Shabby fredag: Anonym interiørblogger snakker ut

Posted: 14. January 2011 by antigirl29 in shabby fredag

Her om dagen kom jeg i kontakt med et medlem av NAIB; Norsk Anonym Interiør Blogger (sic), som hadde en del ting på hjertet. Hun kunne fortelle om en hard og slitsom hverdag i et miljø preget av nips, rakved og fattigmannssølv, med mye harmoni, cup cakes og stilleben av kvist, blonder og polkagriser. Grunnen til at denne bloggeren tok kontakt med meg, var at hun hadde møtt veggen. En vegg full av Madonna-figurer, hvite bokstaver og ei hylle med hvite engler. Hun følte at det var på tide å si ifra om hva som skjer hvis du kjører deg selv for hardt. Derfor har hun vært så elskverdig å komme med ti interiørtips som skal gjøre livet lettere for interiørbloggere og andre mennesker i deres nærmiljø. Les og lær. (Og lev, Mag.anm.)

Hvordan leve med nips?

Nips er prikken over ien, når ien er selve livet, kan man si (dette burde skrives i løkkeskrift på veggen, Mag.anm.). Det viktigste når man lever med nips er å jobbe redusert stilling, slik at man har tid til å være hjemme og tørke støv av nipset. Og dandere det. Nips er en samlebetegnelse for alle små pyntegjenstander som egentlig ikke kan brukes til noe. Men det er feil, siden de kan brukes til stilleben. I alle rom. Det viktigste er å tilpasse familien sin etter nipset. Skaff deg en mann som ikke tar så stor plass og ikke bruker så veldig brå bevegelser (og ikke har estetisk sans eller egne meninger, Mag.anm.) og oppdra barna dine på en veldig nipsvennlig måte. Husk at de ikke får lov til å leke med nipset, springe i rom med nips, leke i rom med nips eller være i rom med nips.

KRL for interiørbloggere – en innføring i bibelske symboler for stuebordet

Jesus er sønnen til Maria og Josef. Det står mye om han i Det nye testamentet, og han er ekstremt poppis rundt jul og påske. Noen liker å be med et bønnekjede. Særlig katolikker. Noen liker mora bedre enn sønnen. Andre liker muhammedkarikaturer eller buddhafigurer. Moralen er: Drit i religion, tenk på hva som matcher dagligserviset ditt. Og krusifikset fra Kremmerhuset og korset fra Glitter eller et overprisa marked i Krakow. (Dette minner om de folka som kaller ungene sine opp etter evangelistene, men nekter å døpe ungene, fordi de ikke er kristne, Mag.anm.)

Hvordan gjøre rakved mest mulig slitt?

Dra det rundt i bygda etter bilen, la det stå utendørs i to år, få trikken til å kjøre over det. Tilsett et par heftige doser lut og kaldt vann, eller noen andre kjemikalier fra kjøleskapet til bestemora di. Eller ta turen innom Kremmerhuset, som faktisk selger det. (Herregud, folk er sjuke, Mag.anm.)

Hvordan få et godt liv med fire fjernkontroller?

Dette er veldig vanskelig. Det var jo ingen som hadde fjernkontroller på landet i Frankrike på 1800-tallet. Et tips er å kamuflere fjernkontrollene i bomull, vatt, blonder, fattigmannssølv og noen kvister, på et teppe av mose og rakved. Et annet er å gjøre det mer minimalistisk og legge alle fjernkontrollene i en fin, hvit kurv ved siden av sofaen, og pakke dem inn i et lite teppe. En champagnekjøler kan også være et alternativ. Gjerne også et norgesglass med gauksyre eller glutenfri nattverdsoblater.

Hvordan skape et harmonisk hjem for prinser og prinsesser?

Det viktigste for prinser og prinsesser er at de lærer seg å bukke, nikke og neie, alt etter om de er prinser eller prinsesser, og at man deler opp hjemmet for dem etter fargekoder. Da er det mye lettere for prinsene og prinsessene å være harmoniske og finne sin plass i hjemmet. Prinsene liker lyseblått og prinsessene liker lyserosa. Og mamma og pappa liker hvitt. Sånn er det bare. Det er også viktig med noen engler som daler ned i skjul, noen hjerter og noen bamser og litt annen kozemoz. (Som gjør at det skal bli harmonisk å være prins eller prinsesse i et hjem det egentlg ikke går an å bo i for barn, Mag.anm.)

Skriften på veggen; hva kan man skrive?

