Så du har fått for mye Amelie?

Posted: 25. January 2011 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer
Tags:

Det har vært poppis å klage over for mye Maria Amelie i mediene de siste dagene. Virkelig, folkens? Er dette deres viktigste kampsak?

…syntes denne saken har tatt helt av og LOL av overskrift som ‘her lander hun'” skrev @trinegrung til meg på Twitter i går. Hun er så absolutt ikke alene om å spy edder og galle fra de sosiale mediene i retning Moskva. Alt fra folk som er papirløse på do og tror de er morsomme til folk som er sure fordi datalagringsdirektivet ikke får nok oppmerksomhet til selvhøytidelige mennesker som mener de vet bedre enn folk flest. Og da har jeg ikke en gang nevnt alle de hetsende kommentarene hun har fått på sin egen blogg.

La meg bare minne om følgende til andre historieløse der ute: Det bor 6000 papirløse flyktninger i Norge. Det er faktisk mennesker, som bare ber om å få lov til å eksistere. De har absolutt ingen rettigheter. Ikke en gang lege kan de gå til om de blir syke. Maria Amelie er grunnen til at mange overhode har hørt om dem. For det er ikke akkurat sånn at mediene har slåss om å fortelle deres historie før. Og grunnen til at Maria Amelie får oppmerksomhet, er fordi hun har kjempet lenge for det. Hun har gjort seg selv til talsperson for disse 6000. Og på mange måter har hun ofret seg for dem. Om det gjør at hun selger noen ekstra bøker? Ja, så er det godt fortjent.

Det er jo også interessant da, Trine Grung, at norske medier bruker nettopp overskriften “her lander hun” for å fortelle oss at kjendiser som Anne Hathaway og Lady Gaga og whattafuck har landet på norsk jord ca hele tiden. Men du velger altså å kritisere mediene den gangen de skriver om ei jente som er kastet ut av landet lander i Moskva midt under et terrorangrep (neida, ikke på samme flyplass, men likevel). Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg tror det er flere lesere som er interesserte i sistnevnte. Maria Amelie har tross alt flere norske tilhengere på Facebook enn Lady Gaga, og i alle fall enn Anne Hathaway, og jeg tillater meg å tenke at saken er viktigere enn ganske mange av hovedoppslagene til nettavisene.

For all del, folkens, kom gjerne med mediekritikken deres. Men la den ikke ramme enkeltsaker. Og i alle fall ikke ei jente som kjemper for retten til å leve et normalt liv. Det fortjener hun ikke.

Comments
  1. Siri says:

    Fin post!

    Dagen da historien virkelig tok fart, hadde jeg flere venner på FB som klagde over det samme. Virkelig. Etter en dag. Og totalt uten evne til å se saken – som en symbolsak – som oppmerksomhet rundt de som trenger det.

    Ignorant og bevisstløst.

  2. antigirl29 says:

    My point exactly. Tror jeg dropper Facebook i dag. La folk skrive interørblogg og pleie egen nesetipp og ønsk dem lykke til.

  3. Jannike says:

    Endelig noe fornuftig om saken på ganske lenge! Skal retweete denne:)

  4. Anonymous says:

    Hvem er Anne Hathaway?

  5. Big Dick says:

    Denne vil jeg anbefale VG å linke til fra forsiden, den sier de mange av oss føler i sakens anledning….Innertier Mag:)

  6. Barbro says:

    Utrolig trist at Maria Ameli måtte dra.Hun ble kåret til “Årets nordmann 2010” for så deretter å bli kasta ut……Dette er jo helt absurd!Men,men.I bakvendtland kan alt gå an!

  7. Rockman says:

    Hehehehehe……….. Stakkars sånne som deg. Du har jo ikke forstått en noen ting denne gangen heller, hvor lite Intelligent går det an å bli?
    Mvh. Rockman

  8. Rabiatix says:

    Denne gangen har media gjort jobben sin. En ørliten overdose liveblogging fra Gardermoen kanskje, men i tillegg til å fokusere på Amelie sin sak har de etterhvert skrevet mye om situasjonen til andre papirløse og hvor brutalt vi faktisk behandler dem. Nå håper jeg de fortsetter med bevisstgjøring av mannen i gata (og dermed press på styre og stell), men før Maria Amelie var uansett de papirløse en gruppe som fikk langt mindre oppmerksomhet enn de fortjener. Hva trollene på internettet synes om det er ikke så viktig.

