Derfor klager jeg VG inn for PFU

Posted: 10. February 2011 by antigirl29 in Magnhilds antimobb, Trykt og utrykt, VG padler
Tags:

Mens VG springer rundt og får folk til å skrive under på mobbeløftet, virker det som om de har glemt det løftet de selv har skrevet under på: Vær Varsom-plakaten.

Tildigere i kveld skreiv jeg om Trine Grung, som VG kritiserer for sitatsjekkingstull. Jeg holder fortsatt på de tipsene jeg ga henne. Men jeg følte for å gå litt lenger inn i det tipset jeg ga VG i det jeg tenkte litt mer på mobbing.

For det er ikke måte på hvor opptatt mediene er av mobbing for dagen. Overalt i trykte medier og på radio og tv, er folk ute og snakker om mobbing, enten de er politikere eller forståsegpåere eller mobbeofre. De forteller om egne opplevelser og om hvordan de alle er så veldig mot mobbing. Og vi mobbere får på pukkelen så det holder fordi vi visstnok mobber i vei. Greit nok, altså. Det er en veldig viktig sak som fortjener fokus.

Men det er en del ting som ikke er greit med dette. Og en av de viktigste er medienes rolle i det hele. For når ble mediene en gjeng politi som skal dømme oss lesere? Som skal lage mobbeløfter og fortelle oss at vi er en gjeng mobbende individer som må skjerpe oss? Hva skjedde med den objektive journalistikken?

Og så kommer det altså saker som den om Trine Grung fra samme gjengen. Allerede i overskrifta merker vi den noe hånende tonen: “Trine Grung hevder seg feilsitert – igjen – og igjen -og igjen”. Allerede her aner vi at journalistenes eneste motiv med saken er å henge ut dama fordi de er lei henne. Og det blir ikke bedre av at saken lister opp de fleste offentlige tabber Trine har gjort i sitt liv eller refererer en privat melding sendt fra henne til en annen. Saken er sjikane fra ende til annen. Mobbing, om du vil. En mobbing som blir ekstra ille når journalistene bruker den makta spalteplassen gir dem til å gjøre det.

Mobbing er rett og slett ikke noe objektive journalister burde drive med. Og nei, ikke kom trekkende med Tore Tønne-saken og fortell meg hvor viktig det er å ikke bli for påvirket av personlige hensyn. Det er et hav av forskjell mellom å fortelle meg om en kritisk sak knyttet til en statsråd og å fortelle meg at dere ikke liker noen basta. Personlige meningsytringer er forbeholdt kommentatorer og bloggere, og selv de fleste av dem er mer seriøse. Kan hende Trine ikke bryr seg, men jeg, jeg bryr meg fordi det ikke er greit at mediene driver på sånn. Og det fins så mange flere eksempler. Jeg kunne kanskje sagt noe av det samme om saken om John Carews tatovering. Hva er poenget med å hente inn fire språkeksperter for å kommentere en skrivefeil på halsen hans, liksom? Nå tror jeg ganske sikkert mannen selv driter i den, men det dekker ikke over dette minner fint om usaklig personangrep totalt uten nyhetsverdi.

Vi kan diskutere hvorvidt vi bloggere driver med mobbing og om det er greit eller ikke. Vi kan også diskutere hvilke av enkeltmenneskers handlinger i hverdagen som kan defineres som mobbende. Men vi kan faktisk ikke en gang diskutere om det er greit av VG eller ikke med en sånn sak. For sånn er det, at Vær Varsom-plakaten er en kontrakt  som er bindende. Brudd på den får konsekvenser.

Værsågod, PFU og Trine. Ta det som en oppfordring.

Comments
  1. Barbro says:

    Du er ærlig og tøff,Magnhild!
    Stå på!

  2. George says:

    Dessverre har du ikke anledning til å klage VG inn for PFU for dette, da du ikke er den som krenkes. Tro meg, jeg vet alt om hvordan PFU fungerer i praksis…

  3. Hangover says:

    VG Nett journalister har da ikke egen meninger, derfor bruker de såkalte “eksperter” eller referenter av ulik art for å vinkle saker dit journalist ønsker. Slikt gir selvfølgelig ulike spark/kilevinkler, som oftest oppover i samfunnet, og VG er vel flinke til å sette til veggs priviligerte og kjente personer.

    Jeg sparker mer en gjerne profilerte og priviligerte personer, men stryker nedover i samfunnet.

    Og kan man mobbe Trine Grung og John Carew som selv har søkt seg inn i den Norges kjendis-sfære, eller offentligheten for den del? Nei, mener nå jeg, så pass må det tåle, også fra VG…..

  4. Hangover says:

    Misforstå meg rett Mag, jeg er trett og leste deg kanskje som Fanden leser bibelen….Natta:)

    • antigirl29 says:

      Hehe, så jeg svarte på feil kommentar. Du har sikkert et poeng. Men poenget var altså ikke å forsvare Grung og Carew. E å bruke dem som eksempel på at VG gjør det samme som vi bloggere får kritikk for.

      • Hangover says:

        Ser poenget ditt, men alle aviser skal selge, slik er dessverre virkeligheten i dag. man bruker det man har av verktøy for å holde på lesernes interesse. Rett eller galt betyr vel ofte mindre…

  5. AG says:

    Ja gjør det og jeg støtter deg.
    Jeg ser ikke bort fra at VG føler seg personlig krenket over at Trine Grung “hårer” bort i deres utvalge (Tone D Aa). Dermed fler VG seg fri til å bruke den metoden de kritiserer Trine Grung får å bruke.

    Hohoho…det hele er bare så pinlig at jeg er glad de ikke har evne til å forstå det selv.
    Var det mobbing mon tro?

Leave a Reply

