Shabby fredag: Norsk landstil til jul

Posted: 25. March 2011 by antigirl29 in shabby fredag

Det lakkar og lir mot jol, so dei seie i Senterpartiets indre kretsa. Nå er det bare ni måneder igjen til denne fantastiske høytiden som alle interiørbloggere lever og ånder for. De er selvfølgelig allerede godt i gang med planlegginga, og idyllen er til å ta og føle på. Märtha lager dorullengler og noen damer jeg har glemt navnet på, spraylakkerer alt i hvitt.

Siden jeg gjerne vil være tidligere ute enn medier, myndigheter og forskere og det jævlige bladet Jeanne D’Arc som jeg nekter å kalle for et medie, bringer jeg deg trendene for Julen 2011:

Det lyser ikke i nedlagte grender:
De stille grendene lyser ikke lenger. De er faktisk blitt så stille at de er lagt ned. Mye på grunn av Senterpartiets prioritering av gauksyre-PR i 2010, ekstra høye strømpriser i distriktene og visse intelligente mennesker borti USA sin motstand mot landbrukssubsidier. Det er på tide at Lysbakken setter ned et utvalg for ignorerte bygder, så SV kan komme inn som reddende engler. Eventuelt kan de hyre noen engler av Märtha. Engler pynter uansett fint opp til jul, og det er jo relevant for en redebyggende lysbakke.

Vi har høy til pute:
Interiørbloggerne har fått stelle hjemme litt for lenge nå. Det har fått uante konsekvenser. Blant annet så har den landlige, franske stilen tatt over fullstendig. Det betyr høy til pute og kake til frokost, lunsj og middag. Faen, fuck og gauksyre. Ja, for gauksyra er med til mellommåltid.

Engler synger bare ute:
Det er ikke in med engler inne lenger. De skal henge der ute og grine nå. Tror Märtha har gitt dem et lite omdømmetap. Til fordel for bilder av ukjente barn. Bondebladet og Nationen sloss om å finne ofrene og hive dem på forsida. Märthas engleskole får støtte fra Kronprinsparets humanitære fond.

Ljosahell er langt unna himmelen:
Ljosahell er faktisk rimelig passé nå vi snakker 2011. Himmelen er uansett fylt av jagerfly som ingen vil snakke om, og den ikke så veldig store strålingsfaren som er en stor fare gjør Ljosahell helt unødvendig. Harmoni får vi uansett ikke. Og nevnte jeg Drillos ukjente sønn, som plutselig har blitt opplyst? Ljosahell er stor fan, både av han og futsal.

Stille grender er nå bråkete byer:
De stille grendene kan ikke Senterpartiet leve med, rett og slett. FFG, som Ola Borten Moe, ville sagt, altså Faen, Fuck og Gauksyre. Derfor er det tut og kjør for den norske landstilen i alle byer og tettbygde strøk. Så kan vi late som om bygda har blitt reddet likevel. Til jul blir det en Felleskjøpet-sekk under juletreet, som står planta i ei forbøtte med kutterspon og strø. Nissen har på Felleskjøpet-dress. Og i nøttebollen finner vi sunt snacks bestående av kraftfor. På badet er jurhygieneprodukter nøye linet opp i et litt shabby mønster ved siden av alteret for Wollert Konow. I vinduet brenner et mygglys til inntekt for Nord-Trøndelag og Hedmark og Nord-Troms og Finnmark, som er rammet av kuttkatastrofen. I vinduet henger et flueband på rull med holder.

Det lyser i byen:
Innen jul tipper jeg det har skjedd en naturkatastrofe eller fem til, samtidig som noen har bombet og disse noen gjerne er nordmenn. Alle er veldig overraska over at liv har gått tapt, særlig når det viser seg at ett av liva tilhører en nordmann i kamp. Da er det på tide å tenne lys også for det. I vinduskarmen. For det hjelper kjempemasse mer enn å sende en engel. Engelen skal jo pynte opp til jul. Ute, vel og merke.

Alt vi vil ha til jul, er shabby chic fra Louis Vuitton:
Så er det bare å åpne julegaver. Villa Creme-damen har fått en Louis Vuitton-veske, en Louis Vuitton skoeske og en Louis Vuitton tampongboks til jul. Hoverer over Magnhild, fordi hun glemmer at Magnhild ikke vil ha. Broren til Magnhild får en iPad 2 mens Magnhild får en overraskelsespakke fra Kremmerhuset, siden hun er dame og skal bygge rede. Pluss et Norgesglass med krem mot åreknuter fra tante Bjørnhild. Englene kunne dala ned i skjul for lenge sida, men i stedet er de litt for synlige. Selv i mars.

Denne bloggposten er forøvrig skrevet av en anonym, så ikke ta meg hvis du syns det er for drøyt. Tror han anonyme heter Arne Holt. In real life. Synd å være anonym når det viser seg at vedkommede traff blink med årets trendanalyse. Men bilder, det skal dere få, som Gunnvor Hals ville sagt og John Carew ikke ville sagt. God jul, da, folkens. Og lykke til med planlegginga.

Dette er ei forbøtte. Skal du være riktig trendy, kan du putte juletreet ditt i den. Pynt gjerne med litt gauksyre.

Dette er en Felleskjøpet-sekk. Skal du følge den norske landstilen til punkt og prikke, kan det være fint å innrede med den. Legg den for eksempel under juletreet for en litt artig vri

Dette er ei kanne maursyre. Må ikke forveksles med gauksyre, men passer ellers godt inn i den norske landstilen, som kommer for fullt fram mot neste jul

Se nøye på denne Bache Gabrielsen 3 kors. Det er nemlig den du skal drikke en flaske av per dag hvis du skal være følge den norske landstilen ekstra nøye i julen 2011.

Dette er et desinfeksjonskar. Lurt å ha når små og store prinser og prinsesser skal inn og ut av det norske huset anno julen 2011.

Comments
  1. Lillian says:

    Aldri godt å vite hva du finner på nei 😀 hehe.. Vet du at de john deere-capsene var/er et must mote for bønder? Jeg trodde ikke mine egne ører da jeg hørte det fra en som forøvrig er eks-bonde…

  2. antigirl29 says:

    Ah, John Deere. Hva har vel ikke han gjort for Distrikts-Norge? Mer enn John Carew og Johan Nygaardsvold til sammen.

  3. Heidi says:

    Rett og slett vakkert Mister Holt 🙂

  4. Husfruen says:

    Pokker heller! Jeg kasta den tomme kornavrenssekken før jeg så potensialet som julepynt. Må jammen skjerpe meg.

  5. Jeg som er sammen med en bonde har jo selvfølgelig vært klar over 2011-trenden siden januar, men siden jeg gjerne vil ligge litt foran alle andre har jeg holdt det hemmelig. Jeg orker nemlig ikke å komme i håndgemeng med noen over den siste Felleskjøpet-sekken når det nærmer seg jul. Men jeg har allerede gitt klar beskjed til kjæresten om at brukte sekker skal spares på slik at jeg snarest kan begynne planleggingen av julepyntingen. Huff, jeg begynner å få dårlig tid merker jeg, mye som skal ordnes…

  6. Villrose says:

    Heia Anonym! Hæ-hæ, norsk landliv regjerer! Nettopp vært på Felleskjøpet (i Drammen til og med) og sjekket årets MÅ-HA-saker til hagen. Mye pent i solid plast.

  7. Villacreme says:

    Hehe;)
    Jeg vet du elsker å hate meg, jeg begynner nesten å like det litt (!)

Leave a Reply

