En blå, blå verden

Posted: 29. December 2010 by antigirl29 in Bare lysegrå, Magnhild lærer

“It is in our idleness, in our dreams, that the submerged truth sometimes comes to the top” (Virginia Woolf)

Det fins så mange ting å drømme om. Flaks at de aldri blir noe av.

Jeg innrømmer det gjerne, jeg er en naiv, idealistisk drømmer. Jeg har det med å bruke vel mye energi på å tenke på hvor jeg heller burde bodd, hva jeg heller burde lest, hva jeg heller burde jobbet med, hvem jeg heller burde vært sammen med og rett og slett hvem jeg heller burde vært. Det er innmarri slitsomt til tider, men jaggu er det fint også.

For det er fint med en verden man kan trekke seg tilbake til, fint å kunne leve litt utenfor sin egen, grå hverdag, om enn bare i mitt eget hode. Ofte har jeg tenkt har jeg tenkt at det er en utfordring for meg. Fordi jeg er redd for at jeg alltid setter noe annet over den virkeligheten jeg lever i. Jeg føler at jeg aldri blir fornøyd, alltid ønsker meg noe annet enn det jeg har. Og at jeg derfor kommer til å være ulykkelig resten av livet – singel, barnløs og bitter i en jobb jeg ikke liker på et sted jeg ikke liker. Og med hundretusen knuste drømmer.

Men i det siste har jeg begynt å innse at jeg tar feil. For det hender nemlig at jeg møter mine egne drømmer. Det hender at jeg får de uoppnåelige jobbene eller ligger med de uoppnåelige mennene eller flytter til steder jeg alltid har hatt lyst til å bo på. Og det som hender da, det er at jeg innser at det ikke var så mye å drømme om likevel. Det er på en måte jeg som har gjort dem bra, jeg som har tillagt dem faktorer og egenskaper de ikke har.

Så kanskje er det sånn, da. At jeg overlever virkeligheten fordi jeg drømmer om det uvirkelige. Og at jeg drømmer om det uoppnåelige nettopp fordi det er uoppnåelig. Jeg ønsker ikke å møte drømmene mine i virkeligheten. For jeg vet at de aldri er så bra som jeg liker at de er. Og det er så deilig å aldri bli klar over det. Det er så digg å ikke begynne i drømmejobben for så å hate den et halvår senere, det er digg å ikke møte drømmemannen for så å innse at han er en selvopptatt, kjedelig type og digg å ikke flytte til et sted jeg har drømt om for så å innse at det var mye bedre der jeg var.

Nyttårsforsettet mitt for 2011 får dermed bli å drømme like mye før. Men slutte å forsøke å gjøre drømmene til virkelighet. For virkeligheten, den er uansett best slik den er. Og det samme er drømmene.

Comments
  1. Big Dick says:

    Hva som er drøm og hva som er harde fakta strides vel det vise om. Men drømmer drives oss frem, eller håpet om et eller annet som kanskje ikke alltid er klart definert. Håper selv at det “aller mest vidunderlige” skal skje, men det gjør det nok aldri……

  2. antigirl29 says:

    Sant det. Jeg har bare møtt noen harde fakta i løpet av jula. Sånn er det alltid med jula.

  3. Big Dick says:

    Ja du hadde vist dinevestlandske erfaringer i jula da Mag, jeg bor på vestlandet da hmmmm

  4. Big Dick says:

    Ha ha men du er vel selv vestlending da:)

  5. Big Dick says:

    Ja, hadde da kunnet gi deg full understellsbehandling om ikke annet, og kanskje også noe for intellektet, for ikke undervurder en Big Dick

  6. antigirl29 says:

    Du blir aldri undervurdert, kjære. Kan vi ha det til gode til neste gang?

Leave a Reply

