Shabby fredag: Intervju med noen vampyrer

Posted: 7. January 2011 by antigirl29 in shabby fredag

Åh, jeg er så uinspirert, ass. Fy faen, fuck og gauksyre, skal jeg virkelig bruke enda flere fredager på å bla meg gjennom disse jævlige interiørbloggene?

De begynner å opptre som små vampyrer i drømmene mine, disse shabbyfolka. Og da mener jeg ikke sånne digge svenske typer. Jeg mener sånne ikke like digge norske damer i alt for mange lag på lag med hvit bomull og silke dynka i strykevann, med lavendelparfyme og rosebalsam som suger all livsgnist og energi ut av deg. Sånn føles det rett og slett i det jeg møter nok en shabby fredag.

Men så husker jeg det. Jeg er jo Magnhild og tøff i trynet. Derfor bestemmer jeg meg for å møte mine verste redsler. Rett og slett overvinne dem og se dem i det hvithvite øyet. Såh, i går oppsøkte jeg to interiørbloggere. Banka på døra, kan man si, og spurte om et gruppeintervju. Det fikk jeg jaggu, under forutsetning av at de fikk være anonyme. Fraternisering med fienden straffes nemlig hardt i interiørbloggerverdenen – frykten for utestenging fra NIB, bortfall av giveaways og færre linker til egen blogg formelig lyste av på dem. Men jeg, jeg er grei. Og her er intervjuet til deg:

De involverte: anonym interiørblogger 1 (heretter AIB1), anonym interiørblogger 2 (heretter AIB2), Magnhild antivampyr (heretter Mag, men deretter Mag den grusomme)
Setting: Det er et lyst, lyst hjem. Alt er bare hvitt. I bokhyllene står det ingen bøker, men mange, mange engler. Rundt meg øyner jeg ulike stilleben av rekved, noen rammer uten bilder i og uendelig mye englehår på juletreet. Stillheten har senket seg, og stemningen er uutholdelig.

AIB1: Jeg har baket makroner, cupcakes, to typer sjokoladekake og cookies til du skulle komme. Nei, ikke spis, jeg må ta bilde først.
AIB2: Ja, og så har vi tre ulike typer hvit te, som vi drikker i de tynne, hvite koppene, som går i stykker når du tar på dem. Så ikke ta på dem.
Mag: Grøss, åh grøss (knuger litt på den hvitløkspilla mot vampyrer som jeg fikk av farmor, og som jeg har i lomma for sikkerhets skyld)

Mag: Hvordan kom dere på å blogge om interiør? Det er jo veldig originalt og ikke så veldig rosa.
AIB1: Jeg har alltid interessert meg for interiør. Særlig er jeg inspirert av den franske landstilen, vintage og shabby chic. Det er så meg, vet du. Så jeg følte bare at jeg måtte dele det med andre, for å inspirere andre til å lage like fine interiører.
Mag: Jøss, ja. Men fransk? Er det dette som er fransk? (Forsøker å løfte på en madonnafigur)
AIB1: (Har et panisk uttrykk i det nysminkede ansiktet) NEI! Hva gjør du! Du må ikke  løfte på Madonna-figuren. Den skal stå akkurat sånn i en bildeserie jeg skal lage. Er du helt gal, eller? Jeg skal saksøke deg for dette!
AIB2: Så så, AIB1, nå må du huske at vi er harmoniske, rolige og avbalanserte mennesker. Mag er nok bare litt misunnelig. Se her, Mag, du kan få litt lavendelparfyme.
Mag: Nei takk, altså, det går bra.

Mag: Jeg ser at dere har opptil flere barn. Er det ikke mye som går i stykker?
AIB1: Å nei, da, englebarna mine de lærte seg tidlig at her i huset skal man være veldig forsiktig og ikke røre ting som mamma ikke har fotografert. Og ellers skal man pose på bilder og være søt og snill. Og forøvrig kan man ikke gjøre som man vil.
AIB2: Ja, AIB1 er så vakker og flink englemamma, vet du. Og prinsessen min, hun sitter bare rolig på prinsessestolen sin i prinsessekjolen sin og skriver i prinsesseboken sin. Hun skal bli hjemmeværende interiørblogger når hun blir stor, og øver seg allerede.

Mag: (Begynner å bli bittelitt redd, forsøker nervøst å drikke av tekoppen, men blir raskt rettet på) Mener dere virkelig at jeg skal tro på dette? Og mener dere at man skal være hjemmeværende?
AIB2: Ja, Magnhild, det mener vi. Dette kommer du også til å innse når du finner kjærligheten. Du må ikke være så misunnelig bare fordi det ikke er noen som vil ha deg og du har et stygt navn, vet du.
AIB1: (Begynner å få såkalte sprekker i fasaden) Magnhild, du har sikkert bare furu og Ikea-møbler hjemme. Ikke rart ingen vil ha deg. Alle vil ha oss, bare spør NIB.
AIB2: (Forsøker å roe ned den noe anspente stemningen) Men du kan bli som oss, jeg kan godt gi deg litt inspirasjon og et starterkit med hvitmaling og decoupagelim. Medlemsskap i NIB kan jeg også hjelpe deg med.