Det viktigste er bokstavene. At de er i en løkkeskrift som det i utgangspunktet ikke går an å lese. Og at skrifta står i kontrast til veggen. I tillegg er det svært viktig at skrifta sier noe dypt. Gjerne så dypt at du ikke skjønner hva som står der: Og det bør handle om love, i en eller annen form. Gjerne på et språk du ikke forstår.

Nyanser av hvitt; hva er lov?

Hvitt er hvitt. Rett og slett. Skal du ha et hvitt hjem kan du bare drite i å kjøre latte eller cappucino på veggen. Det fine med hvitt er at det er harmonisk, harmonisk og bare så utrolig ja, harmonisk. I tillegg er det lett å skape kontraster med hvitt. Og kontraster er veldig viktig når du blogger om interiør. Det er faktisk første bud i interiørbloggebibelen.

Blonder gir mer fun? Eller?

Blonder skaper en romantisk harmonisk stemning med snev av fransk landstil, cottage, nordisk, russisk, gresk-ortodoks, shabby, chic og blikk. Så svaret er selvfølgelig ja. Gjerne ytterst på sofakanten, lett henslekt over gelenderet på trappa, tvinna rundt et norgesglass med Zalo, putta i et glass med kvist og polkagriser, sydd fast i den utslitte mamelukken over kommoden i entreen. Osv. Det er bare så gøy å leke seg med lekre blonder. (Særlig, Mag.anm).

Hvor gamle må ting være for å se gamle ut eller føles gamle eller kalles gamle?

Det er jo gøy med ting som er ordentlig gamle, feks to hundre år. Det kan man feks finne ute i skogen, på loftet, på gården til onkelen til din kjære, i fjæresteinene, på auksjon til altfor mange tusen kroner. Men det tar litt tid å finne disse tingene hvis man feks har en jobb, og da kan det være greit å kjøpe noe som er litt yngre og litt lettere tilgjengelig. Gamle ting er egentlig bare så gamle som du ønsker at de skal være og føler at de er. Og så gamle som Kremmerhuset får dem til å se ut.

Hvordan leve et godt og harmonisk liv i bloggverdenen?

Det viktigste du kan gjøre for å få et fint og godt og harmonisk liv i bloggverdenen er å skrive masse hjerter. Hele tida. ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ Gjerne hjerter som hopper og ned eller banker eller driver med et eller anna kryptisk. Smilefjes er også viktig. Skriv gjerne smilefjes etter hver setning, for å understreke hvor hyggelig og harmonisk du er. Det må du også huske å gjøre når du kommenterer bloggen til noen andre på en litt kritisk måte.

Det aller viktigste er likevel at du henger med de riktige bloggerne, eller rettere sag: Sleiker ræva til de riktige bloggerne. Ikke glem at bloggverden er som en ungdomsskole, der en eller annen er gjengleder og bestemmer hvem de andre skal henge med, og hvem de ikke skal henge med. Pass opp for det; før du vet ordet av det sitter du aleine hjemme med nips ingen vil se på. Og enda mindre skryte av.

Comments
  1. Vibeke says:

    *ler* God helg!!

  2. Randi says:

    Du har satt deg godt inne i den hvite verden, skjønner jeg – til store glede for f.eks meg. Shabby Fredag er blitt et must, very good!

  3. Mimmi-Leone says:

    Bare et helt herlig innlegg.
    Fint å kunne sitte her og le for seg selv.
    Jeg må ha med meg disse innleggene dine hver fredag, det er avhengighetsdannende.
    Marianne

  4. motorpotet says:

    Festlig 🙂 ❤ ❤ ❤

  5. Villrose says:

    Nåde! Jeg dør (i harmonisk kontrast m/blonder) av latter…
    Du overgår deg selv i dag. ❤ ❤ ❤

  6. Marit says:

    Innertier! Dette blir bare bedre og bedre :o) ❤

  7. vilde says:

    Fantastisk! God helg

  8. Anemone says:

    Det begynner å bli litt vel patetisk dette her Magnhild, gjør det ikke ??

  9. Heidi says:

    *tommel opp Magnhild* AH….også jeg som hele tiden har trodd at ❤ har vært rumper…! Hm, så det er hjerter ja, da veit jeg det. Harrebra i parris!

  10. sissel says:

    Atter en gang takk for en underholdende Fredag. Og ja jeg må ha med meg ShabbyFredagen din, synest den er sabla god! Og du har fått med masse gode poeng som TREFFER rett HJEM til de fleste av Interiørbloggerne også denne gangen.
    Men ingen bilder?

