Nei til julebord

Posted: 27. November 2010 by antigirl29 in antimagnhild, Magnhild hater, Magnhild realitetsorienterer

Jeg er en kvinne i min beste alder, dvs i slutten av 20-åra. Jeg har godt humør, god humor, en bra figur, mange venner, et liv. Hva i helvete gjør jeg da oppe på fjellet, en fredagsskveld, på et slags hotell ute i bushen, med litt for mye ribbe innabords, i en litt for sexy kjole sammen med noen ikke bare litt for irriterende slash dølle kollegaer, men faktisk verdens kjipeste kollegaer? Jeg har stilt meg selv spørsmålet ustanselig det siste døgnet. Nå er jeg tilbake på min egen sofa, i mine egne usexy inneklær, og har bestemt meg for aldri mer å dra på julebord.

Hvorfor i helvete skal man gå på julebord? Det kommer jo ingenting godt ut av det! (Jeg fikk riktignok klint litt med den eneste ikke-dølle på jobben, men etter at han hadde rotert rundt i munnen min i noen minutter (hvorfor kan ikke alle menn som ser ut som de er rågode til å kline, bare være det???), gadd jeg ikke mer. Dessuten er han ikke så kjekk på nært hold, eller etter at du har prata med han. Han er dermed kryssa ut av lista og inngår i den store majoriteten av nolduser på jobben min.) Folk blir alltid for fulle, alltid for ærlige med et eller anna fortegn, for kåte på kollegaene og det blir alltid så kleint på jobb i ukene mellom julebordet og jul. Folk ligger med hverandre i julebordsrus, og når hverdagen innhenter arbeidsplassen igjen, er helvete løs. Det går jo til nød an å møtes på jobben eller et anna sted i byen på julebord, sånn at man kan dra seg hjemover i løpet av kvelden. Å ta minibuss med kollegaene ut i bushen, mens alle drikker seg fulle på turen, kommer fram, hive på seg kjolen, hive i seg ribba og begynne å “ha det gøy” – ah, jeg hater det. Og så skal vi drive og overnatte som om vi er på leirskole. Jeg vil ligge i min egen seng, ikke i køyeseng med den fnisete rusbrusdrikkende kollegaen min.

Nå tar jeg meg en cola, legger meg på sofaen i min imaginære onepiece og hater julebord. Satser på ny jobb med nye kollegaer (feks drømmemannen) før neste julebord. Eller bare at noen er smarte nok til å avskaffe hele konseptet. Jul holder i massevis for min del. Bord kan vi bare drite i.

Comments
  1. Laban says:

    Jeg er en 33 år gammel singel mann ,i min beste alder,ingen damer på 8 måneder snart, generelt negativ med svart humor, bra kropp løfter skrot,underbetalt jobb..
    Ingen venner, generelt dårlig likt, “kokt i hodet” av alt for mye drog i oppveksten, fram til 30 års alder, mental alder max 20 år, trasig liv..

    Kjøpt en råtten leilighet, kjører rundt i en gammel kjerring bil (honda civic)..
    Hater det meste i livet,inkludert å løfte skrot..
    Kun apekatter som liker å løfte skrot, men jeg kan ingen annen sport.
    Har oppnådd nada i livet ,kun det overnemte “kokte hodet”, pluss en helt herlig stigmatisering..
    Se der er han knarkern (hviske tiske bak min rygg) ,hjelper tydeligvis ikke hvor lenge jeg er streit vil alltid være “knarkern”..
    Det værste er at jeg har betalt hundretusenvis av kroner for å bli så “bra”.

    Hehehe her har jeg klovnet,underholdt og gitt folk noe å prate om i årevis, og har ikke fått så mye som en takk fra de engang, kunne i det minste ha fått et diplom syns nå jeg da..
    “Bygdas favoritt knarker” skulle det stått på den ,da hadde jeg blitt glad gitt 🙂

    Jeg er det klassiske eksemplet på en taper..

    Og hvorfor gidder jeg å skrive her?
    På tide med en bra psykolog..

    Men tør ikke..
    Slipper aldri ut igjen da…
    Vil ikke bli innelåst å neddopa på gærnehus..

    Men tilbake til blogg emne ,skal være enig med deg at julebord suger max 🙂

    • Tariq A. says:

      Du Laban! Du er en utrolig fantastisk film historie! Jeg regner at du trenger mer utenlanske venner. Du oppfatter deg som en utypisk norsk!