Mag: (Har nå gitt opp saklig og objektiv journalistikk og går for Magnhild-metoden) Sorry, ass, men jeg hater stilen. Og furu er ganske in, om ikke dere har fått det med dere.
AIB2: (Har nå gitt opp å framstå som harmonisk) Nei, dette er uthenging. Det er ikke lov å kritisere interiørbloggere, det står det i Grunnloven på en rekke, masse punkter. Jeg skal saksøke deg for trakassering og bildestjeling og interiørmobbing.
Mag: Eh, dere er jo anonyme. Jeg har ingen bilder av dere.
AIB1: (Har et litt sånn grinete uttrykk i ansiktet) Men du har helt sikkert stjelt bilder av noen på et tidspunkt. Vi står sammen vi interiørbloggere, skjønner du. Mot deg.
Mag, som nå har blitt Mag den grusomme: Ja, ok, men da så. Hadet bra, da. Og takk for intervjuet.
AIB2: Kom snart tilbake, da, vakre jente som vi later som vi er veldi glad i fordi vi liker å framstå som harmoniske. Da skal jeg lage den nye brownieoppskriften min!

Det er en stille torsdagskveld i det Magnhildske hjem. Jeg angrer på at jeg ikke ønsket meg furu til jul, men priser meg lykkelig for at jeg fikk en hvitløkstablett av farmor. Og så er jeg litt glad for at disse interiørbloggene ga meg sine favorittbilder fra sine favorittinteriørblogger i forkant. De har til og med spurt om å få låne dem. Eller, det sa de i alle fall. Her er de:

 

Dette er den helt riktige måten å pynte til jul på, mener AIB1. Englevingene er hentet fra svingenslillehus.blogspot.com

Ja, også noen greier i et glass, la AIB2 til. Eller, hun sa det vel ikke helt sånn. Ræl i et glass fra emmelines.blogspot.com

Ifølge NIB2 er dette et veldig originalt og stilfullt baderom fra fairydust-susanne.blogspot.com. Keep on living the illusion

Også liker AIB1 dette bildet fra livetdetgode.blogspot.com. Det ante meg.

Til slutt kom AIB2 med dette. Skulle ønske hun ikke gjort det. Dress on a stick fra monihobby.blogspot.com

Comments
  1. Pafrika says:

    Hehe. Jeg gleder meg til hver shabby fredag! Samtidig har jeg nettopp blogget om et lite sinkhus, her jeg sitter i glasshuset mitt.

  2. Anonymous says:

    Ser ut som denne kåringen din har stoppet opp! Ler. Lurer på hvorfor 😉

  3. Hahahaha. Fy søren, jeg trodde til å begynne med at du virkelig hadde vært hjemme hos noen. Tøft Mag, du starter det nye året med å se shabby chic redselen i hvitøyet. Det er jenta si.
    Jøsses, jeg ler ennå *glise*

  4. Trutmunn says:

    Som leser av bloggen din er ikke shabbyfredager bare nok en morsom fortelling, men litt godt for sjela mi på andre måter også. Jeg har en venninne som er shabby både i klær og interiør, og jeg drar ofte derifra med en litt bad og unødvendig følelse på at jeg kanskje burde tenke litt på hus og hjem jeg også. Altså lager det bare enda mer stress i hodet mitt, så tankene rister jeg fort av meg. Jeg ender med å tenke litt annerledes på det hver gang jeg kjører derfra. Hvordan er det å vokse opp i et hjem der en ikke få løpe fritt rundt fordi en kan risikere å rive med seg en shabbygjenstand i farta? Eller i det prinsen skal til å ta en kopp hører han mor si “app app app app!! Den koppen tar du IKKE, prinsegutt! Jeg har sagt det før og sier det igjen, koppen er helt speisell og brukes kun når gjester kommer på besøk vettu!”
    Alle har det vel ikke sånn, men det er rart at jeg sitter igjen med en følelse av at alt det som ikke handler om interiør hjemme hos mange av bloggerne er problematisk. kanskje mange av de lider av tvangslidelser? Kjøper, pynter, tenker ut en ny plan til den ene stuekroken, steller, sorterer, vaker, kjøper litt til – alt for å ikke tenke så mye på andre ting.
    Dessuten er det jo enkelt, for alt du trenger om du vil kjøre shabbystilen finner du i nærmeste interiørbutikk! Egentlig ganske fantasiløst er det også..

