Småbarnsforeldre og sekstimersdagen

Posted: 17. December 2010 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer

– Åh, sa en av mine ansatte i dag (merk: i DAG). – Jeg syns det er så vanskelig at jeg skal jobbe i jula. -Jaha, sa jeg. – Vi har jo blitt enige om at du skal ta de vaktene for en måned siden, siden du ikke har noe ferie eller avspaseringstid? Og siden du skal feire i Oslo?

I det jeg nettopp har kommet ut av et 20 minutters foredrag om hvordan livet er for småbarnsforeldre, vil jeg gjerne, en gang for alle, og som singel, overarbeidet kvinne, gjøre oppmerksom på følgende:

  • Småbarnsforeldre har ikke fått innvilget sekstimersdag i Norge, newsflash. Jeg tipper det blir en av forslagene som kommer fra Audun Lysbakken når han er tilbake fra pappapermisjon, men enn så lenge er det deilig stille fra den kanten.
  • Det er en helt grei prioritering å ikke jobbe overtid fordi du vil ha nok tid til ungen når den ikke sover. Men det betyr altså at du ikke har overtidstimer å avspasere i jula. Newsflash.
  • Arbeidsgivere gir ikke bort gratis ferie eller ekstra avspasering til jul. Det hører i hvert fall til sjeldenhetene, og skjer ikke i staten.
  • For alle Osloborgere: Juleferie innebærer at alle vi fra Indre Vestlandet og alle andre merkelige steder må bruke halve juleferien på å reise. Vi kan ikke plutselig komme inn på kontoret en dag fordi en av våre ansatte vil tilbringe tid med familien. Selv om vi er single.
  • Også single mennesker trenger fri. Om enn bare for å være sammen med seg selv.
  • En skulle vøri fire år i romjuln

God jul til alle mine ansatte.

Comments
  1. Mirthful says:

    En grei oppsummering. Selv er jeg sjeleglad for å jobbe for en arbeidsgiver med flexitid og gode ordninger, men jeg har også brukt opp mesteparten av ferien og all avspasering tidligere i år og har derfor driftsvakt i romjula. Selv om jeg er småbarnsmor. Og nei, jeg venter ikke at mine single kollegaer skal synes synd på meg, og i hvert fall ikke at de skal melde seg frivillig til å ta jobben for meg. Jeg synes ikke engang synd på meg sjøl. Ok, så skulle jeg gjerne hatt fri, men det har mindre med at jeg har barn å gjøre enn at, hey: Fri! Men de fridagene har jeg altså brukt opp på spas og moro (som Luciafrokost i barnehagen) tidligere i år. Det er litt som med studielån, vel er det surt å betale tilbake, men himmel hvor mye moro jeg hadde for de penga. Det var verdt det.

  2. antigirl29 says:

    Godt å høre at det fins noen småbarnsforeldre med vettet i behold!

  3. Vibeke says:

    Om jeg hadde vært i jobb nå hadde vi begge jobbet i romjula, og på julaften. Sånn er arbeidslivet – jeg er helt enig med alle dine punkter! 🙂 Jeg kan skjønne de som sliter med barnevakt fordi barnehagen stenger grunnet få barn, men det får man beskjed om i god tid, ikke en uke før jul – vi har i alle fall visst i en måned at barnehagen kun er åpen 5.dag i år.

    Det kan nok lønne seg å spare en ferieuke om man vil ha ferie i jula. 😉

  4. Kari says:

    Underskrives! Gjennom mine mange år i arbeidslivet som barneløs og stort sett singel, så har jeg fått servert mange rare uttalelser. En gjenganger var veldig ofte at jeg som ikke hadde barn, hverken trenge høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie eller sommerferie.

    Greit nok, høstferie og vinterferie kan fint være forbeholdt barneforeldre, men jeg synes faktisk det er hyggelig å ferie med andre jeg også. Synes det er innmari kjedelig å sitte på ei fjellhytte alene å spille spill med meg selv, sånn 3 uker etter at de andre har dratt hjem fra påskeferie.

    Selvsagt er det flott at jeg har muligheten til å reise utenlands når det ikke er høysesong på prisene. Det har jeg også ofte gjort. Men det er ikke alltid jeg har penger til å dra på eksotiske ferier eller så hender det at jeg også synes det er hyggelig å være endel av et fellesskap.

Leave a Reply

