En liten realitetsorientering om salt

Posted: 15. February 2011 by antigirl29 in antimagnhild, Magnhild er idealistisk, Magnhild hater, Magnhild realitetsorienterer

Det er mye man kan si om salt. Blant annet så gir det bedre mat, bedre elektrolytisk balanse og visstnok bedre veier. Men seriøst, har vi ikke fått nok salt nå?

Salt er en blanding av natrium og klorid, bedre kjent som natriumklorid. Det er en blanding jeg har hatt et langt og nært kjærlighetsforhold til, særlig når det gjelder flak fra Essex eller surfehår om sommeren eller smaken av en heit mann.

Mitt forhold til salt er likevel ikke et forhold uten komplikasjoner. For det fins jo også en del salt jeg gjerne skulle klart meg uten. Jeg har for eksempel felt alt for mange salte tårer over alt for mange teite folk og hendelser. Jeg har strødd alt for mye salt i andres sår og fått alt for mye strødd i mine egne. Jeg har dessverre sett en dårlig film som heter Salt. Jeg har drukket for mye tequila med salt – med de følger det har fått. Og jeg har sikkert tatt litt for mange andre ting med en klype salt også.

Det aller, aller verste med salt, er imidleritd den mengden du finner på veien. 300 000 tonn salt har veivesenet bestemt seg for å fordele ut over norske veier i vinter. Uten at de er helt sikre på resultatet, som de så fint forteller. Det syns jeg er rimelig på kanten. En ting er selvfølgelig de miljømessige konsekvensenene dette har. Det kan f eks gauksyregjengen ta seg av. Men, kjære veivesen, ta gjerne også en titt på skoa mine. Hvert år kjøper jeg gjerne ett eller flere par dyre, fine støvletter. Når vinteren er over, er de bare gjennomtrukket av salt, fulle av hvite renner. Jeg impregnerer dem nesten hver morgen og kveld, men det hjelper ikke. For jeg vasser i en tørr sørpe av salt til jobb uansett. Og det trekker inn uansett.

Saltet kommer seg gjennom det meste. Utenom isen, da. For betyr det at jeg vasser i salt at veiene i det minste IKKE er glatte? NEI. Så langt derifra. Det er like forpult glatt. Så da faller jeg i tillegg, da. Og bader litt i issørpa. Og vips, så har saltet trukket inn i den fine, dyre kåpa mi også. Jeg kommer til å være gjennomtrukket av salt hele jeg om ikke vinteren tar slutt snart.

Eller hvis saltet tar slutt, da. For nå begynner faktisk Europa å gå tom for salt. Det er de beste nyhetene jeg har fått i hele 2011. Neste år melder jeg meg inn i Stopp Veisaltingen.

Comments
  1. […] This post was mentioned on Twitter by Morten Prom and Magnhild Antigirl29, Magnhild Antigirl29. Magnhild Antigirl29 said: Antibloggeren: En liten realitetsorientering om salt: Det er mye man kan si om salt. Blant annet så gir det bed… http://bit.ly/gy5EOd […]

  2. Morten Prom says:

    Hvis ikke du passer deg for saltbadinga, ender du kanskje opp som saltfisk på et eller annet middagsbord 😉

    … herlig historie

  3. hehehe, ler høyt her jeg sitter i mitt lille kontoravlukke. Du skriver godt, synes jeg. Liker’e.

Leave a Reply

