Shabby Fredag: Skrekkhistorier fra virkeligheten

Posted: 4. March 2011 by antigirl29 in shabby fredag

Sorry, altså. Jeg skal ikke ditche interiørbloggerne helt for de rosa. Det kan være litt slitsomt når det bare er Dagbladet som bryr seg. Og det dukker jo stadig opp noe gøy. Så jeg tar en Shabby Fredag igjen, bare for gamle dagers skyld.

I dagens Shabby Fredag besøker jeg Frøken Jægers hus. Frøken Jæger, hun er faktisk i ferd med å gifte seg  og bli en Fru en av Ylvis-brødrene. Man skulle tro at det ga henne en viss god smak og humoristisk sans. Men jeg tenker at…nei.

Frøken Jæger, hun driver og restaurerer et hus fra 1800-tallet. Kanskje sammen med herr en av Ylvis-brødrene. Men det er bare det, at hun ikke helt har fått med seg det der med 2011 og at restaurering ikke betyr at huset må fylles av eldgamle ting. Her er det derfor ganske så mye gammelt på rare plasser – Jeg kan jo for eksempel nevne monokler og lommeur og parafinlamper og Jesus i vinduet og noe som vinner om…ja, hm, rakved på veggen og noen sammenbrettede laken under stuebordet og 2 * Petra Prøvedukke i stua . “Noen gjenstander kommer under huden på meg” kan hun fortelle. Ja, og de kommer en del andre upassende steder også, kan jeg fortelle.

Alt i dette restaurerte huset er selvfølgelig hvitt. Most shocking. Men det kan jeg fortelle Frøken Jæger, at hvitt, det var det ikke på 1800-tallet. Så langt derifra. Jeg tror at hun hadde fått seg litt av en skrekkhistorie hvis hun skulle restaurert de fargene, gitt.

Frøken Jæger, også kjent som Helene, kan da også fortelle en skrekkhistorie eller to hvis du setter deg ned og hører etter. Den nyeste er sagaen om den røde sjeselongen. Den røde sjeselongen, den var noe Helenes tilkommende arvet fra familien. Og dermed kunne ikke de ikke kvitte seg med den, selv om den  var – skrekk og gru – rød. Ikke noe å le av det, altså. Dette var derimot et skrekkens eksempel – et eksempel på hvordan noe bare kan suge all energi ut av et rom – ja, du skjønner vel det, når alt annet er hvitt og slitt, liksom? Heldigvis, sier jeg bare. Heldigvis så kom Helene på den brilliante, geniale og veldig så originale ideen å dekke hele sofaen med hvite laken. Hva hun gjør når svigermor kommer på besøk, vites ikke. Men mulig mannen klarer å le det vekk. Hvis ikke, så skrekk og gru og fløyelssofa.

En annen skrekkhistorie du kan se nærmere på på bloggen, er den om skjenken som ble malt og gjort om til et skap med vask på badet. Den trengte SÅ mange lag med oljemaling for å bli hvit, vet du. Men det kan du lese mer om selv. Jeg har i stedet sett nærmere på juletreet. Juletreet, det er liksom HC Andersen. Det er vel innlysende. Og det står faktisk på en striesekk. Striesekken ble kjøpt på Ebay det året Helene bare MÅTTE ha den. Flaks for juletreet og HC at Ebay kunne hjelpe, ellers kunne nok dette også blitt en skrekkhistorie. Men jeg må bare si, at jeg blir bittelitt trist av slike juletrær. Det er sikkert bare meg og furumøblene mine, altså. Men, ja, vet ikke hva jeg skal si. Anybody?

Det er i det hele tatt blitt sånn etterhvert at jeg lurer på om Helene bruker litt mye tid på å lure på hvor ting skal være. Jeg mener, hun putter en striesekk under treet og en monokkel i vinduet og en tv i skapet. Og så viser hun oss ei hylle som hun altså ikke har stylet, men som bare er et lite samlingssted for ting hun IKKE vet hvor skal være. Ja, ok. Det gir mening. Eller nei, vent. Det gjør det ikke. I den forbindelse vil jeg altså gjerne hjelpe henne. Ta det fra en retningsvill til en annen, liksom. For eksempel kan jeg anbefale henne en del av den moderne teknologien som fins i dagens samfunn. Vi har Google maps og vi har GPS. Og det hele kan samles i en smartphone eller to. Eller hva med en iPad? Og hvis det hele blir litt for lite 1800 for Frøken Jæger, så hadde de hjelpemidler på den tiden også. Kan jeg nevne globus? Eller kart og kompass?  Burde funke. Kunne funke. Har i hvert fall vist seg å ha funka før.