  5. Mirthful says:

    Glasshus har vi vel noen og hver, Pafrika, om ikke sinkhus 😉

    Jeg er ellers ganske fast leser av en av bloggene de anonyme interiørbloggerne har hentet bildene sine fra, men jeg skal la være å utdype hvilken, og i stedet si takk, Magnhild, jeg lo så jeg grein inni meg (sitter nemlig på jobb, hysj).

    • Anonymous says:

      Leser opptil flere av disse jeg også. Men jeg tror du missforstår ironien bak dette innlegget, det finnes nok ingen “anonyme” (AiB1 og AIB2) interiørbloggere, det er nok Magnhilds fantasi som har fått fritt spillerom. Om du leser teksten en gang til, så vil du nok oppdage OVERDRIVELSEN! Ha en fin kveld! 🙂

  6. Elizabeth says:

    Bare fortsett med dette, Magnhild! Det er bare så morsomt og godt skrevet! Jeg leser flere interiörblogger og blir bare mållaus av hvordan de orker å holde på!

  7. vilde says:

    Fantastisk! – god fredag til deg!

  8. Lene says:

    Hehe du skuffer ikke Magnhild.Skadefryd er jo som kjent den eneste sanne fryd og jeg fryder meg noe jævelig hver fredag. Ha en bra dag. Lene

  9. Mørk says:

    Er vel bedre å ofre litt for hvordan man har det rundt seg enn å bruke tid på å lese blogger man hater…?
    Hallo liksom, dere fremstår som kviser på samfunnets ræv.
    Da mener jeg ikke Magnhild, hun er faktisk dyktig og ironisk skribent. Som til tider balanserer på kanten.
    Bakdelen med det er at det tiltrekker seg alle disse taperne som hiver seg på som gribber over råttent kjøtt!

    Ikke alle som trives i en sammensunket “skinn” sofa fra Jysk, det sier som regel litt om de som sitter i den!

    Hilsen en interiørglad mann (som vet bedre enn å fylle hverdagen min med å oppsøke ting jeg misliker)

    • Ann says:

      Fantastisk sagt Mørk! Disse “tilhengerne” av Magnhild vrir og velter seg i skadefryd hver gang en ny interiørblogg blir uthengt! Jeg tror nok mange av disse har prøvd seg på interiørblogging selv, men ikke fått den responsen som de ønsket.

      Ingen tvil om at Magnhild er flink til å skrive, noen gode poeng har hun også. Likevel så grenser det hun driver med til mobbing, og hun har overhodet ingen respekt for åndsverksloven. Nå er det jo heldigvis begynt å bli tatt opp i media, dette med mobbing av andre bloggere. Håper at det kommer konsekvenser etter hvert, spesielt når man stjeler bilder uten tillatelse.

      • Merete says:

        Synes virkelig at du tar en del interiørbloggere på kornet i shabby fredag! Og en del av disse er jo virkelig ikke spesielt snille selv heller, og utsetter andre interiørbloggere som ikke har samme stil som de selv for hets og ubehag. Noen av dem tror virkelig at de er de eneste i verden med god smak…

  10. Heidi says:

    Fnis!

    Fredagshilsen fra hun som akkurat har lagt ut årets første interiørbloggings. (og det er seff av et shabby møbel)

    Kast salt over skuldrene Mag! eller hva pokker det er skal kaste over skuldrene for å unngå forbandelse 😉

    Har selv en del bloggere som har gitt meg beskjed om at de ikke besøker meg mer fordi jeg følger denne bloggen her. Selv tror jeg at de sniktitter hos oss uansett, fordi bloggen vår er så jævla bra! ;P

    Heidi på heia.

  11. Lene says:

    Nei jeg er ingen hevngjerrig ex interiørblogger. Jeg morer meg hos Magnhild,men siden dere tydligvis ikke gjør det så skjønner jeg ikke hvorfor dere er innom og leser Shabby fredag. Er ikke det også å kaste bort tid på blogger man avskyr? Og hvorfor skriver ikke du under navnet på bloggen din Ann? Lene

  12. Mora says:

    Hahahah, jeg må le!! Nå har jeg lest gjennom disse shabby fredag innleggene dine og jeg må bare si at du virkelig tar de på kornet:) hahaha. Sier det maaange tenker..selv i interiørblogg verden.
    Visst er det mye fint, men det blir jo litt MYE liksom:) OG likt! Alt er jo likt!

    Hahaha, kan liksom ikke få stoppet å flire:)

    Synd de ikke kan se humoren og ironien i disse hysterisk morsomme innleggene. Selvsagt diskutabelt om alt er innenforbi kanten, men tror nok vi kan klare å le av det som er over kanten også.