    • Bjarne B says:

      Hei, Laban.
      Går du privat til en psykolog er det ingen som kan slippe deg ut eller inn. Det er forskjell på å gå til en psykolog og å bli lagt inn på psykiatrisk avdeling på et sykehus. Jeg har selv gått til flere psykologer (fordi jeg har flytta litt rundt) og jeg har fått sortert ut en haug med følelser. Ingenting å være redd for annet enn at det er vondt å hente fram all den gamle driten da. Men det blir bedre når du får sortert ut ting og lagt det gamle bak deg.

  2. antigirl29 says:

    Wow, Laban, jeg syns det er veldig kult at du skriver her. Jeg er sikker på at du er veldig mye mer enn han der knarkern og det står stor respekt at du har klart å komme deg ut av kjøret. Det er faen meg mye hardere jobb enn de fleste gjør i løpet av et liv. Så husk det neste gang du løfter søppel.

    Og jeg liker deg – håper vi fortsetter å følges her inne! En gang møter du ei bra dame som ser alle dine kvaliteter. Og hvis du har svart humor, er det ingenting som er bedre!

    (PS Jeg har data en søppelkjører en gang. Han var slett ingen apekatt, men derimot superdigg)

  3. Nemo says:

    Julebord er jo et kollegialt minefelt ettersom du selv sier folk blir ærlige i fylle FOR ærlige, og skal gjerne gjøre et desperat forsøk på å insiminere et eller annet hokjønn for all dell greit og ta noen pils med kolleger men når til og med sjef/formann osv nesten må skyggebanen i bevrende frykt for alt for fulle og alt for ærlige underståtter som skal ytre en mening eller virkelig ta igjen for et heeelt år men innestengt aggresjon som de arme sjelen må drekke seg til mots for????

  4. Hei, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt på Lesernes VG, ha en fin kveld 🙂

  5. Eivind says:

    Kunne ikke sagt meg mer enig 🙂
    I år har jeg takket nei til julebord. Ser faktisk ikke helt verdien. Jeg har forsåvidt hyggelige kolleger, men denne julen skal jeg droppe fyllefester, og heller bruke mer tid på venner og familie. Gleder meg!

  6. Myrkan says:

    Hei.
    Har bare positive opplevelser med julebord jeg. Men hos oss reiser vi ikke bort, og det er vanlig å ta med partneren din.
    Er på et krigsskip og da blir det et par havneopphold og fester med mannskapet i løpet av et år, så behovet for rølpefylla sammen med kollegaer er liksom ikke tilstede når det nærmer seg jul.
    Heller en fin fest med god mat, drikke og stemning, enn det du beskriver. Høres ut som noe tatt ut av en skrekkfilm.

    Får håpe du glemmer det til neste år, eller at du kan tvinge dem til å legge julebordet til byen, er enig med deg angående egen seng…

  7. Jeg har aldri vært på et julebord, men det er egentlig ikke så rart ettersom jeg har enten arbeidet i små selskaper hvor vi får nok av hverandre i løpet av året, arbeidet som vikar (hvem vil vel ha noe med vikaren å gjøre?), eller som selvstendig næringsdrivende (noe som er oppskrytt da det egentlig betyr at du arbeider vettet av deg for lite penger).

    Men fulle, “ærlige” folk trenger du ikke engang å ha et julebord for å møte. (Jeg er en sånn person som alle skal åpne seg for og fortelle hvor elendig livet deres er. Spesielt når de er full.)

  8. anonym says:

    Julebord,seifile,jobb (generelt), vintermørket, røyking,narkotika,krig,… Listen er uendelig! Det er mye som er langt mer tragisk enn julebord. Folk får ta ansvar for hva de gjør og begynne å begrense mengde alkohol.. Jeg blir flau av folk som blir for fulle på julebord… Grøss

  9. Rolf says:

    Det er vel litt forskjellig hvordan julebord utarter seg, men jeg tror at julebord i enkelte tilfeller er de voksnes russefeiring i den forstand at alt på en måte skal være tillatt på en slik fest. Selv foretrekker jeg å spise god mat, snakke litt med kollegaer over en drink etter middag og så rusle hjem i god tid før midnatt slik at jeg er uthvilt til dagen etterpå. Antagelig fryktelig kjedelig men konen min har da heller aldri noen gang hatt grunn til å føle seg urolig. Og jeg har det hyggelig til tross for at jeg klarer å gå hjem på egen ben, til tross for at jeg ikke kan skryte av hvor mange ganger jeg spydde i løpet av festen og til tross for at jeg ikke prøvde meg på en eneste av mine kvinnelie kollegaer (og definitivt ikke mannlige).