Vel, vel, under følger noen høydepunkter. Og hvis dere lurer, så er bildene henta fra Fru Jægers blogg. Hun har vel copyright. Surprise, surprise.

Den vinrøde sjeselongen - et skrekkens eksempel

Nok en sjokkerende avsløring - denne trengte fire lag oljemaling. FIRE, folkens.

Ehm, juletre fra 1800

Trodde du man hadde TV i et hjem fra 1800? Oh no. Ikke en gang når mannen er på den. Flaks at den kan gjemmes i et skap med gråpapir. Selv om det gjør det bittelitt vanskelig å faktisk bruke den til det tiltenkte formålet.

Jesus Christ, har hun ikke tenkt å male denne tingen i ubehandla furu??? Joda, kan jeg love. Hun har gjort det nå.

Frøken Jæger lover, lover, lover at hun ikke har stylet dette. Den hylla har bare blitt en samlingsplass for ting hun ikke helt vet hvor skal være. Til forskjell fra?

Comments
  1. Lillian says:

    Jeg bare spør: hva i huleste har HVEM hun skal gifte seg med, å gjøre med ditt oppgjør med shabby-stilen å gjøre?? Om man restaurerer gamle hus så betyr ikke det at alt skal være tidsriktig, det gjelder mest eksteriøret på hus. Og det kommer også an på hva som allerede er gjort med huset. Bla ble mange hus rasert på 80-tallet fordi folk skulle ha panorama vinduer.. Slik jeg ser det nå, virker det som du faktisk driv med person hets, for det er jo det samme du gjentar gang på gang. (Rister på hodet av deg nå, dessverre…) Kan du ikke heller ta tak i den naboen som plager deg? ( Sang: jahn teigen Den Jævla Naboen)
    God helg.

  2. Trulte says:

    Det er det tristeste juletreet jeg har sett. Ingen barnehageting ? Dorullnisser ? Sugerørlenker ? Bare Kremmerhuset ? Kanskje stolene på det første bildet dog er verre..
    Synd hun malte det skapet. Furu er på vei tilbake. Så da blir det frem med luten tenker jeg. Da har interiørbloggerne arbeid for resten av livet. Mange lag som skal fjernes, gitt…

  3. Veronica says:

    Haha, jeg elsker shabby fredag. Ikke slutt! 🙂

  4. arseman says:

    Godt du griper fatt i dette og ikke lar deg stoppe av de komiske motsvarene fra interiørbloggere som solidarisk forsvarer hverandres mer eller mindre meningsløse iver etter å blogge om de temmelig uinteressant (og uniformert like) hjemmene sine. God lesing hver fredag dette.

    • antigirl29 says:

      Takk ❤ Uten de sinna kommentarene fra interiørbloggerne, hadde dette vært litt mindre gøy. Men jeg håper også at folk ser at det ligger en mening bak.

  5. Anonymous says:

    Ler….uinteressante og uniformert like hjemmene…..Hvem i huleste har bedt deg om å lese de hvis de er uinteressante?? Tror forøvrig ikke du har lest så mage dersom du mener alle er like…..

  6. Hattifnatt says:

    Syns den vinrøde sjeselongen var det fineste av alt jeg! Ikke visste jeg at man kunne kjøpe en striesekk på ebay heller! Jaja. Nå vet vi jo om en som kjøper det der i hvert fall.
    Utrolig bra skrevet Magnhild! Jeg blir bare sittende å nikke mens jeg leser. Du blander sarkasme, ironi og fakta på en glimrende måte syns jeg.

    • antigirl29 says:

      Veit. Jeg syns også den var fin. Derfor den noe irriterte tonen. Ser for meg Johnny Depp liggende på den og røyke opium.

