Objektifisert adventskalender #21: Edward R. Murrow

Posted: 21. December 2010 by antigirl29 in Objektifisert adventskalender

Jeg liker flinke journalister. De forandrer verden. Bare synd det er så få av dem for tiden. Men en gang – en gang var heldigvis Edward R. Murrow:

Nei, det var ikke George Clooney eller David Strathairn som sa Good Night, and Good Luck. Det var denne karen. Og han er kanskje hundre ganger kulere. Ed Murrow ga deg hverdagshelter og talte Joseph McCarthy midt i mot og var alltid, alltid ute etter sannheten. Godt gjort i en tid da sannheten kunne koste deg dyrt – radioprogrammet ditt, for eksempel. Dog kunne han like gjerne snakka om Wikileaks da han sa “We can not defend freedom abroad by deserting it at home”, og derfor trenger vi fortsatt slike folk. Historien til Ed er faktisk så sterk og viktig at jeg begynner å grine når jeg leser om den. Tro meg, det hører til sjeldenhetene.

Hvilken stil mannen hadde! Jeg skulle dødd for en smart og uredd fyr som gikk rundt i så bra skjorter og bukseseler og smale slips. Den første journalisten jeg møter i 2011 som gjør det, vinner hjertet mitt og halve kongeriket. De 50 sigarettene om dagen tror jeg imidlertid vedkommende bør stå over. Ikke bare er det nesten praktisk umulig å få til i Norge, men det tar også livet av deg. Som det dessverre også tok livet av Ed Murrow – til forskjell fra de mange forsøkene senator Joe og omtrent halvparten av alle soldater i andre verdenskrig gjorde.

Min opplevelse til deg:
“We are not descended from fearful men”, sier Ed. Han ser rett på deg over whiskyen. Dere er endelig alene i et mørkt studio. Og du tenker at hvert ord han sier, hver mine han trekker, skaper historie, akkurat der og da. Men du vil skape din egen historie, og du løsner forsiktig på slipset hans mens du tar et drag av sigaretten hans. Det er en tøff type, dette, han har ikke tid til smalltalk. Det har ikke du heller, selv om det ikke er noe som griper deg så mye som stemmen hans. For dere har bare en halvtime, og plutselig er den over. “Good night, and good luck”, sier Ed i det du skjelvende lukker døra. “Åh, gode lykke”, tenker du.

Slik lager du objektet selv:
Gå opp på taket midt i en heftig bombing under en eller annen krig. Passer Hemingway og gå enda litt lenger. Der vil du finne et stk mannemann som nekter å gå ned før han har rapportert alt han skal. Da skjønner du at du har funnet riktig fyr. Ta han med tilbake over dammen og introduser han for noen av de mange som ikke liker ytringsfrihet. Men ikke tro han bryr seg om tv. After all, it’s just light in a box.

Leave a Reply