  10. Athena_d says:

    hmmm…jeg har hørt om sånne julebord og for å være ærlig så hadde jeg ikke giddet heller hehe.
    Julebord med jobben min blei være koselig. Spise på restaurant i byen og så blei noen kollega hjem til meg for å forsette den gode samtale hehe. Jeg skal si at vi var være jenter. jeg har verdens beste gjeng på jobb.

  11. Main says:

    Et lite snev av selvkontroll og passe opplyst i hodet så bør det vel ikke være noe i veien for at det skal gå bra på julebordet samtidlig som man kan ha det artig. Julebordet var nok aldri ment som et fyllekalas og et sted hvor man kan drive horr med kollegaene i de tidligere tider. Man gjør selv til hva det blir. Men selvfølgelig, har man ikke kollegaer man kan assosiere seg med har man ingenting på julebordet å gjøre. Det blir bare kjedelig kjæsj 🙂

  12. Katrine says:

    Koslig med julebord så lenge du liker kollegaene dine 😀

  13. ellen says:

    totally agree.

  14. antigirl29 says:

    Men hvorfor skal alle ha julebord? Kan vi ikke porsjonere festene utover i året? Det er jo f eks helt umulig å få et restaurantbord eller en fredagsøl på et utested i Oslo i hele november og desember.

  15. Anonymous says:

    du er tragisk skaff deg venner

  16. Hva med å gå på julebord med Einar Gelius…det hadde vært noe det..Nei bare tulla…hihii…men du har sååå rett! Mange går jo rett inn i tenåra igjen..og det er ikke pent! Har sett så mange pinligheter igjennom årene i arbeidslivet at jeg snart er blind og håper døv også…arghhh…og skilsmisser har det blitt også..nai..holde seg heime sier no vi!
    http://www.bjarteogsidsel.blogg.no

  17. antigirl29 says:

    Eh, ok? Jeg har nok av venner, men de er ikke på mitt julebord. Det er også en greie, forresten: Man rekker ikke å møte vennene sine i november og desember fordi man er på hvert sitt julebord hele fuckings tida.

  18. kara says:

    Syntes du er prippen jeg, hvorfor er det galt og ha seg.

  19. tell me says:

    jeg er enig med deg antigirl

  20. scissorhill says:

    Jeg liker små julebord uten fyll men med kultivert drikking.

  21. Nissen! says:

    Stor fan av julebord! Dette en den gangen i året hvor de kipe kollegene ikke er fult så kipe, og hvor sjefen kan finne på å forfremme deg egentlig helt uten grunn. God mat, god drikke og godt selskap. Bedre blir det ikke! God jul!

  22. Bj says:

    Få deg en ny jobb da. Hvem faen gidder vel å arbeide med kolleger man hater? På jobben min finnes det alle slags folk. De som drikker seg kanon, og de som er avholds. Alle møter på julebordet, og jeg vil tro alle har det kjekt. Jeg synes hvertfall det er fint å møte kollegene utenom arbeidet en gang i blant også. På sommeren har vi gjerne en sommerfest.

    Kanskje du bare er litt sær da :)? En sånn en som hater alt og alle som ikke passer inn i din egen lille klikk. No offense 😉

    NB! Jeg har aldri vært på såkalt “leirskole-julebord”, så kanskje det er annerledes?

  23. Lisa says:

    Festlig innlegg:-)

  24. Christopher says:

    Blir litt dumt om du faktisk har bestemt deg for at du aldri skal på julebord igjen, finnes jo faktisk flere typer julebord enn det du går med jobben din på. Innlegget ditt preges mer av at du ikke trives med menneskene du jobber med, eller rett og slett synes de er kjedelig.

