5 kjendiser får ta nytt opptak

Posted: 4. February 2011 by antigirl29 in 5 kjendiser

Ah, de upresise spørsmåla. Det er ikke bare Jonas Gahr Støre som har fått unngjelde for dem. Og tipper det ikke bare er han som skulle ønske han kunne tatt opptaket på nytt. Derfor har jeg bestemt meg for å være samaritanmagnhild i dag og gi fem mennesker sjansen til å viske over gamle, dumme utsagn.

La oss begynne med Stina Brendemo Hagen med venner. Du vet, de tre jentene som ble tatt for å smugle kokain i Bolivia. De har fått mye tyn for at de ikke skjønte at en bag ikke veier 20 kilo sånn helt av seg selv, uten innhold. Men har vi egentlig fått vite hva de ble spurt om? Ikke som jeg har fått med meg. Og kanskje ikke som de har fått med seg heller. Her har det jo vært mange tolker inne i bildet. Vi lar dem få en sjanse til:

  • JournalistMag: Vet dere hvor mye en bag veier?
  • Stina: Et par kilo.
  • JournalistMag: Vet dere hvor mye en bag med kokain veier?
  • Stina: Et par kilo + antall kilo kokain. Ah, det er tungt.

Grei skuring, det, skulle man tro. Den som kanskje har mest behov for et nytt opptak, er selvfølgelig Bill Clinton. Der var det jo litt vanskelig med definisjonene, så jeg tipper spørsmålene vart upresise. Ikke rart Bill ble tatt i tidenes løgn da, men visste han egentlig hva han snakka om? Vi gir karen en sjanse til:

  • JorunalistMag: Så, Bill, har du noen gang hatt det noen konservative amerikanere klassifiserer som seksuell omgang, det vil si leke med sigar, med Monica Lewinsky?
  • Bill: Virkelig? Er sigar et sexleketøy? Ja, det kan vel ha hendt vi har lekt litt med den.

Vi husker jo også alle Gerd Liv Valla og hvordan vi alle mente vi hadde tatt henne i løgn da hun sa at hun ikke hadde mobba Ingunn Yssen. Men husker vi hva hun ble spurt om da hun svarte det? Nei. Det kan jo hende at et upresist stilt spørmål kunne fått Gerd Liv til å assosiere mobbing kun med noe som blir utført mellom fjortiser i skolegården eller på rosablogger. Og sånn sett hadde hun vel ikke mobba Yssen. Vi tar opptaket igjen, vi:

  • JournalistMag: Så, Gerd Liv, har du utført handlinger som noen av oss ville klassifisert som mobbing, det vil si fortelle gravide kvinner at de ikke fungerer i jobben sin?
  • Gerd Liv: Men der er jo ikkje mobbing? Æ…, eh jeg kan ikke stå inne for det.
  • JournalistMag: Nå holder vi oss til de presist formulerte spørsmålene og svarer ja eller nei. Ellers må vi ta opptaket enda en gang.
  • Gerd Liv: Ok,da. Ja.

Og så har vi jo Adam. Alle vet  hvordan det gikk da han løy til Gud og sa han ikke hadde spist det der eplet. Men det kanskje ingen har tenkt på, er at Gud kan ha stilt et meget upresist spørsmål. Gud vet hvor mange epler det var i Paradis, liksom, og kanskje hadde de ikke avklart begrepsbruken helt mellom seg heller. Derfor: Vi tar opptaket igjen.

  • GudeJournalistMag: Så, Adam, har du spist av eplet, det vil si den røde, runde tingen som henger på treet akkurat der (peker på eplet)
  • Adam: Hæ? Er det et eple? Ja, da har jeg nok spist av det. Men bare fordi jeg ikke visste bedre. Jeg har jo holdt meg helt unna de g rønne tinga der (peker på kiwi).

Til slutt må vi kanskje gi Moland & French en sjanse til. De har jo ikke akkurat fortjent den, men then again: Hvem har egentlig det. Vi setter på kameraet en siste gang før de får klare seg selv:

  • BarskeJournalistMag: Så, skaut dere den sjåføren? Det vil si: Holdt dere den saken her opp mot dit og trykka på den her (viser på en plansje)?
  • Moland og French: Åh, er det det skaut betyr? Haha, det er så vanskelig med den tolkinga. Ja, da så, da skaut vi.


Jada, så da vet du det. Takk meg gjerne for godt journalistisk arbeid. Og Jonas, du finner nummeret mitt i katalogen!

Comments
  1. Hangover says:

    Håper for Monicas del at Bill aldri hadde fyrt opp sigarene før lek, eller import i Monicas nedre regioner. *Grøsser*

Leave a comment