Shabby fredag: Der ho jordmor Matja bor

Posted: 24. December 2010 by antigirl29 in Magnhilds jul, shabby fredag

-“Holy fuck, I want a room of my own”. Det sa jordmor Matjas svigerdatter Virginia første gang hun var på besøk. Hun er interiørdesigner fra London. Mens Matja er ei jordmor fra ei lita bygd i Norge, der hun bor i det lille tømmerhuset sitt. Du har kanskje sett det, for det skinner ei stjerne over taket på huset hennes nå rundt jul. Jeg besøkte jordmor Matja hjemme en kveld i julestria.

– Før var jeg ikke så opptatt av hvordan det så ut her hjemme. Så lenge jeg fikk båret inn ved , satt opp fuglebandet, pynta juletreet og vaska over golvet var det liksom jul, forteller jordmor Matja, mens hun serverer kaffe ved kjøkkenbordet i det hvite og svarte kjøkkenet. Gjennom vinduet kan vi se julestemninga som er her ute på landsbygda. Omgivelsene er massiv furuskog, mens interiøret vitner om internasjonal innflytelse og inspirasjon. Det er nemlig langt mellom furumøblene hjemme hos jordmor Matja.

Hun viser meg rundt i hjemmet sitt. – Her lå sønnen min i ei krybbe da han var nyfødt. Han var så frisk og rein og god. Faren hans satt og lo, forteller jordmor Matja og smiler. Det er lenge siden sønnen var liten. Nå bor han i England sammen med kona, en britisk interiørdesigner med sterke meninger om svigermoras hjem.

Jordmor Matja smiler. – Ja, det er klart det har blitt noen forandringer her etter at hun kom inn i livet vårt. Med sin bakgrunn fra den engelske overklassen ble hun litt sjokkert da hun kom hit, sier jordmor Matja. Hun beskriver sin opprinnelige stil som fransk landstil iblandet litt shabby chic og vintage, cottage, factory, klassisk, nordisk, rustikk, harmoni og kontrast. Denne stilen falt ikke i smak hos den handlekraftige svigerdattera.

– Til bursdagen i fjor gav hun og min sønn meg oppussing i gave. Hun fikk frie tøyler, og resultatet var ved første øyekast overveldende, medgir jordmor Matja. Men hun er rask med å tilføye at hun etterhvert trives svært godt i det nyoppussede hjemmet. Og at hennes egne krav til hva hun omgir seg med i hjemmet har blitt endret.

– Før kunne jeg liksom dra en krakk bort til vinduet og sette meg ned og se ut. Og finne harmoni. Kanskje i en gammel stubbe, i et råttent tre eller i annen rekved som ulven hadde tatt med. Mose var også noe jeg satte stor pris på. Jeg må nok innrømme at det gamle interiøret var mer praktisk enn det nye, men hva gjør man vel ikke for slekta, sier jordmor Matja og smiler.

En ting har hun likevel beholdt: Den lille krybba. Som jordmor hender det Matja får besøk av småfolk, som vil ta seg en blund og puste på ei stund. Da rugger jordmor Matja vogga og forteller små historier til dem.

Jordmor Matjas svigerdatter Virginia ønsket å ta utgangspunkt i krakkene Matja pleide å dra bort til glaset. Men hun ville sette dem i en ny og moderne kontekst. Det har hun så absolutt klart her.

- Kjøkkenet skulle jeg få beholde litt rustikt. Tallerknene på veggen er en samlig fra mine årlige turer til Mallorca, sier jordmor Matja

Når jordmora nå har båret ved, kan hun tenne opp i denne peisen. - Dette er mitt yndlingssted i min nye bolig, sier hun. Virginia designet det for at hun skulle kunne beundre fruktene av sitt arbeid.

Virginia ville gjerne gi sin svigermor et fargerikt sted å trekke seg tilbake. - Det er litt voldsomt for meg, vet du, sier jordmor Matja. - Men så lenge jeg ser leia der julestjerna er, får jeg sove godt uansett.

Alt stjæsjet som jordmor Matja hadde før. Det står innelåst i dette rommet i kjelleren.

Jordmor Matjas svigerdatter Virginia. Hun har ansvaret for innredninga, men liker egentlig best å sitte i London og drikke milkshake.

Comments
  1. Anette says:

    Flott!

