom likevel ut med et papir som det stod nærsynt på. Faen, fuck og gauksyre. Men søtten statlige søknadsskjemaer seinere hadde jeg greid å innkassere et par ganske lekre lesebriller, kjøpt og betalt for dine skattepenger under navnet terminalbriller.

Det er kult med kule briller, men en dag begynte brillene å bli like irriterende som de Saba-bindene jeg dreiv og gikk med da jeg var 12 år og ulykkelig og hadde ei mor som elska Saba-bind. Sikkert fordi de kjentes like økologiske ut som et sjøldaua dyr. Jeg mener, hadde det ikke vært for at mora mi hadde 14 ulike verv i 14 ulike organisasjoner rundt på hele Vestlandet, ville hu sikkert sitti hjemme og strikka sine egne bind i garn fra noen veldig lykkelige dyr.

Vel, greia med brillene var at jeg fant ut at linser kunne være tingen, siden jeg ble så vilt lei av trynet mitt med briller. Nå har jeg snart brukt to pakker dagslinser, og jeg greier faen ikke å få den greia inn på øyet.  Dette er jo verre enn å lære seg å bruke tamponger. Og det sleit jeg også noe helt forjævlig med.  Får et par leie pubertetsflashbacks her. Jeg prøver å tenke positivt; hva er fordelen med linser sammenligna med tamponger?

  • Du skjønner hvor du skal putte linsene. Det er ikke alltid så lett med tampongene når du er 13 år og ubesudla og har fulgt litt dårlig med i o-fagstimene.
  • Det er ikke en pappstav rundt linsene som du risikerer ikke å skjønne at du skal ta av før det har gått et par timer og du har gått rundt og sett litt rar ut i et par timer.
  • Linsene loer ikke. Hvis du ligger med noen etter å ha brukt Tampax risikerer du jo at hele fyren springer hjem og er livredd, fordi hele hans i utgangspunktet så manndige kjønnsorgan har blitt en utvaska tennissokk.
  • Det er ikke med et fire siders skriv om det sjeldne linsesyndromet i linsepakkene. Rekk opp hånda den som har lest pakningsvedlegget i OB-pakkene siden 90-tallet.
  • Linser får deg til å se bedre. Tamponger får deg bare til å se bedre ut. Jeg mener, ingen greier å gå normalt med et sjøldaua dyr i buksa, les: Saba-bind.
  • Linser er gjennomsiktige og utvider seg ikke i vann. Og man kan late som man leiter etter dem under bordet når man egentlig vil få med seg en fyr under bordet for å kline med han. Det funker relativt dårlig med tamponger.
  • Det er ikke så jævla vanskelig å finne et sted å kaste de brukte linsene når du er hjemme hos en ukjent fyr uten søppelbøtte på badet.
  • Du kan få faren din til å kjøpe linser for deg på butikken uten at han dør av skam.
  • Kontaktlinser inneholder ikke en lang tråd som umodne gutter med dårlig humor kan dra i. Det ser jeg på som en positiv ting.

Ulempen med kontaktlinser er at du ikke kan erstatte dem midlertidig med dopapir, du kan ikke dyppe dem i sprit og teipe dem på hodet og blir dritings, og de stopper ikke neseblod heller. Den største ulempen er likevel at det faen ikke er mulig å få dem inn på øyet! Jeg har havna i en dyp avgrunn, der jeg er dømt til et liv med Saba-bind. Forever. Please, redd meg. Bind meg fast og stikk greia inn på øyet mitt. Et eller annet.

Comments
  1. Marianne says:

    Hoho, kjenner meg igjen på endel punkter ja. Har et løsningsord til deg: laseroperasjon.
    Operasjonen er veldig enkel og grei. Den vanskelige biten er å få kloa i en haug med penger til å betale for moroa siden dette ikke dekkes av folketrygda. Heldigvis for meg døde en ukjent slektning i Alaska (helt sant!) og mamma arva penger og jeg fikk synet mitt tilbake! Jippi!

  2. Hoho Mag, du sliter om dagen skjønner jeg. Linsene er ikke så veldig vanskelig å få på plass, alt dreier seg om teknikk (akkurat som Tampaxen). Du må bare ikke være redd for å ta på ditt egen øye. Det letteste er å bøye seg over et speil (ikke helt ulikt å lære seg å bruke Tampax), ha linsa på fingern og så legge fingertuppen på øyet. Da skal linsa klistre seg fast på øyet og ikke bli hengende igjen på fingern. Lettere sagt enn gjort, men med litt trening skal det gå greit.
    Nå skal det innrømmes at jeg ikke gidder linser til stadighet. Bare når jeg skal på fest og geite meg til for folk. Det har litt med at jeg blir så tørr i øya av linsene + at jeg fortsatt (etter 20 år) synes det er litt styr å få de på plass. Derfor skal du kanskje ikke lytte til mine råd…..

  3. Trutmunn says:

    Hahahaha, trenger å le litt innimellom oppgaveskrivinga! Takk!

  4. Dragemamma says:

    Saba ja… Det var tingen sin det!
    Og jeg ser at her på jobb er det en sånn pakke som står bak døren til trengende elever som er kommet i knipa…

    • antigirl29 says:

      Huff, stakkars elever. Hvorfor skal alltid skole- og helsepersonell ha Saba? Er det noen som sier det er ekstra sunt? Nei. Er det billigere? Nei. Hadde vært bedre med tamponger med melkesyrebakterier da, ass.

Leave a Reply

