Hyllest til en bibliotekstjuv

Posted: 4. February 2011 by antigirl29 in Fru Skarsgård, Magnhild møter menn, Magnhild synser, Skarsgårdåret, Ufiltrert Magnhild

Trodde du Alexander var den diggeste av Skarsgårdene? Think again…

Gustaf Skarsgård i Bibliotekstjuven

Det er få ting jeg får så mye kjærlighetssorg av som å bli ferdig med en virkelig bra bok, film eller tv-serie. Det er som om det som var viktigst i livet ditt den siste uka, plutselig blir borte og aldri mer kommer tilbake. Etter å ha blitt ferdig med miniserien Bibliotekstjuven, er den følelsen sterkere enn noen gang.

Bibliotekstjuven, som forøvrig kan ses på SVTs nett-tv Play, er det beste av skandinavisk TV. Den baserer seg på en sann historie fra 2004, hvor en mann sprengte seg selv og leiligheten sin i lufta etter at det ble avslørt at han stjal og videresolgte bøker fra jobben sin på Kungliga Biblioteket. Interessant historie i seg selv, men det som gjør serien bra, er den måten den skildrer den følelsen vi alle har hatt av å ønske å være bedre enn vi er, av å ønske å høre til et annet sted, og av å ville gjøre en vellykket klassereise, om du vil. Det går selvfølgelig ikke bra, her som ellers. Men der andre serier kanskje legger skylda på noen rike jævler eller en ond stemor, er det systemet som får gjennomgå her: Vi er alle ofre for et sosialt system som gjør oss til evig misfornøyde strebere. Og faller vi for det, risikerer vi å sprenge oss selv i lufta.

Nok om det. For ellers handler dette ene og alene om hovedrolleinnehaveren. Skarsgården. Ah, Gustaf Skarsgård. Han får virkelig alle poenga som fins til utdeling på jorda som i himmelen. Hvem i huleste var det som begynte å sikle på en alt for høy vampyr borti statene der når broren hans er ca hundre ganger bedre? Jeg mener, hvordan kunne vi glemme Gustaf etter at lovprisningen av Ondskan la seg? Han er jo fortsatt her. Og fortsatt bright and shiny and new.

For en skuespiller Gustaf er. Og for en mann. Jeg har lyst til å gifte meg med han og føde unga hans og superlime han til lerretet og hive han ned på senga samtidig hver gang jeg ser han. Han har de fineste vikene, den fineste slentringa, det vakreste smilet og de snilleste øya. Han er rett og slett det vakreste Gud måtte ha gjort. Og med Gud mener jeg selvfølgelig Stellan.

Så hva skal vi egentlig med andre skuespillere når vi har Gustaf? Hva skal vi med andre menn når vi har Gustaf? Hva skal vi med andre familier når vi har Skarsgårdene? Og hva skal vi med norske TV-produksjoner når svenske er så himla mycet bättre?

Ikke veit jeg. Men jeg veit at du bare må se Bibliotekstjuven. Hiv opp SVT Play nå. Det er fredag. Og jeg kan ikke tenke meg noen bedre å tilbringe helga med.

Edit: Nå går Bibliotekstjuven på NRK på mandagskvelder. Det var vel bare snakk om tid. Se!

Comments
  1. Nå ble jeg nysgjerrig, dette må jeg se!

  2. Serien ble sett ferdig igår, etter tips fra deg, og jeg kan vel ikke akkurat si at jeg ble direkte forelsket, men det kan ha noe å gjøre med at han var til forveksling lik min homofile bestevenn. Og kanskje også det faktum at jeg ikke så lett forelsker meg i menn på TV. Men selv bortsett fra dette var serien glimrende, selv om jeg kanskje ikke synes at vi skal avskrive klassereisene helt ennå. Han var jo litt kmusete, stakkars. Utover det synes jeg serien på en utmerket måte viser hvor mye mer kontinentalt og herlig Sverige faktisk er i forhold til Norge. Kunne dette snobbemiljøet funnet sted blant genserkledde bibliotekarer på NB eller Riksarkivet? Neppe. Jeg fikk forresten enda mer lyst på østers og chablis etter dette.

  3. elizabeth says:

    Moro! Det blir en “ankdamm” i Sverige og, til slutt. Men serien var bra!

Leave a Reply