    Syntes du på tross av en negativ undertone i de fleste innleggene dine, har klart å treffe spikeren på hodet når det gjelder shabbybloggerene:)

    Klem til deg Magnhild. Syntes navnet ditt er fint jeg!! Å bruke navnet ditt som en greie er skikkelig useriøst syntes nå jeg da:) mye følelser i sving tydeligvis!!

  13. Ann says:

    Først Lene, når skrev jeg at jeg avskydde bloggen til Magnhild? Hun har som nevnt tidligere noen gode poeng, og hun skriver godt. Har ikke jeg rett til å lese bloggen hennes da? Det at lesere finner hennes innlegg morsomme og underholdende, ja det er noe helt annet enn at man opplever SKADEFRYD slik som du gjør! Prøv å se om du klarer å se forskjellen!!!

    Jeg har ikke blogg selv, har du? I så fall burde du jo skrive under med navnet på bloggen din Lene.

  14. Lene says:

    Du må ikke ta alt så bokstavelig Ann! Jeg brukte et kjent og kjært ordtak men for å bruke et annet; Den som kun tar spøk før spøk og alvor kun alvorlig han har faktisk fattet begge deler ganske dårlig. Syntes det luktet Glassveranda derfor trodde jeg di var blogger. Jeg blogger ikke. Lene

  15. Kari says:

    Tusen takk for nok ett herlig innlegg! Jeg ler så jeg griner.

  16. I og med at jeg selv har en interiørblogg, har jeg fått mye pes for å være følger av Magnilds blogg. Til og med en som sa hun skulle rapportere meg til NIB (norske interiørbloggere) og sørge for at jeg ble utestengt fra det ‘gode selskap’. Dette var jo selvfølgelig helt latterlig, og noe jeg ikke tok seriøst i det hele tatt. Men det sier litt om den lille boblen enkelte mennesker lever i. De forstår ikke at andre har et helt annet syn på ting enn de selv har. Og å være så blottet for selvironi må være kjedelig! Heldigvis er min blogg MIN, ingen bør prøve å sensurere hva jeg skriver der, da får de bare la være å lese den. Jeg er, i motsetning til

  17. I og med at jeg selv har en interiørblogg, har jeg fått mye pes for å være følger av Magnilds blogg. Til og med en som sa hun skulle rapportere meg til NIB (norske interiørbloggere) og sørge for at jeg ble utestengt fra det ‘gode selskap’. Dette var jo selvfølgelig helt latterlig, og noe jeg ikke tok seriøst i det hele tatt. Men det sier litt om den lille boblen enkelte mennesker lever i. De forstår ikke at andre har et helt annet syn på ting enn de selv har. Og å være så blottet for selvironi må være kjedelig! Heldigvis er min blogg MIN, ingen bør prøve å sensurere hva jeg skriver der, da får de bare la være å lese den. Folk som tror de har funnet den universelle sannhet bør smake på det virkelige livet og innse at livet stort sett består av gråsoner. Og masse fargerike variasjoner – heldigvis!

  18. Ops, ble visst en dobbelposting der, var ikke helt ferdig 🙂

  19. Ingunn says:

    Rasende godt skrevet !
    Jeg ser de gode poengene og sitter her og fniser for meg selv.
    Litt sånn i “hemmelighet” fordi jeg leser og er følger av så mange forskjellige blogger.
    Også fordi jeg kjenner meg bittelitt igjen…. Men vi har ikke kaker til pynt. Vi (jeg) spiser dem opp FØR jeg får fotografert dem….
    Jeg blogger fordi det er gøy og jeg synes det må være plass til alle.
    Direkte mobbing av navngitte personer synes jeg derimot er bare stygt.
    Men jeg kommer jeg til å fortsette å lese og humre og la meg begeistre av Magnhilds herlige måte å skrive på !

  20. Datt says:

    Denne var morsom!

  21. Hattifnatt says:

    Jeg er ganske så enig med deg! En ting jeg stadig stiller spørsmålstegn ved er hvordan disse mannfolka orker å bo sånn? De kan da umulig føle seg veldig barske?! Ser for meg at de har rosa baller med pels på! Stakkars! Det er en ting å ville gjøre hjemmet sitt koselig, en annen å ville ha et overfylt ustillingshjem! Blikke koselig en gang!
    Ikke personlig i det hele tatt spør du meg!
    Nå har det seg sånn da, at jeg også blogger. Men om mye forskjellig egentlig. Litt interiør sniker seg jo inn, men jeg finnes ikke hvit – eller romantisk når det gjelder interiør!
    Hos meg er det retro som gjelder, å alle mulige farger.

    Liker innleggene dine, du tar det virkelig på kornet, å skirver utrolig bra!

Leave a Reply

