Magnhilds antileseliste

Posted: 8. January 2011 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer

La oss bare ha det klinkende klart: Det fins ikke ei bok her i verden jeg MÅ lese. Det fins derimot en rekke bøker jeg kjemper for å holde meg unna.

De er rett og slett veldig irriterende. Alle de folka som forteller med at jeg MÅ gjøre noe. Jeg MÅ lese ei bestemt bok, MÅ reise et bestemt sted, MÅ se en bestemt film, MÅ date en bestemt fyr. Vel, newsflash, det må jeg så slettes ikke. Og kanskje særlig når det gjelder bøker, er det veldig ofte motsatt: når folk sier jeg MÅ lese den, bør jeg holde meg langt unna.

Så, hvis du lurer på å anbefale ei bok til meg, så tror jeg jeg skal gi deg et hint først. Det fins nemlig en rekke bøker jeg IKKE kommer til å lese. Ikke under noen som helst omstendighet, selv ikke hvis det var de eneste som var tilgjengelig på iPad, ikke om jeg var stuck på ei øde øy med Voe og ikke en gang om de ble anbefalt meg av alle Skarsgårdene, James Wood og Frode Saugestad samtidig.

Her er min antileseliste:

  • Antoine de Saint-Exupery: Den lille prinsen
  • Paolo Coelho: Alkymisten
  • Khaled Hosseini: Tusen strålende soler
  • Markus Zusak: Boktyven
  • Victoria Hislop: Øya
  • Victoria Hislop: Hjemkomsten
  • Sue Monk Kidd: Bienes hemmelige liv
  • Khaled Hosseini: Drageløperen
  • Kader Abdolah: Huset ved moskeen
  • Diverse bommullshuer: Harry Potter
  • Alt av Dan Brown
  • Carolina De Robertis: Det usynlige fjellet
  • John Irving: En bønn for Owen Meany
  • Alt av Cecilia Samartin, særlig Drømmehjerte
  • Jamie Ford: Hotellet på hjørnet av bitter og søt
  • Gert Nygårdshaug: Mengele zoo
  • Carlos Ruiz Zafón: Vindens skygge

Det er nok flere, men jeg har fortrengt dem for øyeblikket. Kall meg gjerne åndssnobb, det er ok. Alt er greit så lenge jeg slipper å så mye som å se på disse bøkene. Nei takk, det MÅ jeg IKKE er mitt endelige svar

Comments
  1. Lise says:

    Ajaj, her er det mye å ta av! Hva med Yann Martel “Life of Pi”? Den føler i alle fall jeg sterkt for å ikke lese, på tross av flere velmente anbefalinger.

    • antigirl29 says:

      Totalt enig. Åh, det er så mange bøker å ta av, vet du. Og ja, de er velmente disse anbefalingene. Noe som gjør det enda verre, siden jeg ikke gidder å følge dem for det.

  2. mannmedbok says:

    Du glemte knausgård og Ragde. “En skal ikke lese bøker som folk sier at MÅ leses” er mitt moto.

    • antigirl29 says:

      Hehe. Jeg har faktisk litt respekt for Ragde, og har lest Neshov-trioligien. Hun har sin egen stil og har humor og selvironi. To ting man ikke kan si om de fleste andre her. Men skjønner at andre ikke vil.

      Knausgård er jo en fantastisk forfatter i mine øyne. Men jeg er glad for at jeg leste han før alle mente jeg måtte. For ellers hadde jeg nok hoppa over.

  3. Big Dick says:

    Ei bok jeg bare måtte lese en gang var James Joyce’s Ulysses. Ei meget krevende bok som kanskje ikke ga meg stort.

    Men en egyptisk forfatter setter jeg stor pris på, det er Nagib Mahfouz. Og hans bøker i “Kairo-trilogien” gir meg stor leseglede….

    Og ja jeg har lest mye gjennom livet, mer en det aller fleste….

    • antigirl29 says:

      Mmm, Ulysses, ja. Jeg kan første halvdel av boka ganske godt, siden jeg aldri kommer lenger. Men tror den ville gitt meg noe om jeg hadde tålmodighet til det. Eller kanskje ikke?

      Tviler ikke på at du har lest mye. Du leser vel en del på senga?

      • Big Dick says:

        Nja på sengen leser jeg nok ikke, da blir det mest håndarbeide er jeg redd. Men liker da å lese, gjorde de i alle fall før,,,,

  4. Anette says:

    Hva med the secret, og eat love pray? Det er to bøker jeg aldri kommer til å lese.

    • antigirl29 says:

      Enig. De burde vært med. Jeg måtte legge til Vindens skygge fordi jeg syns det var så ille at jeg hadde glemt den, men kunne holdt på forever med dette.

  5. Annaboda says:

    Hvorfor vil du ikke lese disse bøkene da? Det kommer liksom ikke frem føler jeg.. Mulig jeg er treig, men skjønner ikke helt hvorfor:)
    :-S

  6. sbjrnlvld says:

    Sant. Vi har en sayin’ i familien om at vi MÅ ingenting.

    Men om jeg er i Køben og hun spør om hun må sitte ved min side, så må hun gjerne det.