      • Mirthful says:

        Stiller meg i køen av mennesker som kunne tenke seg å overta sjeselongen dersom eieren tør å kvitte seg med den. Laknene kan hun beholde.

      • antigirl29 says:

        Sant. Jeg blei så glad da jeg så den røde sjeselongen midt i det hvite. Helt til jeg innså at den var et uromoment som skulle fjernes/skjules.

  7. Hattifnatt says:

    Den må jo se helt jævlig ut når den er pakka inn i laken?!!
    Ja, en sånn sjeselong og Johnny Depp.. Da hadde jeg ikke trengt Norah Jones – for da hadde jeg jo aldri vært blue!

  8. Lillian says:

    Den daglige Jonny eller piraten Jonny? Må jeg velge så tar jeg piraten. Sjeselongen er fin den, men jeg ville valgt noe blekt blomstret trekk ala 20-tallet til den.

  9. Lillian says:

    Har sett den jonny ja, men ingen av de er jo den ekte jonny så pytt.. Jeg liker bare stilen, pirater med flagrende tekstiler og hvite skjorter ;-). Men ikke prince.

  10. Champis girl says:

    Leser en passe liten dose interiørblader, og kan bli delvis revet med over noen sakene, -men å lese dine blogger PARALLELLT med bladene/bloggene har gitt dem en ekstra dimensjon. Nå får jeg inspirasjon og humor i skjønn forening, strålende! Du skriver kjempebra, fortsett med det!!! Koser meg med en andre sakene, men ikke glem interiør da!

  11. Husfruen says:

    Nok et morsomt innlegg. 🙂
    Jeg har forresten et lite tips til deg om du trenger noe nytt å disse: kaniner!
    Det dreier seg om disse Maileg-kaninene som så mange interiørbloggere har trykket til sitt hjerte. http://www.maileg.dk/kategori/kaniner De er litt sånn Tilda-aktige stygge greier som i alle fall ikke jeg greier å se verdien i, men i og med at jeg nå stadig vekk leser om dem, så må det vel være noe ved dem, eller?
    Ha en strålende uke!

    • Hilde says:

      Der er jeg helt enig med deg Husfruen, leser stadig om disse kaninene jeg også! Jeg har aldri forstått denne Tilda dyrkelsen, for pene dukker er de i hvertfall ikke! P.S Jeg er interiørblogger… 😉

    • Irene says:

      Utrolig morsomme disse kaninene – er de kanske for 2010-tallet hva ender var for 1990-tallet? (Alle i Baerum hadde ender paa kjokkenet… noen som husker det?)

  12. Hvis det ikke er for sent, trekker jeg gjerne kølapp til å overta den sjeselongen. Jeg kunne tenkt meg det hvite skapet ved siden av ‘juletreet’ også jeg. Det skulle jeg malt knall gult eller burgunder.

    Ellers er det litt som husfrua er inne på, det er mange sånne interiørdiller som kommer og går. Akkurat som disse Manokoppene. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg snakket negativt om Mano-kopper på NIB og plutselig hadde jeg mistet 2 følgere. Tilfeldig? Paranoid, jeg? Vet ikke, men det straffer seg ganske ofte å gå mot strømmen. Nå ligger ikke jeg våken om natta av den grunn, men jeg begynner å bli oppgitt over at det ikke går an å ha egne meninger i interiørbloggeverdenen. Det har vært bloggere som skulle ‘anmelde meg til NIB’ og få meg utestengt fra det gode selskap fordi jeg ler meg skakk av shabby fredag. Som har ønsket meg dit pepper’n gror. Alt dette preller stort sett av som vann på gåsa, jeg kan godt være det sorte fåret som tør å si det jeg mener. Men hvor lenge har man egentlig lyst til å være en del av et samfunn hvor man ikke får lov til å ha egne meninger?

    • Mirthful says:

      Mano-koppene, ja. Jeg har heller ikke helt skjønt hva som er så fantastisk med dem. En ting er jo at jeg liker hank på koppene mine, men ellers? De ser helt ordinære ut i mine øyne, ikke spesiellt fine, ikke spesiellt stygge.