    Om målet med julebord er å finne mannen i ditt liv, eller ha tidenes knull, da har du rett og slett feil fokus. Julebord handler om å kose seg med de du jobber med, skape samhold og rett og slett ha det gøy. Små flørte med kollegaene på jobb, det skaper bare et bedre miljø, men det er jo min erfaring. Ser selvfølgelig at det kan få ulike konsekvenser, men er ingen ting så opphissende og spennende som små flørtete blikk og snasene kommentarer med en av de kvinnelige kolegaene. Daglig basis ofc!

    Innlegget i seg selv er bra skrevet, liker det :D, men budskapet er jeg absolutt ikke enig i! Super-Norsk, hva annet er mer tiltrekkende hos det motsatt kjønn?!?

    Svart humor er kun bra i riktige settinger, med riktige mennesker, husk det. Selvom drømmemannen elsker litt svarthumor, så er det ikke sikkert at liker at FØRSTEinntrykket er svarthumor =) Alt til sin tid.

  25. Julebord kongen says:

    Jeg liker julebord med hensynsløs drikking, kollegaer som har seg og fleske i seg med feit og god mat.
    Det beste er hvis det faktisk blir slosskamp på julebord og se flausen til de innvolverte på neste arbeidsdag 🙂

  26. Mariell says:

    Jeg skjønner ikke når julebord ble ensbetydende med fyll og sex med kolleger! Det virker som det er det som forventes (og forlanges!). Julebord for meg er en fin anledning til å komme sammen med kolleger utenfor vanlig arbeidstid, kose oss med god mat, godt drikke og kanskje dans. Men mer enn det? Hvorfor i all verden skal man gjøre noe mer enn det?

    Er julebordet mislykket dersom du ikke ender i senga med en eller annen tilfeldig kollega?

    Det er synd det er blitt sånn.

  27. Lizzard says:

    Til scissorhill

    “Jeg liker små julebord uten fyll men med kultivert drikking.”

    Hva faen, hvem er det du er på julebord med Bymisjonen og alter vin. Julebord rocker da “Visa tattorna” 🙂

  28. Marius says:

    Jobbet tidligere i et firma der maten sto i veien for å bli fortest mulig full. Latterlig konsept egentlig. Hva er gøy med å ikke huske hva som skjedde?

    Heldigvis har jeg skiftet jobb, og er i dag i et firma med høyere snittalder, og mer kultivert drikking. Lite vodka og battery, og mer cognac og whisky, samt at maten og stemningen er noe av det viktigste.

  29. L says:

    Høres ut som en liten blanding av litt ukomfortabel med kollegene blandet med fenomenet “norsk-flatfyll-julebord” og en dose dårlig planlegging (fra bedriftens side).

    Det høres ut som du kanskje i utgangspunktet ikke kommer veldig godt over ens med dine kolleger (hadde du skrevet det samme om julebordet om du hadde vært bestevenn/inne med noen der?)

    Deretter blir det jo det typisk norske fenomenet flatfyll, man skal på død og liv være kanon på julebord og det er desverre den ene gangen i året hvor all festing skal gjøres, alle damer/gutter pules og alle meninger luftes. Dette er dumt, rett og slett synd, men sånn er nå oss nordmenns forhold til alkohol og julebord.

    På mitt arbeidsted har vi ikke “julebord”, det arrangeres enn middag på eget initiativ blant de ansatte, men for egen regning (blir nok noe mindre fyll, samt at det blir ikke “det-store-julebordet”.
    Bedriften/sjefen bidrar heller med en seminar-tur en gang i året istedet, da blir det hotell-opphold med arbeid på dagtid og en bedre middag om kvelden. Litt mindre høytidelig og mer nyttig enn en stor festkveld.

    Du bør absolutt ikke gi opp, men heller prøve å engasjere deg, det er vel ikke en person som tar avgjørelse rundt julebordet. Hva med å spørre/lufte om det ikke skulle stemmes over hva man gjorde som “julebord”. Kanskje du ikke er den eneste som føler sånn om “hotel-i-bushen”, kanskje noen andre ansatte som vil støtte ett evt forslag om kveld på byen eller på jobben.

  30. Tommy A. K. says:

    Du fremstår som et negativt menneske med selvgode tendenser. Check yoself!