  7. Rannveig says:

    Så enig. Bøker du får beskjed om at du bare MÅ lese er som regel ikke verdt å bruke tiden på. Men jeg har gått i fella flere ganger. “La meg synge deg stille sanger” av Linda Olsson er en bok jeg rett og slett angrer på at jeg leste. Fryktelig irriterende! Jeg har en mistanke om at “Spis, elsk,lev” er i samme kategori, så den Må jeg ikke og SKAL jeg ikke lese heller.

  8. Laila says:

    Jeg leste” Bienes hemmelige liv” fordi noen sa jeg MÅTTE det 😦 da lærte jeg, for makan til kjedelig bok! Bare søppel. Jeg begynte også å lese “Spis, elsk, lev” men klarte ikke fullføre den. Forfatteren er så selvgod og boka er helt innforjævlig gørr….

  9. antigirl29 says:

    Takk alle for støtte. La oss stå sammen mot presset. Det verste er egentlig at jeg er en person som leser veldig masse. Men mange mener jeg ikke gjør det fordi jeg ikke leser dette søplet her. Jeg nekter å lese makkverk for å passe inn i gjengen, ass.

  10. Vilde says:

    Haha, leste nettopp Señor Peregrino pga at en venninne sa den var så fantastisk… Er enig med deg at jeg ikke skal lese Cecilia Samartin igjen… Bienes hemmelige liv klarte jeg ikke å lese ut, for den var sinnsykt kjedelig. Men jeg sier likevel at hvis du noen gang drar til Kreta, BØR du (sier ikke må 😉 ) ta med deg Øya 🙂 Jeg er ikke særlig glad i å lese, men akkurat den passa bra da jeg var der handlinga foregikk.

  11. Lene says:

    Øya leste jeg fordi søstern min sa jeg MÅTTE-etter den leseropplevelsen spør jeg henne alltid om råd før jeg begynner på en ny bok,sier hun den er bra så styrer jeg laaaaangt unna. Hun har peiling på mye men…… Lene

  12. Lene says:

    Jan Kjærstad! Har prøvd både Speil,Homo Falsus,Erobrern og Forførern men måtte legge dem fra meg.Anbefaler Bjarte Arneson “Dette forandrer alt”. Lene

    • antigirl29 says:

      Åh ja, Kjærstad får så definitivt være med. Han er ikke mye forførende. Bjarte skal jeg sjekke ut, hvis jeg ikke må. Håper jeg finner på padda, siden jeg er litt av en paddeleser for tida.

  13. Mari says:

    For en herlig liste! Boktyven og Mengele Zoo ( eller hele Gert, om du vil) er jo rett og slett grusomme. Jeg kan si meg enig i de fleste, men hvorfor glemte du Bridget Jones?

  14. Lattermild says:

    Er helt enig i prinsippet, og har mot bedre vitende lest flere av disse. Både Boktyven og Bienes hemmelige liv var sånn meh, ikke direkte dårlige kanskje, men ikke akkurat det helt store. Ellers er jeg blandt dem som ELSKER Harry Potter, men begynte å lese dem når bok tre kom ut, som var før hysteriet tok helt av, ellers hadde jeg neppe forsøkt. Og jeg har slett ikke tenkt å fortelle deg at du MÅ lese dem, for det må du opplagt ikke.

  15. Silje says:

    Herlig!
    Jeg leser ingenting som folk sier at jeg skal lese. Som feks krim, nei takk, skjer ikke. Nesbø, never fokkings ever. Dan Brown, same shit. Knausgård kan du hive til helvette for min del, vil ikke se/høre/lese om mannen en gang. Lackberg blæh! Og Cohelo utgår ene og alene pga interiørbloggernes sitater, selv om jeg digger hans “jeg gir e-bøkene mine gratis” tankegang.
    Blir det poppis så leser jeg det ikke og merkelig nok så sluker jeg bøker og det dumper ned pakker fra amazon.com titt og ofte. In english of course.

  16. Lene says:

    Tilstår; synes Knausgård er en jævlig god forteller. Liker’n. Lene

  17. […] This post was mentioned on Twitter by Magnhild Antigirl29, Magnhild Antigirl29. Magnhild Antigirl29 said: Antibloggeren: Magnhilds antileseliste: La oss bare ha det klinkende klart: Det fins ikke ei bok her i verden je… http://bit.ly/fk67OA […]

  18. Pia says:

    Ha ha, herlig! Gikk i fella og leste Øya. Driter langt i Hjemkomsten, for å si det sånn…
    Men Khaled, da?! Ja, ja, skal vel ikke si at du MÅ lese Tusen strålende soler.
    Jeg nekter å kaste meg over Knausgård.

  19. Lillian says:

    Du kan godt legge snåsamannen og ishavsfolket til lista..

  20. skrivebom says:

    Man må ingenting, man bør.

    Du bør forresten lese Harry Potter. Det sto på lista mi over bøker jeg aldri skulle lese, men jeg leste dem i hemmelighet likevel og ble frelst. Drømmehjerte kan du med trygghet ligge unna.

Leave a Reply

