Objektifisert adventskalender # 18: Marit Bjørgen

Posted: 18. December 2010 by antigirl29 in Objektifisert adventskalender

Dagens luke åpnes litt seint. Jeg har nemlig slava og sløva foran tven i dag. Og jeg må ærlig innrømme at jeg elsker Marit Bjørgen.

Mens jeg satt i pysjen og drakk kaffe med gjenklistra øyne i dag tidlig, greide Marit Bjørgen å gå inn til sin 10. seier på rad i skisporet. Fy søren, det er så bra det! Og jeg elsker bare Marit Bjørgen. Hun er så genuint bra og glad når hun vinner, og jeg griner fortsatt når jeg tenker på det fantastiske comebacket hennes i OL nå i vinter. Jeg, som av enkelte av mine lesere blir beskyldt for å være både kald, følelsesløs og ond, satt og hulka som et lite barn da hun vant OL-sprinten. Og så glad som hun var. Marit Bjørgen  skylder ikke på smørerne, trenerne, publikum, verden, maten, skia, stavene, skiskoene, kjæresten, astmaen, kulden, lagvenninnene, foreldrene eller julestria. Hun bare går fort på ski og jubler så utrolig velfortjent når hun vinner. Slike jenter vil Magnhild at gamle Norge skal ha. Og så kan gutta bare sutre og klage og være sjuke, overtrente, gjennomsponsa og teite. Vi trenger dem faktisk ikke.

Min opplevelse til deg:

Du går rundt i skogen i Trøndelag med litt bakglatte ski og prøver å bli litt god til å gå på dem, og litt sprek og litt sunn. Alt du ønsker deg er litt farge i kinnene og litt god teknikk. Og kanskje en venn å gå med. Plutselig hører du en lyd. Lyden av verdens aller beste kvinnelige skiløper, dvs lyden av god skøyteteknikk og høy puls i motbakke. Det er Marit Bjørgen som er ute på treningstur. Hun ser at du sliter i motbakke og stopper opp. Marit Bjørgen spør deg hvordan det går og du greier å puste og pese fram et lite rop om hjelp mot bakglatte ski. Marit Bjørgen stopper opp og smører om skiene dine. Så gir hun deg et innføringskurs i skøyteteknikk. Fire timere senere har du blitt dødsgod til å gå på ski, og Marit Bjørgen spør om du vil bli med hjem til henne og se på medaljene hennes og spise fisk til middag. Du kjenner jo at dette ikke har vært noe barneskirenn og du er skikkelig skrubbsulten og sier tusen takk. Så skøyter dere hjemover, Marit lager Bjørgens fiskegryte til dere og du skjønner at hun er ikke bare verdens beste skiløper, hun er verdens beste venninne også.

Marit Bjørgen når hun står på kjøkkenet og lager Bjørgens fiskegryte til deg.

 

Slik lager du objektet selv:

Flytt til ei lita bygd i Trøndelag,  få deg ei datter, lær henne å gå på ski. Masse på ski. Gi henne en piercing, en ganske stygg en i øyenbrynet, ta den ut igjen etter noen år – og da er hun bare dritgod til å gå på ski. Og utrolig hyggelig og bra. Faktisk best i verden. Heia Marit Bjørgen!

Leave a Reply