  11. Susanne says:

    Kom visst som svar og ikke kommentar. Litt tidlig søndag enda, vet du ;0)

  12. Hehehe, jeg koser meg glugg i hjel. Synes shabby fredag har blitt enda bedre, og det trodde jeg ikke var mulig.
    Håper Parishelgen har vært fantastisk *en smule misunnelig*

  13. Anonymous says:

    Jeg leser for å følge med dersom det er meg du henger ut! Jeg er jeg rangert på den fine kåringen din.

    • Geir says:

      Humre, humre, humre. Da virker det som om du ønsker at Magnhild skal skrive om deg. Er du sikker på at ikke problemet er at hun har skrevet om andre, og ikke deg?

  14. Ingunn says:

    Jeg ler meg fillete…
    Snakk om å ta ting på kornet !
    Jeg føler meg truffet innimellom og det syns jeg er enda mer morsomt .
    Hurra for sjølironi og humor !!!! eller ♥♥♥

  15. Mette Olsen says:

    Hysterisk morsomt!

  16. Merete says:

    Jeg liker din hærlige humor og tøff er du som skriver om shabby fredag.
    Må nok innrømme at jeg føler meg også litt truffet, he he.
    Så liker jeg hvitt, smileys og ELSKER hjerter 🙂
    Jeg er ganske ny i bloggverden så jeg lærer stadig noe nytt.
    Du skriver så vanvettig bra, jeg tar virkelig hatten av for deg 🙂
    I går måtte min mann også lese dine innlegg på nytt , han lo like mye som meg.
    Og min store skrekk … jeg er ikke den sterkeste når det gjelder grammentikk, så er no det sagt. Men pytt pytt, jeg må no alikavell skrive en hilsen til deg.
    Her i huset er vi alle faste følgere av bloggen din.
    Mvh Merete

  17. Lillian says:

    Det er veldig lett å hoppe på div trender som vises i div interiørblader når man liker innredning og har ett hjem man kan gjøre nesten alt med. Jeg har hatt både blonder, lysekrone og div annet nips før det gikk opp for meg at det rett og slett ikke var MEG.. Og nei, jeg har heller ingen blogg og nøler med å prøve det, fordi hjemmet mitt skal være en glede for meg. Helt enkelt. Det trengs ett oppgjør her til lands mot alt presset om vellykkede hjem, klær, hår, sminke, bil, jobb osv osv. Jeg har sett meg møkk lei på alt presset som treffer meg i ansiktet over alt. Så jeg håper du skriver mye mer om alt dette og dermed får folk til å stole på seg selv og ikke alle andre som dikterer hvordan man skal leve og bo.

  18. vildesen says:

    Knis. Jeg har frenetisk har prøvd å bli rosablogger og husmorblogger og i det hele tatt-blogger en stund nå med veldig lite hell. Skjønner ikke helt hva jeg skal skrive om for å nå ut til målgruppene. Har lest noen av bloggene på din kåring med, la meg si, stor undring og har rett og slett ikke vært smart nok til å knekke koden. Innser nå, etter å ha lest bloggen din, at jeg må kjøpe meg noen blonder for å klare det, evt. tørke noen blekrosa roser. OG spikre opp familiens initialer på veggen, Jei!

  19. Husfruen says:

    He he, festlig!
    Har akkurat oppdaget bloggen din. Mye moro her. Kommer nok tilbake.

  20. hild7 says:

    Hei. I en periode hjemme med brekt bein har jeg lest gjennom masse interørblader. Etter å ha lest dine betraktninger må jeg si at du virkelig treffer spikeren på hodet. Som jeg skulle sagt det selv – bare at jeg ikke er spissformulert nok.

  21. Gurimall says:

    Må jo le..akkurat sånn jeg føler meg som interiørblogger…noen ganger føles det heeeelt meningsløst det jeg holder på med, og skjønner ikke hvorfor..andre dager er det morro…til og med outfit bilder har jeg tatt…fordi det var morro . uansett hva man blogger om, kan du vri det til noe snodig..så da har du i alle fall et lite talent.)

  22. […] med engler”! Visste jeg det ikke! Nå har vel ikke engler ennå vært tema i Magnhilds Shabby Fredag, men det er vel bare et spørsmål om tid, siden det helt klart faller i samme kategori som […]

Leave a Reply