    • Hilde says:

      @ Not to hot: Jeg tror ikke noen har dissa deg pga dine meninger om en kopp, det er nok ren tilfeldighet. At du mistet følgere, og at folk blir sinte pga at du liker Magnhild har jeg mer forståelse for. Magnhild omtaler interiørbloggerne negativt. Vanligvis når jeg ikke liker en blogg så klikker jeg meg bare forbi og oppsøker en annen blogg. Jeg driver ikke på å henger ut den bloggen for det om jeg ikke liker den. Ser du forskjellen?

      Og når jeg skriver “henger ut”, så er det fordi mange av interiørbloggerne føler det sånn. Folk er forskjellige, noen vil reagere med latter mens andre liker det dårlig! Sånn er det bare, selv om det kan være vanskelig for dere som liker Magnhilds humor å se dette.

      Jeg forstår bare ikke, om man har sånn trang for å disse en spesiell interiørblogg, så er det jo bare å kommentere direkte på den. Bruker du å gjøre det eller? 😉

      • antigirl29 says:

        @Hilde Noen liker ikke bloggen din fordi de ikke liker innholdet av en eller annen grunn. Noen støtter ikke deg fordi du tilfeldigvis liker noen de ikke liker, evt fordi de ikke er blodfans av de koppene noen prøver å selge flest mulig av på nettet. Ser du forskjellen?

        I mitt hode er det veldig greit å ikke like meg og min blogg fordi man er kritisk til innholdet eller måten det presenteres på, evt til meg som person, selv om man ikke egentlig vet så mye om meg som person. Jeg ber jo heller ikke om å være den mest populære jenta i klassen. Men å være kritisk til noen du egentlig liker, kun fordi de har valgt å støtte andre, se det minner meg litt for mye om den delen av verden jeg klarer meg uten.

        Prøv og vær bittelittegranne objektiv. Det kan hende det er sunt for deg.

  13. Det er ganske lenge siden jeg var klinsj vedrørende like/ikke like Magnhilds blogg. Mag har ligget på blogglisten min helt siden jeg fant henne i fjor høst da det stormet som verst. De som ikke tåler det har fjernet seg fra følgerlisten min for lengst.

    Hvis du scroller deg nedover på nib.no finner du manoinnlegget med min kommentar.

    Altså, ja – jeg kan la være å si noe som helst når jeg har en negativ kommentar. Men jeg har også lært at den som tier samtykker, og da ligger det i min natur å si fra av og til når jeg ikke er enig. Hvis ingen tør si seg uenig blir vi en gjeng med nikkedukker som flyter med strømmen og finner trygghet i å være en av mange. Hva med å utfordre seg selv? Og andre? Det var litt på siden av innlegget ditt Hilde, men til det du egentlig spør om:
    Nei, jeg kommenterer sjeldent negativt direkte på andres blogger. Jeg skriver også sjeldent negativt om andres blogger. Men at Mag med sin sylskarpe penn tar seg tid til å skrive shabby fredag jubler jeg over. Med min fantasi hadde jeg aldri i verden klart å skrive så lattervekkende innlegg. Vi har alle forskjellige grunner for å blogge, min blogg ble ikke opprettet for å rette skråblikk på samfunnet og den er derfor heller ikke spesielt kritisk.

    • Hilde says:

      @ From not to hot: Ja nå så jeg innlegget ditt, det var vel ikke noe farlig i det du skrev? Du sa jo bare det du mente, kan ikke se at du har fått noen negative kommentarer på det! Tøft gjort av deg faktisk! Forøvrig så er jeg helt enig med deg, de mano koppene er rett og slett stygge! Ja, og så liker jeg kopp med hank på slik at man slipper å brenne seg på fingrene om man har noe varmt i.