    God jul Magnhild, du får nyte den som best du kan:)

  2. Utrolig bra skrevet, Magnhild. Jeg liker så godt måten du skriver på, og her så jeg automatisk for meg en liten, litt sliten og krokete dame som har innfunnet seg med sin interiørskjebne.
    Takk for mange tåresprutende latteranfall i shabby fredag og masse skråblikk på samfunn, kjendiser og ditt eget liv i 2010. Håper det fortsetter til neste år!

  3. antigirl29 says:

    Tusen takk for veldig hyggelig melding. Jeg fortsetter, og håper du gjør det samme. Fortsatt god jul og godt nyttår til dere begge! ❤ Mag

  4. Ingrid says:

    Ai.ai.ai! Endelig! Etter å ha irritert meg mer og mer over hvitbloggerne fant jeg endelig bloggen din..

    Jeg har med større og større forundring sett dette hvite fenomenet vokse seg større her i landet, Stilen, som slett ikke er spesielt nyskapende eller trendy lenger, hva andre velger å omgi seg med det daglige, er så sin sak, men jeg er lei av norske nettbutikker hvor jeg ikke finner noe å kjøpe, bare det samme rælet oppatt og oppatt igjen. Kan nevne at jeg får dessverre har fått allergiske reaksjoner på sink for tiden. Englekort , ståltråd og hønsenetting får jeg ståpels av.

    Som samfunnsfenomen er denne halvreligiøse vekkelsen ganske så interessant, og måten du fremstiller den på, tar den sylskarpt på kornet.
    I Sverige har det en stund vært heftig debatt om dette, og det er på tide vi kommer etter.

    Legger ved noen linker nederst for fornøyelsens skyld.

    Den nye ”hemmafrutrenden” kaller de det….og bare så det er sagt; all respekt for de som velger å være hjemme med barna mens de er små…Nærhet og kvalitetstid med barn, er, og bør være viktig for enhver forelder. Men blir det så mye kvalitetstid? Blir det høytlesing, fingermaling og satsning på å tilføre de små viktige livsverdier på veien videre? Eller? Når tilsynelatende alle anstrengelser går ut på å skape det perfekte interiørmagasinhjemmet, så virker det som om mesteparten av tiden blir brukt på tråling av interiørbutikker, skrubbing av gulv, bildetaking av diverse stilleben i stua og endeløs blaing i innredningsblader?

    For hva med Blendabarna: De som ikke kan storme inn i stuen, tryne i golvet og klaske tenna såpass at det etterlater seg merker i mors nylakkerte parkett eller grønnsåpeskurte tregolv med patina? De som måtte ta med godisen og den hjemmelagde sjokoladen UT fordi den hvite sofaen i mors stue ikke tåler flekker? Hva gjør de med de farverike legoklossene som ikke matcher innredningen? Eller hva skjer når de ikke lenger ER lyserosa og lyseblå prinsesser og prinser og hvite englebarn som i stedet for å sette pris på cupcakes, pepperkakehus og mors bestrebelser, heller vil henge med venner, ikke klippe håret, slamre med dørene og slenge frekt med leppa til opphavet??

    Og hva med Blendafar? Som i nyforelskelsens rus lot seg innfinne med mors diktatoriske enevelde alt hva angikk enorme mengden blonder, sinkbaljer og bøtter, engler, madonnaer og jesusfigurer, Er hans romantiske side blitt styrket av denne massive påvirkningen? Eller har han flyttet ned i kjellerstua med den sorte flatskjermen og fjernkontrollen og stresslessen og venter tålmodig på høstjakta og kompisene slik at han for en stakket stund kan unnslippe sukkerspinnhelvetet?

    Og hva med Blendamor når Blendafar svikter, og ikke lenger ER den herlige, fantastiske, utrolige mannen hun giftet seg med, men langsomt forvandles til en surmaget gubbe som maser altfor mye på sex og altfor sjeldne blowjobs i senga, ikke lenge setter NOK pris på mors anstrengelser i drømmeheimen, og attpåtil snuser som en hannhund i brunst på andre kvinner? Hva gjør Blendamor da? Faller hun sammen i lykkeland eller gnir hun doskåla renere og vinduene enda blankere? Mye frustrasjon,,skuffelser og sinne kan skrubbes bort med en anelse JIF og en dash Ajax…

    Hva skyldes denne virkelighetsflukten inn i boblen av trygghetsidyll? Er den forankret i dårlig selvbilde, utrygghetsfølelse i barndommen eller bare en enorm sykelig trang for selvhevdelse? For nesten alle disse kvinnene er det særdeles viktig med ros og søte små tilbakemeldinger fra de andre fruene i hvitemafiaen. Men nåde deg om du IKKE gjør det. Da blir til og med navnet ditt utsatt for særdeles ufin og usaklig kritikk. Utrolig…..

