Objektifisert adventskalender #14: Arja Saijonmaa

Posted: 14. December 2010 by antigirl29 in Objektifisert adventskalender

Jeg vil takke Arja. Som har gitt meg så mye.

Det er så utrolig mye Arja Saijonmaa har gitt meg. Først og fremst har hun gitt meg forståelsen for at finner har noen merkelige, merkelige navn. Som er helt utrolig vanskelig å stave rett. (Jeg mener, prøv og sjekk opp en finsk mann ute på byen, du kommer aldri til å finne han på Facebook etterpå). Dernest har hun forsøkt å gi meg forståelsen av at livet er noe man skal takke. Det skjønte jeg liksom ikke helt før Arja kom inn på banen. Men livet ga meg jo to øyne som hjelper meg å skille det svarte fra det hvite. Helt klart en viktig egenskap. Takk til livet og Arja for det. Og så ga hun meg tidlig forståelsen av at voksne mennesker med en vel radikal fortid har en tendens til å synge triste, triste sanger når de samles mens barn som meg skal sove, men heller ender opp med å lide meg gjennom lydene fra stua. Arja lærte meg dermed også at å takke livet, det skal jeg likevel aldri gjøre når jeg blir stor. Arja, derimot, hun takker vi i kor her nå: Takk.

Min opplevelse til deg:
Det er en mørk, rødvinsfull aften i ei rødmalt stue på Indre Vestlandet. Dine foreldre har samlet alt som kan krype og gå av høykulturelle eller liksomhøykulturelle mennesker på deres alder. De drikker rødvin og spiser bacalao og de er veldig, veldig klare til å takke livet. Men akkurat da ringer det på døra. Det er Arja Saijonmaa. Hun har på noe som skal ligne på en topp, men som egentlig bare er et vridd skjerf som damer over 50 som ikke er Arja Saijonmaa aldri kunne gått med. -Nå er det nok, folkens, sier hun. – Det er ikke livet vi skal takke lenger nå. Men den stakkars jenta som forsøker å sove og som har gitt dere så mycket fred. Nå er det hun som skal synge og danse. La oss spille noe Nirvana.

Også gjør dere det, du og Arja. Du med den fine nattkjolen din og den rosa lebestiften Arja var så grei å låne deg som både lebestift, rouge og øyenskygge. Dere danser inn i natta til Kurt Cobains stemme. -Yksi, kaksi, kolme, sier du. – Jag vil tacka döden, som ga Nirvana så mycket, sier Arja.

Slik lager du objektet selv:
Ta ei hvilken som helst finsk, dramatisk dame med en litt for mørk stemme og et ustavbart navn. La henne takke et eller annet på vinyl og spill det for foreldrene dine. Bli gal i hodet.

Leave a Reply