  14. Lillian says:

    Som alle vet så har jeg ingen blogg, men egne meninger så det holder.. Jeg og har merket meg at diverse ting er ‘må-ha-objekter’ hos interiørbloggerene, men de finnes nok også i mange andre hjem som ikke er spesiellt opptatt av interiør. Folk må få lov til å eie og like det de liker, uten å bli rakket ned på.. Alt går dessuten i faser, det man likte igår liker man nødvendigvis ikke idag.. Og det er lov det. Det er med interiørbølgen som det er med motebølgen, folk kjøper ofte etter å ha lest i gjeldende magasiner hva som er IN… Etterhvert tror jeg de fleste lander på en egen stil uansett hva trendene sier, det hendte iallfall med meg. Så ang magnhild, for meg er det helt ok at hun velger å sette pekefinger på ukritisk følge strømmen av påvirkning fra media og andre. Der er det mye mange trenger å stanse opp og spørre seg sjøl hva man egentlig vil og hva man egentlig mener og liker/misliker. Men å gå på person, det er litt drøyt. At folk dropper å følge enkelte bloggere pga at de misliker kopp eller at man liker magnhild det blir litt teit utfra mitt syn. Man står fritt til å droppe blogger hvis man ikke liker hva bloggerene gjør… Grunnen til at jeg titter innom magnhilds blogg, på tross av min uenighet ang enkelte saker, er at jeg syns magnhild er så uforutsigbar ang enkelte ting at det rett og slett blir vittigt..

  15. Nettopp Lillian, det meste i interiørbloggeverdenen er ganske forutsigbart, derfor er det desto morsommere å følge uforutsigbare Magnhild.

  16. Lillian says:

    Jeg skal ærligt innrømme at jeg leter etter hvite blogger uten madonna, kors, tulip-stol, franske tekstiler, eames-stoler, loftstue, spisestue, svarte/brune møbler etc uten å finne det jeg vil ha akkurat det samme av.. Og det gjelder interiørblader også. Og hva hendte med alle potteplantene rundt omkring?? Jeg bare må ha noe grønt og frisk i mitt nesten helt hvite univers.. Oliventre? Neitakk.. Palmesus? Jaa.. Og kanskje palmestrand plakat… (stjerner i øynene) Beklager, nå datt jeg helt inn i inspirasjons-rommet mitt..

  17. Irene says:

    Hurra for Shabby fredag! (Leser den paa mandag men det er vel greit.) Jeg maa si at jeg bare syntes juletreet var veldig komisk, litt saann “her staar jeg og gjor saa godt jeg kan med de faa grenene jeg har!” (Jeg har ikke avlagt mobbeloftet saa jeg kan mobbe juletreet.)

    Har lurt paa aa begynne med interiorblogging selv, det vil bli kort (bor i en to-roms leilighet) og fargerikt! Min stil er “tekstiler fra Guatemala, keramikk fra Nicaragua, bilder fra Italia og Brasil saa alle kan se at jeg reiser mye” blanda med “jeg synes faktisk IKEA-mobler er fine!” Ingenting som en Expedit bokhylle med en fin gronn etno-vase paa, knallrode gardineer og noe naivistisk kunst fra Mexico!

  18. Anonymous says:

    finnes det ett sted det er mulig å samle “hjemme hos” bilder for de som bare ønsker å la andre få se hvordan de bor uten noe mer rundt det? Jeg kunne ikke tenkt meg å ha blogg, men å se bare rene bilder det vil jeg.

    • antigirl29 says:

      Du kan gjerne sende dem til meg, så kan jeg slakte dem hvis du vil. Kanskje det skal bli en slags bloggutfordring fra meg til dere? Hvor mange er med? Så kan jeg gjøre det til en Shabby fredag.

  19. Lillian says:

    Det var jammen litt av en utfordring magnhild.. 😮 Tør jeg? 😀 må kjenne litt på det….

  20. Caroline says:

    Hei!

    Det er bare det BESTE innlegget jeg har lest noen gang!!:) All ære til deg altså!! Visste du at dette hjemmet ble kåret til Norges vakreste hjem?? :O:O:O

  21. ssssss says:

    hun skal gifte seg med Vegard Ylvisåker og for min del ser det ut til at hun bare tenker på seg og ikke barna:P hun har jo to barn og det er veldig lett å se at man at de bare har gamle ting og nesten ingen leker til barna.. men for all del, dette er hennes stil og sånn så jeg har egentlig ikke noe jeg skulle ha sagt

    • antigirl29 says:

      Vel, mulig vi ikke skal dra forhastede konklusjoner om omsorg her. Kan også hende hun holder barna sine unna bloggen. Noe det står respekt av, særlig når man er litt kjendis. Vi vet jo alle hvor glad aviser er i den sorten.