    • Mokkemikka says:

      Hør, hør. Så enig!

      Hadde det ikke vært for Maria hadde vi ikke vist om dem. Disse papirløse. Ikke egentlig. Kanskje hørt ett og annet i en masseflom av informasjon. Inn ene øret og ut det andre. Men nu er folk engasjert på godt og vondt. Mange flere saker kommer fram og man ser dem.

      Jeg vet det er mange som stiller seg negativ til saken. Svake, dårlig samvittighet, ikke satt seg inn i saken eller mangel på empati og sympati. Uansett årsak skjemmes jeg å tilhøre samme folkegruppe som dem og syntes synd på dem.

      Noen ganger kan det bli for mye, men vi bør jo være “vant” til det nu. Hvor mange ganger så man tvillingtårnenes fall bare i løpet av det første døgnet? Enn den første uka? Gisseldramaet i Beslan? Hvor mange nyhetssendinger var der? Under og etter tragedien? Var vi forbannet pga massiv dekning? Vel, jeg tror de fleste var mettet etter en stund, men vi tiet fordi vi følte med dem. Samme sak her.

      Vi føler med ho. Er så stolt over at ho stod fram og stilte seg som huggestamme og ansiktet for de papirløse. Vil ikke gi den æren til Russerne. Å ha formet den flotte dama. Den vil jeg vi skal kunne tilegne oss nordmenn.

  9. Helene says:

    Jeg er veldig enig med deg. Jeg synes egentlig ikke at én person skal få lov til å bli fordi hun har skrevet en bok (bare for å være usaklig og sette det på spissen), men det er jo ikke dét saken først og fremst handler om. …I allefall ikke for meg.
    Systemet vårt fungerer ikke. Mennesker kommer hit og får oppholdstillatelse, men ikke arbeidstillatelse, blir sendt hit som små barn, for så å bli sendt tilbake som tenåringer. Uten penger, noen å dra til, og enkelte gang uten å en gang kunne språket. Det er helt grusomt, og jeg håper noe blir gjort nå som denne saken har fått såpass med oppmerksomhet.

  10. Rockman says:

    Barbro…..

    Denne gangen gjalt det ikke deg. Men i ditt sitat nevner du årets “Årets nordmann 2010″, og hvem har gitt henne den tittelen? I alle fall ikke jeg. Tror du “hele folket” står bak denne kyniske utspekulerte lille søte Russerdama, bare fordi noen “som ikke har forstått det”, eller at noen raddiser sier det? Hehe, les siste meningsmåling.

    Mvh. Rockman

    • Jeppe says:

      Siste meningsmåling bekrefter for meg at det norske folket råtner på rot: Det er utrolig bekvemmelig å snakke om likebehandling og lovens paragraf, når det er praksis som er problemet. Loven er mer enn romslig nok. Og noen av oss ønsker faktisk en begrenset oppmykning. Det er ikke slik at vi må velge mellom “ingen” eller “alle”. Det gjør vi ikke i dag, og det skal vi ikke gjøre.

      Tilbake til det norske folket: Det norske folket har svært dårlig kontakt med seg selv for tida – vi vil gjerne ha et godt selvbilde som gode, barmhjertige mennesker samtidig som vi ikke vil ha inn asylsøkere. Nå blir vi konfrontert med at dette er en ekte konflikt. Hva gjør vi? Setter halen mellom beina. Gjør alt mulig rart av mentale c-moment-øvelser for å slippe å innse det åpenbare: Vi har blitt fælinger.