    Gleder meg til å følge deg videre her! U go girl!

    Masse varme hilsener fra Ingrid .

    http://networkedblogs.com/7uPjC
    http://pausblogg.wordpress.com/2010/11/07/ratten-att-gilla-cupcakes/
    http://www.fokus.se/2010/10/sprangkraften-i-en-cupcake/
    http://femvarjedag.blogspot.com/2008/07/vita-blogg-trsket.html

    Råd fra Haandbog for unge husmødre: 1909. Nyttige raad og vink, 1904
    “Se glad ud! Det skal være det første raad baade til husmoder og pige. Lunefuldt sind ødelægger al hygge, skaber misstemning og misnøie. Har du det ondt, saa gjem det, lad ikke ansiktet være som et avertissement der trækker opmerksomheden hen paa sig.”

    • Anonymous says:

      Genialt! Forstår jeg må sette mer pris på dette innlegget imorgen når jeg er litt mer edru.. Men i min litt tåketilstand akkurat nå så er første reaksjon: helt enig!

    • Anne says:

      Hva i all verden har den lyse Interiørstilen med ”hemmafrutrenden” og gjøre ??

    • Lise says:

      Hurra, enig med deg Ingrid!

      • Anne says:

        Du har dessverre misforstått bloggerne fullstendig Ingrid, dette er noe du selv oppfatter og har lite med virkeligheten å gjøre. Du må ikke ta alt så BOKSTAVELIG !!

    • Pernille says:

      Hei Ingrid! Jeg er en slik “hvitblogger” som du refererer til, men kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver. Jeg vasker ikke mer enn høyst nødvendig, og bake gjør jeg heller sjeldent. I mitt hjem er det ikke en eneste blonde! Jeg er heller ikke hjemme med mine barn, jeg er høyt utdannet og har en betydningsfull jobb i samfunnet.

      Men jeg er en nostalgiker! Min store hobby er interiør, og når tiden strekker til dyrker jeg min hobby. Da besøker jeg mine favoritt bloggere som liker den samme nostalgiske stilen som meg, og ved å blogge håper jeg på å inspirere andre som også liker samme stil. Ofte bruker jeg de tingene som jeg allerede har på en ny måte, så jeg er heller ikke tøtta som traver fra interiørbutikk til interiørbutikk for å finne noe nytt. Er ikke det en flott måte å spare miljøet på da?

      Men Ingrid, det jeg virkelig lurer på er hvorfor du leser de hvite bloggene om de irriterer deg så mye? Personlig så styrer jeg unna blogger som ikke tiltaler meg! Du sier at hvitt ikke er spesielt trendy lenger, til tross for at mange interiørblad viser hvitt interiør, og det selges hvitt interiør på butikkene. Mange av “hvitbloggerne” har også fått seg ny karriere etter at de begynte å blogge, blant annet som skribenter og billedtakere i store kjente interiørblad som er på markedet.

      Personlig så bryr jeg meg ikke om hva som er trendy eller ikke, jeg går for den stilen som jeg trives med. Men jeg er likevel interessert i å holde meg oppdatert på interiørfronten, og der er norske interiørblogger et flott utgangspunkt! Her burde du finne en stil som du liker Ingrid, for bloggene er delt inn i ulike stilkategorier. Så slipper du å bruke fritiden din på å besøke hvitbloggerne. Ut i fra innlegget ditt så virker det som du har en del peiling på hva som er “in” i interiørverdenen, kanskje du kan lære meg som er “hvitblogger” noe nytt? Hvilken stil bør jeg satse på i år 2011 Ingrid? Eller kanskje du vet det Magnhild?

  5. Ingrid says:

    Og bare en liten korreksjon, du trenger faktisk ikke VÆRE “hemmafru” for klassifiseres som representant for dette fenomenet. For der hvor datidens husmødre gjorde sine hjemlige sysler mellom 9 til 4, klarer faktisk mange i dag og utføre all bakingen, innredningen, de perfekte barnebursdagene og lignende harmoniske sysler som gir dem fred i sjela på kveldstid og i helgene. Etter jobb, altså. Som gjør det om mulig enda mer groteskt.

  6. Ingrid says:

    Hei Pernille!
    Takk for saklig svar. Jeg er ikke ute etter å ”ta” de som rett og slett liker en hvit stil, er nostalgiske og blogger om det. Det er høyst lovlig å ha forskjellig smak, og gudskjelov for det, ellers hadde det hele blitt ganske kjedelig. Når du skriver at du heller ikke liker blonder, ikke vasker eller baker spesielt mye, ja så faller du helt ut av den gruppen jeg setter søkelyset på….