  31. Tommytott says:

    Sier meg ganske enig med deg, men kolleger har mye å si. Jeg jobber nå i en annen avdeling i samme bedrift og også i “min best alder” (31), ser bra ut pga mye trening, har mye galgenhumor som ikke alltid faller i god jord hos den eldre generasjonen, spiller gitar og må si julebordene er mye morsommere med mine nye kolleger. Mer kompis-stemning og ingen som dømmer noen…noe som nordmenn er fryktelig flinke til ellers dessverre. Vi har det bare morro, og det er jo det som er hele poenget.

    (antigirl29, er det deg det er bilde av forresten?)

  32. Pål says:

    Dette høre ut som en utblåsning på et julebord med for masse innabords, ironisk 🙂

    Verdens kipeste, dølleste og mest irriterende kollegaer? Jobber du hos skatt øst eller NAV.

  33. Trond says:

    Høres trist ut, hadde jeg vært deg hadde jeg nok oppsøkt psykolog slik att, på den måten kan du få hjelp til å mestre selvmordstankene dine å gå igjen troen på jesus.

  34. antigirl29 says:

    Hmm, hva skal jeg med psykolog når jeg har blogglesere som analyserer meg stadig vekk?

  35. Line says:

    Hmmm!!! Er det lurt å skrive så mye “dritt” om kolleager og arbeidsplass?
    Hadde jeg vært din arbeidsgiver hadde nok døra ikke vært langt unna.

    Tilitt og lojalitet er en fin ting, og du kan bare la være å delta..

  36. Are says:

    Magnhild,
    du høres da ut til å være ei skikkelig narsissistisk gås som sannsynligvis var den kjipeste personen av alle på julebordet. Det er tydelig at du ønsker å være det naturlige midpunkt i enhver situasjon, men kan du ikke, bare én gang i året, ha en hyggelig kveld med kolleger uten å forvente å bli bært rundt på gullstol?
    Skjerp deg.

  37. Line;

    Hun gir da ikke arbeidsplassen til kjenne med ett eneste ord, og hun sier hun har kjipe kolleger. Det må man kunne mene uten å få sparken. Hun skriver ingenting udelt negativt om sin arbeidsagiver. Ingenting som gir grunnlag for en advarsel engang!

  38. sakkosekken says:

    julebord er helt greit synes jeg, men nå arbeider jeg på en liten bedrift (9 ansatte inkludert sjefen), og vi er alle unge mennesker, godt etablerte med familier (bortsett fra meg da). vi trives godt sammen til tross for forskjellige religioner, interesser osv.

    vi trives så godt sammen at vi er ute på lønningspils 1 gang i mnd. noen ganger så gjør vi det ved å drikke og kose oss hjemme med en av oss, eller så går vi ut på byen.
    vi ser alle frem til at julen kommer, både pga av julegaven fra jobben (har sine fordeler ligge under en kjempestor bedrift som gir STORE julegaver :), og så ser vi frem til julebordet.
    og måten det har blitt gjort på de siste to årene er at vi går ut sammen på en finere restaurant og koser oss med god mat og drikke (noen blir jo fullere enn andre, men ingen som har prøvd å ‘fått seg noe’ i løpet av kvelden.

    men nå må det bli sagt at om det hadde vært julebord på noen av de andre bedriftene jeg har jobbet på så hadde jeg nok sikkert takket nei. det var større bedrifter, og de som jobbet der var, vel; stikk motsatt av de som jeg jobber med nå!
    for min del så hadde det vært koselig å dra på en3 dagers hytte/hotell langt ut i gokk med de jeg jobber med nå, men de jeg har jobbet med tidligere så hadde det vært alt for mye med 1 time sammen på en lokal restaurant!

    så julebord er helt ok om du jobber på rette arbeidsplassen!

  39. Sjokko says:

    ga faen i julebord i år jeg også. pleeease a,,,,norge trenger nye tradisjoner as, det er så tørt i detta landet her! (jeg sier det av erfaring ettersom jeg har vært på reise nesten jorda rundt) Norge har MYE å lære seg. ferdig

  40. Mia says:

    Jeg aner ikke hvor du jobber hen men dette er det værste jeg har hørt!!! For noen umoralske, useriøse bondetamper sier jeg bare. Et normalt oppegående menneske med intelligens, integritet og respekt for seg selv og sine omgivelsene oppfører seg jo ikke sånn. Herregud, hvor gamle er dere egentlig ?? Du sier du er i slutten av tjue årene ?? Herlighet…

Leave a Reply