    • Barbro says:

      Nei,jeg tror ikke hele landet støtter henne,men jeg mener at saken hennes kan sees fra flere en 1 vinkel.Tror ikke hun er kynisk,men hun har satt søkelyset på noe meget vesentlig,nemlig barnsom kommer hit og forblir statsløse for så å bli sendt ut.Desverre er det mange av dem!Og jeg mener at andre skulle ha blitt utvist før Maria Amelie.Hva med alle utlendinger sm kommer hit og begår kriminelle ting?Hva med alle de arbeidsløse utlendinger som lever på “sosialen” fordi de rett og slett ikke gidder å jobbe,ikke vl omgås etniske nordmenn og ikke vil lære seg språket,tankegangen og kulturen vår?

    • Barbro says:

      Ikke denne gangen? Hva med andre ganger da?Hihi…Du er nå (litt)søt også da.

  11. HMM says:

    “Hun har gjort seg selv til talsperson for disse 6000.”
    Med mastergrad, snakker (og skriver sikkert) perfekt norsk, det at hun kom hit som nokså ung, norsk kjæreste, osv. (les: godt integrert) representerer hun kanskje ikke akkurat den gjennomsnittlige papirløse? (Ja, det er en sær kobling…)

    Skal ikke staten (UDI/UNE) ha rett til å si nei til voksne mennesker som søker asyl i Norge? Og bør ikke et nei da ha konsekvenser for dem som får det? Hvis ikke, hvis det bare er snakk om å “bli her” lenge nok for å få opphold, hva er vitsen med å si nei da? Argumenterer du for at alle som vil skal få statsborgerskap her? Eller ønsker du deg annerledes regler for papirløse? I følge en notis i Dag og Tid, så skal Hellas bygge et 12.5 kilometer langt gjerde for å stoppe ulovlig innvandring til EU, så det tar ikke akkurat lett på det der heller.

    Hvor mange kan vente seg hit, dersom man sier ja til alle? Det tror jeg kan bli vel mange, dvs. det er enorme mengder folk som drømmer om et liv i europa, mange på et urealistisk grunnlag, med veldig store drømmer. Slik dagens situasjon er, så er det vel langt flere som ønsker å komme hit enn det staten ønsker å ta imot. Mer komplisert er det vel ikke. Hvordan skal man håndtere dette?

    “De har absolutt ingen rettigheter.”
    Dette stemmer vel nesten.
    “Papirløse i Norge har bare rett på øyeblikkelig hjelp og kommunal helsehjelp i en viss utstrekning og må betale de faktiske kostnadene for dette. Det innebærer at prisen for et besøk på legevakten kan bli på tusenvis av kroner og en komplikasjonsfri fødsel koster f.eks. rundt 30 000 kr.”
    http://www.bymisjon.no/Virksomheter/Helsesenteret-for-papirlose-migranter/Rettigheter-/

    • antigirl29 says:

      OK, litt vel mye å ta tak i her. Men forsøker:

      Maria Amelie er kanskje bedre integrert enn de fleste, men det betyr ikke at hun ikke snakker alles sak. Hun har klart seg tålelig greit til nå, men kjemper også for de som ikke har det så bra.

      Jo, staten kan si nei til folk. Men jeg forventer at folk behandles som verdige mennesker når de er her. Og jeg forventer at barn ikke må svi for noe foreldrene har gjort. Og Hellas er vel et ganske søkt eksempel, ettersom det nettopp er slått fast at deres asylpolitikk er i strid med mennskerettighetene.

      • HMM says:

        Takk for svar!

        “Men jeg forventer at folk behandles som verdige mennesker når de er her.”
        Hva mener du nøyaktig med dette? Hva legger du i “verdige”? Rett til lege f.eks.? Hvem er “folk”? Folk som har fått avslag på asylsøknad, men som ikke reiser tilbake? Hvor skal da grensen gå…? Hvorfor skal man f.eks. ikke få lov til å jobbe dersom man har rett til lege?

        “Og jeg forventer at barn ikke må svi for noe foreldrene har gjort.”
        Det er jeg helt enig i. Men ville det vært inhumant å sende Amelie tilbake sammen med sine foreldre på et tidlig stadie etter en kort behandlingstid, dvs. med en gang de fikk avslag? Det mener jeg staten må kunne gjøre i det generelle tilfellet og burde ha gjort i dette tilfellet. Det er derimot ganske hårreisende å skulle sende noen tilbake etter så mange år her.

