Magnhilds jobbsøkerskole, del 1

Posted: 11. February 2011 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer, Magnhilds jobbsøkerskole
Tags:

Ok, jeg har lært at ethvert nettsted med respekt for seg selv, for eksempel Aftenposten og Dine Penger, kommer med tips til folk som springer rundt og søker jobber. At det resulterer i at alle folk springer rundt og søker jobber med den samme merkelige oppførselen, de samme klærne og nøyaktig lik CV, se det er det ingen som har tenkt på.

Bort sett fra meg, da. Jeg tenkte akkurat på det. Så derfor kommer jeg til å gi mine helt egne råd fra og med nå. Velkommen til Magnhilds jobbsøkerskole, del 1, der vi tar for oss påkledning på jobbintervjuet.

For å illustrere poenget mitt, tenkte jeg vi skulle begynne med en case. Tenk deg for eksempel at du skal søke jobb i Skedsmo kommune som saksbehandler. Tenk deg også at du er John Carew. Det siste er nok litt vanskelig, hvis du har litt mindre kontroll på ballene, men det er lov å drømme. Hvis John Carew var så heldig og skulle på jobbintervju i Skedsmo kommune, hadde han nok tatt på seg en pologenser. Selv om pologensre på menn er jævlig. Han har nemlig også lest rådet om at man ikke bør provosere for mye med uordinære ting som tatoveringer.

So far so good. Carew er sjarmerende, han tilbyr å høyne minoritetskvota i kommunen og ingen finner ut at han har en tattis på halsen. Men folkens, hva skjer egentlig når Carew går hjem og personalsjefen i Skedsmo kommune går på Google?

Her kommer vi til selve kjernen av problemet. Og det er her jeg går mye lenger enn Aftenposten og Dine Penger. Men det tar vi mer om neste uke.

(Det må understrekes at både Carew og Skedsmo kommune er to hypotetiske tilfeller – i tilfelle dere lurte).

Comments
  1. Spiderdama says:

    Blir spennende å høre forsettelsen Magnhild! Jeg søker ikke jobb selv, men det der med å søke på Google er det første vi gjør når noen søker jobb hos oss..:-)
    Jeg synes for øvrig du skriver veldig bra, likte mobbeinnlegget ditt veldig godt.
    Ha en god helg!

Leave a Reply

