Men tankene mine får du!

Posted: 2. January 2011 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer, Magnhild synser, superkvinner, Trykt og utrykt, Ufiltrert Magnhild

Dagbladet Fredags “avsløring” om at de tre blonde 20-årige jentene bak bloggen Flinkepiker, egentlig er ei dame i slutten av 20-årene, har vakt ulike reaksjoner. Noen føler seg lurt. Men er de egentlig det?

Saken har fått meg til å reflektere litt over meg selv som bloggskribent. Jeg skriver jo ikke under fullt navn, og gir dere ikke alt for mange detaljer om hvem jeg er. Noen ganger pynter jeg også litt på detaljer, for at jeg ikke skal bli gjenkjent av folk som kjenner meg og som tilfeldigvis skulle lese denne bloggen. Betyr det at jeg lurer mine lesere? Er det uetisk? Eller feigt? Burde jeg gi meg til kjenne?

Svaret på alle disse spørsmålene er for meg et ubetinget nei. For det er nemlig slik, at jeg har aldri vært så ærlig overfor noen i hele verden som jeg har vært overfor mine lesere. Jeg har kanskje skjult identiteten min, men tankene mine og følelsene mine – de har jeg formidlet mer oppriktig enn jeg noen gang gjør i den virkelige verden. Jeg har fortalt dere mer om hvordan jeg har det enn hva jeg har fortalt morra mi og bestevenninna mi til sammen. Det er nesten slik at jeg har vært mer ærlig overfor meg selv gjennom å skrive denne bloggen. Hva betyr egentlig noen små, overfladiske detaljer da?

For hvor oppriktig er rosabloggerne egentlig? Mest sannsynlig bygger de en identitet gjennom bloggen. En identitet som kanskje, hvis vi er heldige, forteller noe om hvem de er, men langt fra alt. Akkurat som de fleste bygger en identitet i møtet med andre. For meg har det vært befriende å slippe unna denne selvbevisstheten. Her inne har jeg vært så ufiltrert jeg bare kan. For en som til daglig jobber med å styre budskap, har det en uvurderlig verdi. Og jeg hadde ikke kunnet sagt det jeg har sagt om jeg sto fram med navn og nummer. Da hadde jeg måttet holde tanker om familie, jobb og venner for meg selv. Og jeg hadde ikke villet innrømme hvor vanskelig jeg noen gang har det, hvor mye jeg noen ganger hater livet mitt og verden rundt meg. Slik det er nå, er det bare to personer som vet om dette, en fyr jeg bryr meg om og ei god venninne. Det er vanskelig nok.

Så en ting skal du som leser være trygg på. Det er du som får de ekte, sanne tankene mine. Målet mitt har vært å fortelle en annen side av sannheten – å ta avstand fra den ubetingede positiviteten vi alltid møter i blogger og sosiale medier. For, som ei venninne en gang sa, man skulle jo tro at ingen hadde problemer om man bare forholdt seg til Facebook. Her legger jo bare folk ut det beste av seg selv. Vi skylder faktisk hverandre noe mer enn det. For det kan være tøft å møte den overoppskrytte hverdagen til andre om man selv har det litt kjipt. Og det er lov å ha det kjipt. Det er lov å ikke være fornøyd. Jeg håper at noen kan lese bloggen min og innse at ok, det er faktisk flere som ikke bare er rosa i huet der ute, og det er bra.

Så nei, jeg føler meg ikke lurt av Flinke piker heller, jeg. For bloggen har gitt meg noe. Den har gitt meg en fri måte å snakke om sex på, og ikke minst en fordomsfri holdning til sexlivet. Det er en holdning jeg selv har, men som jeg litt for sjelden møter hos andre. Så det har vært deilig å møte den der. Jeg tror bloggen har betydd mye for mange. Den har vært en viktig del av den norske offentligheten. Da spiller det ingen trille om det er en eller tre personer som har skrevet den, og om vedkommende er i slutten eller begynnelsen av 20-åra. For de verdiene den har formidlet, er ekte nok.

Jeg takker herved alle mine lesere for at jeg har kunnet være meg selv sammen med dem i 2010, og håper vi kan fortsette med det sammen i 2011. Dere betyr mye for meg.

Comments
  1. Anette says:

    Jeg er så enig så enig. Noe av det jeg liker minst med bloggen min, er rett å slett det at jeg ikke er helt anonym, og dermed på moderere hva jeg sier/skriver!

    • Elin says:

      helt enig. de fleste blogger inneholder nok mest “solskinnshistorier” og mange skriver nok helst det de vet de fleste andre vil høre, dette for å føle seg inkludert og høre til. dette fører beklagelig vis til at de fleste bloggene blir veldig like ala disse interiørbloggerne der alle plutselig kommer på akkurat det samme. for all del det er ok blogger men det blir liksom så kjedelig , pluss at det gir meg en dårlig følelse av å IKKE høre til og føle meg mindreverdig. derfor er slik som din blogg veldig MEG. du sier det du mener og føler enten det går ene elle andre veien. det er så veldig gjenkjennelig og godt føler iallefall jeg. TAKK

  2. Big Dick says:

    Ser ut som FP har slettet bloggen sin. Kanskje det hele er over….

  3. Anonymous says:

    Helt enig! Men en ting har jeg lurt på, disse interiørbloggene du har på siden din, synes ikke alle de passer til ditt syn på de hvite bloggene? Finnes da mange som er MYE verre! Hva har du sett etter i disse bloggene? Siden akkurat de er med i kåringen?;)

    • antigirl29 says:

      Hei. Skjønner at du lurer på det. Det ble litt overload på et tidspunkt der, det var mye å sette seg inn i og jeg tenkte at nok var nok. Men hvis du har noen gode forslag, tar jeg i mot dem med takk!

  4. irina says:

    Veldig bra skrevet og ikke minst sant 🙂 Har selv skrevet noe lignende på bloggen min. Det er er veldig safe for meg å sitte hjemme å fortelle dere noe….for jeg er i trygge omgivelser.

    Jeg liker alle som er true mot seg selv…det er det virktigeste…men så er det slik at verden vil bli bedratt. Damer likte sex og singelliv også da det begynte…alle vistte at det var en historie …..vi likte det ikke mindre. kanskje ikke sammelignbart, men poenget er at kanskje ikke bloggen hadde vært like populær om det hadde om den 28 år gamle damens sexliv.

    Ha en godt nytt år:)

  5. antigirl29 says:

    Jeg syns absolutt det er sammenlignbart. Fiksjon kan si mye mer sant om verden enn korrekte gjengivelser noen ganger.

  6. Anonymous says:

    Tror ikke jeg har noen forslag, ikke lyst til å ” “henge” ut noen! Men det er mulig du ikke har lest de bloggene på listen så nøye? 🙂 mange hvite, men langt fra alle innholder Engler, Madonnafigurer, hjemmbakt gjærbakst, blonder og det ” lykkelige” liv! Finnes en egen verden av de der ute!

  7. trollmora says:

    Bra skrevet, godt tenkt og jeg er jammen enig sånn for det meste. Fordomsfri sex er greit men det syns jeg hører hjemme i privaten 🙂 but then again; who am I? Leser deg daglig jeg. Noen ganger rister jeg på hodet og andre ganger smiler jeg. Liker hvordan du skriver men syns det er trist at så mange må føle seg uthengt pga dine ord. Men så er det sånn da at argumentet med at ‘har du valgt å være personlig, åpen og intim i blogglandia så må du kanskje tåle å bli herjet litt med’ forstår jeg også. . . Tveegget sverd det der. Godt nyttår til deg 😉

Leave a Reply

