Shabby Fredag: Jeg er sivilt ulydig

Posted: 19. February 2011 by antigirl29 in shabby fredag

Det er mye jeg har blitt beskyldt for i Shabby Fredag-spaltene mine. Alt fra Grunnloven til Åndsverksloven til Datatilsynet bringes stadig på bane i kommentarene, men enn så lenge har jeg vært så heldig å slippe å høre fra både Bjørn Erik Thon og Nicolai Wegeland.

Det kan vel kanskje diskuteres hvor forbrytersk jeg er, selv om det hadde vært litt fristende å tilbringe ei natt i kasjotten for offentlig å ha fornærma en interiørblogger. Men det jeg kanskje kan være med på, er at jeg er litt sivilt ulydig. Du vet, aksjonerer litt ureglementært mot oppleste og vedtatte sannheter. Sånn som at alle soverom skal innholde store mengder tyll og kors og romantiske sitater på veggen.

Jeg syns sivil ulydighet er viktig. Faktisk er det helt nødvendig  å være litt sivilt ulydig for å kunne gjøre verden til et bedre sted. Hvis vi ser på interiørverdenen, kan det for eksempel innebære å ta et oppgjør med et par miljøtrusler og jobbe for å bedre kvinners rettigheter. Sivil ulydighet er på en måte godtatt som en nødvendig del av et velfungerende demokrati. Men det betyr ikke at det ikke får et par umiddelbare konsekvenser. Det er på en måte noe du godtar for sakens del.

Ble litt komplisert, dette. Det skjønner jeg. Derfor tenkte jeg jeg skulle illustrere med et eksempel. Til det bruker jeg bloggen Martilie. Det understrekes at dette er et tilfeldig valgt eksempel, kun for å illustrere egne synder.

På en helt typisk Shabby Fredag ville jeg typisk ha begynt med et bilde av headeren til Martilie. Den ser sånn ut:

Dette ville lille, naive Mag tenkt at var helt ok. Jeg mener, det er litt som en logo – den skal være tilgjengelig for å markedsføre deg og illustrere deg og sånn. Men så ville kanskje det skjedd som gjør at jeg skjønner at selv dette er sivilt ulydig så det holder. For like etter innlegget var publisert, ville interiørbuzzen begynt å gå. Overalt i de tusener av shabbyhjem ville folk mobilisert. For å verne om et samfunn som var under angrep og for å advare Martilie om de farer som ventet henne. Og så ville jeg fått en mail. Fra Martilie (la oss nå huske at hun er et tenkt eksempel), som ville fortalt meg at det midterste bildet, det jeg kaller bysten, faktisk er et bilde av barna hennes, og hun ville bedd meg fjerne det umiddelbart. Ja, ok, men nei, ville jeg tenkt. Og valgt å overse det. Her er det tross alt saken som gjelder, ikke bilder av ikke-identifiserbare barn.

Men så kan det jo tenkes at jeg hadde publisert dette bildet også:

Om dette bildet ville jeg nok sagt ganske mye slemt. Jeg mener, her er det MYE å ta tak i, mye å lenke seg fast og protestere mot. Men siden dette er et tenkt eksempel, skal vi kanskje ikke dvele for lenge ved det. Bare nøye oss med å tenke på hva som ville ha skjedd. Her ser jeg mange mulige utfall, men det mest sannsynlige er nok at jeg hadde fått en kommentar på innlegget fra Martilie. Hun ville fortalt meg at det er slemt å stjele bilder og at jeg bryter åndsverksloven og grunnloven og loven mot stjeling fra interiørbloggeren §7, og så ville hun bedt meg om å fjerne dem. Martilie ville så blitt backa opp av sju og søtti andre interiørbloggere, som plutselig følte for å fortelle meg hvor trist liv jeg har og hvor vondt jeg må ha det med meg selv og hvor lite rart det er at jeg er singel mens de i all hemmelighet håpa at jeg skreiv om deres blogg neste gang, siden jeg gir dem sinnsykt mange lesere som de aldri ville fått ellers. Og jeg ville vært litt sånn “ok, interessant tanke. Eller ikke.”