    • Helene says:

      Akkurat den der var litt lei

  22. Irene says:

    Her er mitt favorittbilde, og det fra sosterens blogg, som ogsaa har mange saanne provedukker. Dette bildet faar meg til aa tenke paa skumle svenske filmer og mareritt… http://2.bp.blogspot.com/_mow0pRrkH4Q/TUWak35f0vI/AAAAAAAADiE/LORgVFU34a4/s1600/DSC_0392.JPG

    • antigirl29 says:

      djizes. Hva skjedde med Petra, liksom?

    • hild7 says:

      Huff, dette er shabby-stilen dyrket i sin ytterste konsekvens. Alle antydninger til farge er borte. “En kalket grav” er uttrykket som kommer opp. Ikke noe rom for stylistenes fat med tre grønne epler – eller en henslengt lime her nei.
      Ganske grusomt.

  23. Caroline says:

    Jeg er enig med sssss. Eller, vi kan jo ikke vite det. Men, hadde jeg vært mor, og hatt to små barn, så hadde jeg latt dem få ha fremme lekene sine! Hun har skrevet i et innlegg at alle lekene deres ligger i en liten eske under senga!:P hahha..

    Men all ære til deg!:) BRA innlegg:) Du har fått deg en fast leser ❤

  24. Lillian says:

    Det er da flere som ikke viser leker og barnerom, men det forstår jeg godt!
    Ang utfordringen magnhild, så blir ikke jeg med. Da blir nesten poenget med å ikke ha blogg borte, ved vising av bilder. Og så er jeg ikke så lysten på å bli dissekert…

  25. Anonymous says:

    Dette blir nesten litt sånn *jeg er fjortis og hater andre populære bloggere opplegg* i mine øyne altså. Du må gjerne mene hva du vil og skrive det du syns om ulike stiler og hva du mener om trender i bloggeverden Magnhild. Har selv humret for meg selv mang en gang når interiørbloggere skriver om sin fantastiske tilværelse hvor de sitter i godstolen, hører knitringen fra peisen og har favorittinteriørbladet i hånden, kan det bli bedre liksom 😉 Men for all del, de må gjerne skrive om akkurat det de vil for meg altså. Og dersom hver dag er en solskinnshistorie, så bra for dem. Men herregud, vi vet da alle bedre, tror ikke man trenger så mange antibloggere for å fortelle hvordan virkeligheten faktisk er..

    MEN når man trekker frem enkeltpersoner, så blir det lavmål i mine øyne altså. ser de fleste bloggerne bare ler av det du har skrevet om dem, og for deres del håper jeg virkelig at det er faktisk det de gjør. Hadde det vært meg hadde jeg sikkert blitt kjempe fornærmet og slettet bloggen umiddelbart.
    Jada, ytringsfriheten lenge leve, men det må da gå an å ta litt hensyn samtidig??? Men det er kanskje viktigere å få en populær blogg på bekostning av andre? For det er vel akkurat det som er viktig vel, flest mulig lesere, uansett hvor mye svada man har å komme med? Personlig kan jeg nok liksågodt lese om hår og sminke, men nå kom jeg faktisk over bloggen din gjennom en interiørblogg jeg faktisk liker å lese 😉

    Ellers la jeg merke til at du hadde skrevet et innlegg om hjemmelagde knekkebrød. Da lurer jeg virkelig på om du har gått tom for idéer til tema altså 😉 jaja, det er mye rart man kan skrive om i en blogg, heldigvis kan vi filtrere ut de vi ikke liker, det er bare et tastetrykk faktisk 😉
    Ha en fin dag 🙂

    • antigirl29 says:

      Det der med å bli populær på vegne av andre, er et tema jeg kunne sagt mye om, føler jeg. Men det temaet fortjener kanskje et eget innlegg. Eller vent litt, kanskje det har fått ganske mange innlegg allerede?

Leave a Reply

