Objektifisert adventskalender #23: Bertrand Cantat

Posted: 23. December 2010 by antigirl29 in Objektifisert adventskalender

Denne adventskalenderens siste mannenmann er en mørk og mystisk badboy av det sjeldne slaget:

Objektet behersker teknikken "få franske ungjenter til å syns synd på deg, samme hva du har funnet på". Jeg skjønner dem godt ut i fra dette blikket.

1. august 2003 ringte telefonen på politikammeret i Litauen. Det var Bertrand Cantat, som lurte på om han hadde slått ihjel sin kjære, Marie Trintignant. Etter det sto Frankrike stille en liten stund. For dette var en god mann. En mann som støttet alt fra hvaler til palestinere og som var Frankrikes desidert største rockestjerne siden Jim Morrison.  Fem dager senere døde Marie, og folk visste ikke hva de skulle sørge mest over, tapet av en stor skuespiller eller tapet av Bertrands heltestatus. Det kan virke som det siste telte mest, og derfor henger vel fortsatt plakaten av Bertrand på diverse pikerom, inkludert mitt.

Ah, Bertrand. Det er ingen jeg får like lyst til å ta vare på og løpe vekk fra på en gang. Dette er rett og slett et stk sublim mann – kunst i sin reneste form, om du vil. Og det er vel få mordere som får så masse sympati fra franske ungjenter, bestemødre og et samlet mediekorps som denne mannen. Og har du hørt han synge eller sett inn i disse øya, skjønner du det kanskje.

Min opplevelse til deg:
I et forsøk på å bli idealistisk til jul, har du meldt deg for Røde Kors som besøksvenn i fengselet. Når du kommer og møter det som skal bli din venn, innser du at du har gjort ditt livs valg. For på den andre siden av bordet sitter Bertrand Cantat. Med blå øyne og bustete hår og todagersskjegg og et veldig trist uttrykk i ansiktet. – Jeg drepte dama mi, men jeg sverger, jeg er et godt menneske og det er veldig synd på meg, sier han. -Je suis un homme pressé. – Jepp, sier du. – Jeg skal nok ta vare på deg. Og gleder meg til du kommer ut. Takk til Røde Kors.

For i det du ser over bordet og inn i de medlidende øynene, skjønner du at du er fortapt. For evig og alltid. Dette går det ikke an å rømme fra. – Syng til meg Bertrand, sier du. – Syng om livet, døden og kjærligheten og ditt mørke begjær og alt annet som er trist.

Slik lager du objektet selv:
Ta et stk lekkert objekt fra venstresida med en noe skitten fortid. Du må nok lete en stund, for det er ikke så mange av dem. Men når du finner det, må du vokte det med ditt liv. For vi er mange som vil ha kloa i det. Få objektet til å synge. Få det til å dele alt sitt tungsinn. Det er nok til å holde deg opptatt en stund. Pass bare på at han ikke slår deg ihjel.

Drit i Jesus og sankt Claus og verdiene. Jula er ikke for de som har vært snille i år. Den er for alle oss som har vært slemme og angrer. Og aller mest for Bertrand. For han har dala ut av skjul og er den blanke stjerna i toppen og er aldri, aldri lost mer:

Leave a Reply

