Når fest ikke er tingen

Posted: 27. December 2010 by antigirl29 in Magnhilds jul

Det ble jul og det ble fest andre dagen. Du vet, den der festen jeg alltid sverger på at jeg skal holde meg langt unna, men som jeg selvfølgelig likevel, på et eller annet mystisk vis, ender opp med å gå på. I serien “Magnhild gjennomgår julens lidelser”, har jeg nå konmet til den lokale andredagsfesten.

Den begynte så bra den dagen. Det var snø og kaldt ute. Jeg gikk så vidt en tur, bare for å få litt frisk luft og ørlite mosjon. Og så tilbrakte jeg resten av dagen med de bøkene jeg fikk til jul, som jeg likevel ikke får lest på iPad, for det var det bare broren min som fikk til jul. Men jøss, jeg koste meg altså med Gaute Heivoll. Så mye at jeg nesten ikke kan klandre skrivesperra til Knausgård for å ha fucka opp juleplanene mine likevel.

Klandres, det kan imidlertid min brors plutselige vennlighet. For i det vi nærma oss julemiddag nummer ørten i ei lita, rødmalt stue på Vestlandet, og mine gamle venninner hadde ringt fem ganger for å høre om det virkelig var sånn at jeg ikke skulle på denne andredagsfesten og jeg hadde forsikret dem om at ja, det stemte, for det var så langt å dra, så kom plutselig den veldig uventa setningen. Den som ingen hadde venta, ikke en gang mamma, som har ubegrensa tro på min brors selvoppofrelse, og aller minst meg, som aldri har hatt den troa. Men den kom altså. “Jeg kan kjøre, jeg”, sa broren min. “Det hadde vært så hyggelig å gå ut sammen”

“Eh”, sa jeg “Eh, ok”. Bare fordi jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt noe annet. Og kanskje fordi jeg i to sekund naivt trodde at skilte brødre kommer til lillesøsterhimmelen. Og dermed var det avgjort, og jeg satt stivpynta i min brors bil på vei til fest før jeg rakk å tenke mer.

Tenke mer burde jeg selvsagt gjort. For allerede på vorspielet – du vet, i et av disse shabby-hjemmene, der alle vennene mine var sååå glade for at jeg kom likevel, og ikke minst for at jeg hadde med meg min nyskilte bror – allerede der ble det klart at kjøre hjem, det kom ikke min bror til å gjøre.  Og allerede der ble det klart at å ligge me ei av de såkalte venninne mine, det kom han garantert til å gjøre.

Ute på byen gikk det som det alltid går. Jeg møtte usedvanlig mange folk som lata som de var usedvanlig glad for å se meg. Og jeg ble usedvanlig drita i et forsøk på å fortrenge hvor mange idioter jeg har kjent i tidligere liv, i et forsøk på å identifisere meg med dem bare for en kveld, i et forsøk på å glemme at jeg ikke var i Oslo med taxi som kan praies ute på gata og i et forsøk på å overse min brors forsøk på å nedlegge samtlige kvinnelige innslag i lokalet. Puha, det var en slitsom kveld.

Heldigvis klarte jeg å finne en mann jeg kunne sove hos. Og heldigvis klarte jeg å unngå å ligge med vedkommende. Eller, han klarte vel fint å unngå meg, i det jeg hadde en lang grinetale om hvor jævlig dette stedet er og hvor jævlig det er at jeg må feire jul her og hvor jævlig det er å være singel og barnløs og sikkert om en del andre ting jeg heldigvis ikke husker. Han bor jo tross alt her og har tre unger. Det kunne vært en alt i ett-pakke om jeg ikke var så fucka og hata dette stedet.

Vel, broren min kom selvfølgelig litt verre fra det, i det han nedla mi gifte venninne med mann på plattform i jula. Han kom så vidt på å hente meg før han kjørte hjem. Det var en stille kjøretur. Heldigvis for han var jeg for fyllesyk til å åpne kjeften.

Men i morgen. I morgen er en annen dag. Da skal jeg ikke på fest.

Comments
  1. Anette says:

    Hørtes virkelig ut som festen jeg er glad jeg ikke var på! Er det ei lita bygd på Vestlandet du er fra?

  2. antigirl29 says:

    Jepp, og det verste er at jeg er på en versjon av den hvert år. Snart må jeg lære. Og stole på egne instinkter. Jepp, lita bygd på Vestlandet. Men av hensyn til de involverte, tror jeg ikke jeg skal avsløre mer 😉

  3. Vibeke says:

    Hehehe, synes jeg ser broren din! 🙂 Herlig!

Leave a Reply