        “Og Hellas er vel et ganske søkt eksempel, ettersom det nettopp er slått fast at deres asylpolitikk er i strid med mennskerettighetene.”
        Vel, det var upresist av meg, men har sett en del plasser at det blir argumentert for at andre land i Europa har bedre ordninger for de papirløse. Samtidig så ønsker de (Hellas/Europa) ganske klart å hindre den ulovlige innvandringen, så det var mest for å nyansere den synspunktet i den forrige setningen jeg tok det med, ikke som et argument for at Hellas’ asylpolitikk (les: ingen reell behandling) er den riktige veien å gå.

  12. Maren says:

    Veldig bra innlegg.

    Det er skummelt hvordan så mange kan engasjere seg i å hate på et enkelt menneske, som ikke har gjort noe annet enn å hjelpe. Viser hvor lavt mange er villig til å synke.

    Angående Trine Grung dramaet. Hun virker misunnelig på Maria Amelie. Det er nok fordi Maria Amelie har fått så mye spalteplass. Spalteplass som Trine Grung ønsket på seg selv. Jeg LOLer på Trine Grung.

  13. Susepus says:

    Helt ærlig: Maria Amelie er ikke min viktigste kampsak – det er faktisk de øvrige papirløse som er det akkurat nå. Grunnen er at hun ikke skal inn i en krigssone, hun har mange sterke aktører på sin side (forlag og venner), og jeg tror hun faktisk vil få det bedre når dette er løst – også håper jeg hun vil komme tilbake til Norge. Vi trenger henne!

    Jeg synes dekningen i går var smakløs – alt fra kjærestens mobilbilde til NRKs mikrofon oppi nesa til MA. Hun var i meltdown!!! Det ville jeg også ha vært – live reportasje gjør ikke min lidelse finere og vakrere av den grunn!

    Jeg har ikke fått for mye av MA – men dekningen har jeg ikke alltid vært imponert over!

  14. Eva says:

    Hear hear! Takk for nok en poengtert, tydelig og god bloggpost. Magnhild for president!

  15. Rockman says:

    Eva….

    Har du seriøst vurdert en mentalundersøkelse?

    Mvh. Rockman

  16. Eva says:

    Kjære Rockman,

    Jeg gjør en kontinuerlig vurdering av mitt behov for “mentalundersøkelser”, som du velger å kalle det, men det er veldig rørende at du bryr deg. Takk for omtanken, du virker som en varm og nydelig person, med et stort hjerte for dine medmennesker.

  17. Rockman says:

    Eva…..

    Kyniske og utspekkulerte mennesker bryr jeg meg ikke om….

    Mvh. Rockman

  18. New nick says:

    Man må vel evne, eller i alle fall forsøke å forstå den vanskelige situasjonen enkelte er kommet inn i som asylanter/flykinger/innvandrere. Og all honnør til Maria Amelie som har satt de papirløses sak på agendaen. Ei gruppe som i dag ikke er tatt hensyn til i gjeldende lov og regelverk.

    Politisk redaktør i VG Hanne Skartveit sier det på en klar måte her:

    http://hanneskartveit.vgb.no/2011/01/19/barn-ma-fa-bli/

  19. Trine Grung says:

    Hoho…..tenk at en liten tullete twitterfleip ble til et innlegg. Takk.
    Jeg er enig i viktigheten av å rette fokus mot sakens kjerne, men mediene har en tendens til å løpe i flokk og jeg syntes de har mistet helt fokus i denne saken. Nå dreier det seg mer om Marie Amalie enn de papirløse. De elsker å være personfokuserte og glemmer veldig fort saken. Det finnes, som du skriver, tusenvis av andre…..
    Deretter syntes jeg at MA ba litt om dette. Hun skriver bok, stiller opp på TV…..hva hadde hun ventet? Da blir det litt kleint etter mitt syn å være etterpåklok når det blåser som verst.
    Jeg håper virkelig at alt går henne vel….må presisere det!!

Leave a Reply