    Som du allerede har skjønt, er jeg selv opptatt av interiør og liker å hente tips og inspirasjon hos andre. Det er ikke slik at jeg bevisst setter meg ned og leter etter hvite blogger på nettet, men, når man nå er på leting etter norske interiørblogger er det uhyre vanskelig å klare og IKKE dumpe borti dem. Og hvitt er ingen antigreie hos meg, jeg finner også ting som jeg liker. I hvitt. Og ikke alle blogger i hvitt irriterer meg. Noen av dem er flotte, lekkert laget og inneholder elementer som tiltaler meg.

    Men. De bloggene som irriterer meg, gjør at jeg engasjerer meg. I likhet med at jeg engasjerer meg i barn og kvinners rettigheter, politiske spørsmål, rasisme, pelsdyroppdrett, delfinfangst osv…det er mange aspekter i de nevnte saker som irriterer meg. Det er jo nettopp dette som skaper engasjementet…
    Mulig at jeg har ordlagt meg feil, og i stedet for hvitblogger bør bruke et ord som lykkeidyllfanatikere for eksempel..

    Når det eneste vettuge de har å skrive om er hvor mange timer de har brukt på å vaske badet, hvilket vaskemiddel som er det beste, og hvor eksakt mange pepperkaker som ble bakt den dagen, vel, sorry, da kjenner jeg det vrenger seg i meg. Det blir så føkkings hjernedødt og pludrende. Og når alt skal være så hjemmebakt, perfekt, rent, pent og pyntelig og beskrives med orgastiske følelser av lykkedelirium så klarer jeg ikke helt å la være å åpne kjeften.

    Jeg finner ofte gjenbruksartikler og nye bruksmåter for gamle flotte ting, og trives med det, i likhet med deg. Hadde flere brydd seg om dette, hadde ikke søppelfyllingene bugnet av høyst brukbare ting som bare dumpes. Hva jeg derimot IKKE har sansen for er og på død og liv male alt hvitt. Flotte møbler i vakre tresorter som ødelegges permanent.

    Jeg er ikke spesielt trendy i den forstand at jeg på død og liv innreder hjemmet mitt etter moteretninger. For meg er trendy å kunne være nyskapende, skape noe originalt , personlig og særegent. Plukke litt fra forskjellige stilretninger, gammelt og nytt, og sette det sammen i en helhet som fungerer.
    Jeg slipper å besøke ekstreme hvitbloggerne så ofte, den meste inspirasjonen finner jeg på utenlandske nettsteder, men jeg savner flere norske som blogger om personlige stiler og originale innredninger. Kanskje jeg må starte selv? Hadde i så fall blitt om andre ting også, for som du har skjønt har jeg mye på hjertet…hehe…

    Ønsker deg en fortsatt fin jul!

    Ingrid

    Legger ved noen utenlandske linker til interiør, så kan du se hva jeg liker. De to siste er ytterst farverike…en hvitblogger hadde vel fått hjerteinfarkt av å ha noe sånt i stua. Men morsomt er det, og litt humor og ironi i interiørsammenhenger er ikke å forakte….

    http://art-decoration.dekio.fr/reportages/charme/Un-chalet-ecolo-en-Tarentaise/(page)/1
    http://art-decoration.dekio.fr/reportages/charme/Une-maison-noble-pres-du-lac-de-Genval
    http://belgianpearls.blogspot.com/2010/02/charming-houses-to-live-in.html



    http://cache.wists.com/thumbnails/5/4c/54ca4237158b2c03bcc90e1652619d35-orig

    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:sUDzl4OBZIek0M:http://cameraphotodigital.com/wp-content/uploads/2010/12/modern-colorful-furniture.jpg&t=1

  7. Anonymous says:

    Når skal Norges styggeste blogg kåres?

  8. Anonymous says:

    Eller verste interiørblogg var det kanskje!

  9. Anonymous says:

    Pleier ikke du å svare leserne dine da?;)

    • antigirl29 says:

      Hei, sorry, er midt i nyttårståka her. Og kom akkurat på at det er fredag. Men siden nyttårsaften på en fredag er årets mest shabby fredag – jeg hater egentlig nyttårsaften – tror jeg jeg utsetter kåringa litt. Er jo fortsatt mye å ta tak i. Godt nyttår!

Leave a Reply