Men så da, så ville dette kommet:

Her ville jeg nok ha blitt en smule indignert på vegne av alle kvinner som ikke mener brodersaks og fingerbøl er noe vi vil identifisere oss med i 2011. Hvertfall ikke før vi blir minstepensjonister. Det hadde nok blitt en artig liten kommentar. Og da hadde det siste støtet blitt satt inn. Det er nemlig da Martilie ville sendt en mail og sagt at “Jeg har vært i kontakt med advokat. Han sier at du må fjerne bildene umiddelbart, ellers bryter du loven masse, masse, masse på alle mulige punkt og paragrafer”.

Og dere skjønner, det er da jeg faller av litt. For vi sivilt ulydige vi bryter jo ikke loven masse, vi bryter den bare litt. Bare akkurat nok til at det er nødvendig for demokratiet. Da blir det så forstyrrende om noen mener vi bryter grunnloven. Der står det jo ting som “mann født av mann” og andre ting som er rimelig uforståelige og absurde, akkurat som innholdet i en del blogger jeg vet om.

Jepp, det er fortsatt en del å ta tak i her. Fortsatt må jeg pirke i en del bloggelover vedtatt av et særs udemokratisk styre med desperat behov for korrektiv. Så jeg vil nok være sivilt ulydig en stund til. Vel og merke på min egen måte. Det er litt vel stress med fastlenking eller ulovlige protesttog på Karl Johan. Og jeg vil heller ikke tagge budskapet mitt på en vegg eller gå i kirkeasyl – det blir tross alt litt for likt det interiørbloggerne driver med til vanlig.

Men i alle fall har jeg gjort en ting nå, og det er å publisere Shabby Fredag litt for sent til at det egentlig er fredag. Det er vel nok til å provosere litt ekstra, tenker jeg. Hurra.

Comments
  1. Anonymous says:

    Herregud så patetisk du er !!

  2. Anonymous says:

    Folk henger seg jammen opp i mye rart! Også om noen skriv inn under anonym.. Gud og fader og jesus hvor forferdeligt da! Shabby Magnhild, du er jo anonym, så da skal det godt gjøres å skryte på seg å være politisk ukorrekt.. Og så må du slutte å syte, du har lagt opp til alt dette på egenhånd, og det KUN for å få oppmerksomhet. Gratulerer gratulerer.. Jeg tipper det ikke smakte.

    • antigirl29 says:

      Eh, til opplysning så er det mange sivilt ulydige som er anonyme. Bare tenk på The Anonymous eller de som hacka nettet i Egypt sånn at folk fikk internettilgang igjen. Takk til dem.

  3. skrivebom says:

    Jeg skriver mest for å balansere de ubegripelige kommentarene ovenfor (fredagsfylla, undrer jeg?), men jeg kan jo samtidig fortelle at jeg lo høyt og ondskapsfullt av siste setning i nest siste avsnitt. Hysterisk morsomt var det! Lurer på om de tok den? 😀

  4. vilde says:

    Jeg er så glad for at jeg vet at du finnes og at jeg kan lese deg på fredager!

  5. Heidi says:

    Finnes det noen som blogger for og IKKE få oppmerksomhet tro?

    Kanskje en blokkert “hemmeligblogg” er tingen for noen 🙂

    Heidi

  6. Lene says:

    Åååå,kan jeg få være med Mag? Hvor skal vi lenke oss fast? Hos pusherne på Frogner og Sandvika?
    Ha en bra dag.
    Lene

  7. Linda says:

    Digger deg Magnhild, leser innleggene dine og ler godt:-)
    Og jepp eg er ein interiør bloggar og, og like det og;-)
    Linda

  8. Herlig å starte dagen med en så god latter!

  9. Aniram says:

    http://emmelines.blogspot.com/2011/02/bloggeintegritet.html

    -Og alt sammen startet fordi noen fikk negativ oppmerksomhet….

    Synes det er horribelt at det går an, det flere interiør bloggere og butikker holder på med, er jo rett og slett knebling av ytringsfriheten…..
    “Når jeg vil ha din mening, skal du få den !”

    Hvordan skal man klare å ta de seriøst når man vet at de driver å skremmer eller psyker ut alle som ikke mener det samme som dem….

  10. God formiddag! Jeg beæret over at du har funnet frem til Martilie, selv bare som et tenkt eksempel! Helt ok med flere syn på saken!

    Ha en flott lørdag!

    Min lover godt med bursdag, vin og garantert god mat – og det funker bra for ALLE, shabby eller ikke..

