Norge – best i sin egen verden

Posted: 7. March 2011 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer

Ah, dette har vel vært et fantastisk VM, altså det vi kjenner som verdensmesterskap. Men hvor mange andre enn nordmenn har dette såkalte verdensmesterskapet egentlig vært åpent for?

Endelig har Norge vist seg fra sin beste side og bevist at vi er best i verden, sier du. Eller sier Dagbladet og VG og Karen Marie Ellefsen. Men la oss se nærmere på den uttalelsen. Først dette med best i verden. Det er vi jo sånn ca hele tida ifølge nordmenn flest. Og i hvert fall er vi bedre enn Sverige, og det er nesten best i verden bare det. Men la oss spørrre oss selv: Hvor mange nasjoner i verden er det egentlig som driver med langrenn? Fem-seks, kanskje? Og når vi tenker på det, er det å vinne over fire-fem andre nasjoner, og særlig Sverige, det samme som å bli best i verden? I mitt egne, naive, usportslige hode, vil si kanskje ikke.

Egentlig vil jeg, selv om jeg hater å innrømme det, si at det er større å vinne Eurovision eller World Idol enn å vinne Ski-VM. Det vet i alle fall ganske mye av Europa om. Men fortsatt så minner jeg om at størsteparten av verdens befolkning dessverre/heldigvis ikke bor i Europa. Jeg skulle egentlig likt å visst hvor mange prosent av de 6,9 milliardene som overhode har tv.

Og så er det dette med Norge fra sin beste side. Hmm, la meg tenke etter hva det kan være. Overkokte wienerpølser i tørt brød til 46,50? Nedslitte hotellrom til 2500 kr natta? Skigangen gjennom skoddeheimen?  T-bane-vogner som er så gamle at de ser ut som de de hadde i Stockholm før de de hadde før de de byttet ut sist og som derfor ikke får med seg så mange folk dit de skal? Eller vent, jeg vet, teltet på Karl Johan, som bare solgte kakao med sprit i, ikke uten. Jeg tenker atte nei, dette punktet klarer selv ikke Ingrid Stenvold å bevise.

Norge er best i det bittelille området av verden som driver med langrenn. Akkurat nå. Men å kalle det best i verden, er litt som å si at jeg er best i Norge på å sitte i min egen sofa. Jeg mener, det er betraktelig flere her i verden som driver med f eks rugby eller dvergkasting. Og vet vi hvem som er best i verden i det? Sannsynligvis ikke.

Men vi vet at Petter Northug ikke er så verst til å gå på ski. Det holder vel for selvfølelsen i en 20 år – til neste gang det er ski-VM her. Da har jeg forhåpentligvis flytta.

Comments
  1. Laktose Otto says:

    Gledesdreper. =P

    • antigirl29 says:

      Sorry. Følte Norge fortjente en realitetsorientering. Men ikke meningen å lage blåmandag.

      • Laktose Otto says:

        Lager da ikke blåmandag for meg, i alle fall. Fleipete/flåsete kommentarer funker dårlig i kommentarfelt, derfor slang jeg på et sånn irriterende “Haha, jeg flirer litt av dette utsagnet fordi det er en spøk”-emoticon bak kommentaren min for å forhindre eventuelle misforståelser. Funka tydeligvis ikke, med mindre du tøyser litt med meg og jeg ikke helt fatter det. NÅ ER JEG SÅ FORVIRRA!

      • antigirl29 says:

        Hehe, jeg skjønte det. Var bare en slags beklagelse til meg selv egentlig. Og til det norske folk og sånn.

  2. Lillian says:

    Du aner ikke hvor deiligt det har vært å bare såvidt observere at det har vært wm og fastelaven.. Jeg har gått ‘glipp’ av det hele. Fred og ro i min egen boble… Egentlig fatter jeg ikke hva som er så digg med petter, kulde, wm…

  3. ds says:

    Å så tøft å være opposisjonell!

  4. motorpotet says:

    Jeg synes VM er bra jeg. Spiller ingen rolle om det er ski-VM eller noe annet. Hvis vi i norge har blitt verdensmestre i noe som er like dust. Deilig med en liten boble man kan ha fred og ro i, som Lillian over sier. Det er bare det at “hele” Norge er i den lille bobla.

    Skulle bare ønske vi hadde samba-tradisjon istedenfor skii-tradisjon. Det hadde vært mye mer gøy å leve seg inn i karneval enn i å perfeksjonere skismøring. Men når jeg en gang lever i Norgesbobla så klapper jeg i henført i hendene når VI vinner GULL!!

  5. -L says:

    Haha, jeg daevver! Endelig en nordmann som har faatt en stor dose med “reality check”!

Leave a Reply

