Et par tips til Trine Grung – og ett til VG

Posted: 10. February 2011 by antigirl29 in Kjendiser, Magnhild realitetsorienterer, Misforstått framsnakking, superkvinner, VG padler
Tags: ,

Ok, Trine Grung. Jeg hadde tenkt å la deg holde på i fred. Men sorry, nå tar jeg bladet fra munnen.

For hvis det er sånn at du løper rundt og kaller deg medieutvikler. Så tenker jeg at det kunne vært greit å utvikla mediekunnskapene sine bittelitte granne. Og det kan jo jeg godt hjelpe deg med. For all del, altså. Noen ting kan vi jo alle. Så her er mine tips til deg:

  • Du må bestemme deg for å være enten for eller mot hvis du skal uttale deg sterkt om noe. Nytter ikke å være for ett sted og mot et annet. Da kan du virke litt bipolar og bare bittelittegranne smiskete. Og det liker i alle fall ikke avisa. Eller Twitter. Eller jeg. Jeg liker jo best når folk er negative, så sånn sett hender det jeg liker deg. Og sikkert flere med meg. Hold fast i det og ha bittelittegranne ryggrad.
  • Hvis det er sånn at man til stadig føler seg feilsitert, så kan det være en ide å faktisk bruke sitatsjekk til det den er ment til. Bare sånn at du kan stoppe det før det kommer på trykk. Men det gir kanskje ikke like mange oppslag, eller?
  • Facebook-meldinger er sjelden private når de sendes mellom to kommersielle aktører. Og i alle fall så er ikke den offentlig tilgjengelige bloggen til noen som lever av de sosiale mediene det. Just a note fra mediebruker til medieutvikler, liksom.
  • Hvis man har gjort en feil en gang, kan det være lurt å ikke gjøre den en gang til. Det kalles personlig utvikling.
  • Hvis du er litt sur på at alle andre enn deg får uttale seg om kjendissaker og blogger, så kan det være lurt å holde kjeft i stedet for å trashe de som får plass. Det blir liksom så gjennomskuelig.

Når det er sagt, så tenkte jeg med det samme jeg kunne slenge på et tips til VG, selvutnevnt medietipser som jeg nå er. For, kjære VG, hvis det er sånn at noen intervjuobjekter irriterer dere. For eksempel ved at de hevder seg feilsitert – igjen – og igjen – og igjen. Ja, så er liksom framgangsmåten å intervjue noen andre neste gang. Eller eventuelt trashe på et internt redaksjonsmøte og holde klokelig kjeft eksternt. Det blir liksom så leit for den objektive journalistikken og Vær Varsom-plakaten og whattafuck om dere i stedet bruker spalteplass på å trashe vedkommende åpenlyst. Det er det man har blogger til, ikke Norges største tabloidavis.

Comments
  1. Kristianfj says:

    Gøy. Dette var et festlig velplassert innlegg. Det kan jeg siteres på. Og jeg kommer ikke til å trekke denne kommentaren tilbake. Du er meg ei hærleg surkepurke.

  2. Hangover says:

    Upps, VG hørte på deg Mag, saken(Grung) er vist flyttet lagt ned på nettsiden til VG nå, ut av fokus, og snart sikkert også ute av sinn

Leave a Reply