    Den ene tjenesten er den andre verdt så jeg linker tilbake i mitt neste innlegg – det er jo god kotyme 🙂

    Hilsen fra Tove (Martilie)

  11. GA says:

    Heihei.
    Så utrolig bra.. Oppdaget bloggen din nylig. Har gjennom årene vært innom hobby – og interiørblogger selv, uten å tenke særlig ofte over poengene du fronter – de er jo egentlig temmelig synlige. Alltid bra poeng du har. Lykke til videre.

  12. Well put. Uten kritikk blir det ikke årnings på noe som helst. En annen ting også: Det er litt synd på dem som ikke har selvironi. Jeg stoler rett og slett ikke på folk som ikke kan le av seg selv. De er skumle.

  13. Marte says:

    Hihi, no sitt eg og humrar for meg sjølv:) For det første er innlegget kosteleg. For det andre er det jo ein og anna underhaldande hissig-kommentar frå Dei Hårsåre (eg er forøvrig sikker på at det finst ei lavendel-salve eller ein rose-krem som kunne lindra dette umiddelbart). Eg synest shabby fredag er bra. Rett og slett bra.

  14. Anonymous says:

    Anbefaler alle som dropper innom her å se filmen Die Welle. Kanskje dere lærer noe vesentlig ut av det. Go helg. Mvh Fredrik

    • Hvem er Bølgen Fredrik? Magnhild & Co. eller Den Hvite Armè? Synes ikke det kommer klart frem av din kommentar. Tror faktisk at alle som dropper innom her HAR sett Die Welle, det er bare å gå noen år tilbake i tid. Nærmere bestemt ungdomsskolen. Noen som husker The Wave? Amerikansk lærer som bestemmer seg for å bruke elevene sine i et sosialt eksperiment fordi de var så frekke å påstå at de aldri kunne ha blitt nazister? Social experiment gone wrong?
      Spørsmålet er bare hvem som er hvem i Fredriks Bølge.

  15. Lillian says:

    Kanskje fredrik mente begge leirer? Hvem vet? Uansett hadde han ett godt poeng der. Hvordan står det til med avstemmingen forresten? Og har du premie til vinneren? 🙂
    jeg gidder ikke kommentere mer lenger. Siste reis ;-). God helg, magnhild og alle andre 🙂

  16. Trulte says:

    Jeg takker den gud jeg ikke tror på for ditt kritiske blikk. Jeg har jo sett det sjøl når jeg ufrivillig har rotet meg inn i dette helvete i hvitt med cupcakes på. Kan du ikke være så snill å lage en lignende “spalte” når det gjelder voksne (?) rosabloggere. Da blir jeg – om mulig – en enda fastere leser. Har nettopp oppdaget din verden.

  17. Inger says:

    Jeg digger shabby fredag. Enda en grunn til å glede seg til helga. Helt genialt!

  18. Anonymous says:

    Hei!

    Hvorfor lar du alltid kritikken din gå utover interiørbloggere som ikke er så kjente? Tør du ikke skrive noe om de som er de mest besøkte bloggene? Er du feig??

  19. Nina says:

    Shabby fredag er bare såå bra! Bra at noen pirker borti disse sukkersøte “sannhetene” innimellom. Og nei, interiørbloggere er ikke nødvendigvis så snille med hverandre heller, spesielt hvis noen har en annen smak en dem; http://www.allofirina.com/2010/12/thanks-og-goodbyei-quite.html
    Herlige, fargerike Irina lot seg heldigvis overtale til å fortsette videre med blogging. 🙂

  20. Ponny-Petra says:

    Siste Shabbyfredag?Jeg gråter svarte antishabbytårer.Come on Magnhild, Lillian ALENE er jo verdt å fortsette for?Jeg kommer til å savne Lillian også jeg, og hennes usammenhengende og usaklige argumentasjon som ingen forstår.
    Nok om det.Bra innlegg, gode poeng.Som alltid.

  21. Lillian says:

    Ponny-petra, ja jeg vet jeg høres ut som om jeg er høytflyvende noen ganger.. Jeg liker ikke at man henger ut folk pga interessene de har, du vet, men at magnhild sier ho ikke liker det ho ser, det er for meg helt greit. Elles tror jeg det blir vanskelig for meg å kommentere helt saklig ang ting da jeg vet jeg er like kompleks som alle andre, eller verre..

  22. […] sett, no interiørbloggar eg. Eigenleg likar eg best bloggar som dissar interiørblogging, slik som denne antibloggen. Men fordi det er mitt interiør, og ikkje interiørbloggens konvensjonelle […]

Leave a Reply

