Shabby fredag del 12: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu

Posted: 19. November 2010 by antigirl29 in shabby fredag

(BILDE: Lukk øynene, se for deg en Jesus-figur på en pidestall av en gammel trekasse funnet i fjæresteinene ved hytta til onkelen til min kjære. Ved siden av står et bilde av prinsessene og prinsen og verdens herligste mann. I vinduskarmen rett bak står to brannfarlige kubbelys og pumper ut lavendellukt i hele huset. Omgivelsene er hvite. Ikke beige, eggeskallfargede, cappucino, latte eller lysegrå. Nei, hvite. Oppe på trekassen fra fjæresteinene ved hytta til onkelen til min kjære, ligger det en blondeduk. Under Jesus-figuren ligger det en kvist. En ønskekvist? Rekved? Noe pusen har dratt i hus? Et funn fra verdens herligste hage? Ikke vet jeg.)

Det er fredag, og som alltid en shabby fredag. I I dag tar jeg for meg en blogg med mange mennesker med kongelige titler, mye hvitt, mange religiøse symboler og en del gammel rekved, hverdagsliv, håndarbeid, rosa skyer, hjerter som banker og lykke. Masse masse lykke.

(BILDE: Se for deg en sofa. Den er hvit. Se for deg et bord. Det er også hvitt. Se for deg en puff. Den er faktisk også hvit. På den hvite veggen bak den hvite sofaen henger det en hvit hylle. Oppe på hyllen står det noen bokstaver. De er hvite. De hvite bokstavene er bokstavene til de som bor i det hvite huset. På bordet ligger en hvit duk. På den hvite duken står et stilleben med elementer i hvitt, rust og gudstro. Det eneste som mangler er et fat med glutenfrie nattverdsoblater, men her overrasker bloggeren. Det står et svulmende fat med muffins der. Eller, jeg regner med at dette er cup cakes, selv om de ligner mistenkelig på muffins.)

Inne i det lykkelige hjemmet finnes det mange gjenstander. Faktisk så er det ting over alt. Ikke tilfeldige henslengte ting. Nei, det er ting stilt opp i stilleben. Disse stillebenene skal vitne om harmoni, eksklusivitet, kos og klems. Et stilleben med en liten engel  og to tørka roser på badet, med et såpestykke med lavendelsåpe i et gammelt eggeglass. Et stilleben av to sukkerskeier i sølv, pepper- og saltbøsser som det står pepper og salt på, på fransk, en hjemmehekla duk fra Kremmerhuset, en bønnekjede, to nattverdsoblater og bak, ei kjøkkenflis med følgende sitat: Love can consign us to hell or to paradise, but it always takes us somewhere (Paulo Coelho). Ved siden av vasken står et Norgesglass med zalo. I boden mellom kjøkkenet og yttergangen står det også et stilleben.

(BILDE: Se for deg en liten bod med en kurvstol, et par designerstøvler, ei vindusrute fra ei lita bu der ingen skulle tru at nokon kunne, ja, bu, et bord av rekved, en duk i nupereller, en jesusfigur og ei skål med polkagriser. Hjemmelagde, fra den lokale interiørbutikken. Ved siden av polkagrisene ligger et antikk postkort med en engel på. På baksiden står et sitat av Paulo Coelho: Life was always a matter of waiting for the right moment to act. Over bordet henger en sløyfe med ei grein med en engel på. Ved siden av henger et hjerte. Det er jo snart jul.)

Ute i gangen, den hvite gangen, står det en gammel trebenk med puter i. Puter med engler og sitater. Opp trappa, den hvite trappa, står det sitater. Av Paulo Cohello. We still did not answer the questions that are important to us. Oppe i andre etasje ligger soverommene. Et er hvitt. Det er soverommet til verdens heldigste jente og hennes kjære. Verdens herligste mann. Rommet er hvitt. Sengetøyet er hvitt. Gardinene er hvite. Sengeteppet er hvitt. Senga er hvit. Bortsett fra sengestolpen. Den er lagd av rekved som er slept etter en bil for å se ekstra shabby ut. Over sengestolpen henger et ikon. To telysestaker av ståltråd. Og et sitat er skrevet på veggen. Det er faktisk et sitat av Paulo Coelho. Waiting is painful. Forgetting is painful. But not knowing which to do is the worse kind of suffering. Hm, det sitatet slipper ikke inn på mitt soverom. Og over alt dette står to bokstaver. Jeg vil tro at det er forbokstavene til verdens heldigste jente og verdens herligste mann.

Naborommet er rosa. Det er prinsesserommet. Rommet ved siden av er lyseblått. Det er prinserommet. Så kommer vi til badet. Doringen er i tre og har vært to runder på slaktebenken for å se shabby ut. På undersiden av dolokket står det et sitat. Av Paulo Coelho, faktisk. You have to take risks. We will only understand the miracle of life fully when we allow the unexpected to happen.I dusjen henger en skrubb. Den er hjemmelaget antikk fra 1871. Fra Kremmerhuset. På det romantiske speilet over den romantiske servanten, henger et sitat. You drown not by falling into a river, but by staying submerged in it. Av Paulo Coelho. Tre telys som lukter lavendel står i telysholdere av gamle såpekopper. En mamelukk henger over doen. På kleshengeren henger det også en engel. I vinduskarmen bak doen ligger ei gammel salmebok og et bønnekjede. Fra Kremmerhuset.

(BILDE 4; Se for deg stua. Den hvite stua. Ved siden av tvn står ei dukkevogn. Med fjernkontrollene i)

(BILDE 5: Se for deg kontoret til verdens herligste mann. På arbeidsbordet står et Norgesglass. Med USB-pinner og mobilladere i)

(BILDE 6: Se for deg gjesterommet. Det er hvitt. Over senga henger en gullbelagt figur som foretiller selveste Jesus Christ. I bokhylla står en slitt utgave av Koranen. På nattbordet står ei skål med nattverdsoblater, ei konfekteske og ei Paulo Coehlo-bok. I vinduskarmen står et bilde av ei gammel dame, kjøpt på loppemarked. Ved siden av ligger en duftpose. Med lavendel. )

Takk for at jeg fikk komme på besøk. Jeg kommer aldri tilbake.

Comments
  1. Marte says:

    What? Som i “ikkje meir shabby fredag”? Vi treng ein antiblogg! Viss han forsvinn kjem eg til å henge kvite sitat frå bloggen din rundt omkring i huset! (Det var meint som ein slags trussel)

  2. antigirl29 says:

    Ingen grunn til panikk. Det jeg mente var at jeg aldri kommer tilbake til dette huset. Der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Og der jeg heldigvis ikke bor.

  3. Chihiro says:

    Første leksjon i “Bli en moderne kvinne”, Sitat:

    ” Your highness, when I said that you are like a stream of bat’s piss, I only mean that you shine out like a shaft of gold when all around it is dark” (Monty Python)

    Forslag til plassering: under doringen (slik at “Herr lykkelig” kan se det og bli varm om hjertet)
    ——

    Kan også eventuelt brukes av deg, Magnhild, hvis du i barmhjertighetens ånd skulle få lyst til å roe ned de hvite masser?

    Rock on, Magnhild! Håper du fortsetter med Shabby fredag!

  4. buksvoger says:

    daws

    ..låner en annens HS (Hvit Skattebetaler) og må spørre;

    bruker du en vesentlig andel av statsansattarbeidstiden din på blog/twitter?

    i så fall synes jeg, velment og helt uoppfordra, du skal fortsette med blog/twitter, for du oppleves som både frisk og annerledes, men at du skal vise vei og gå foran og gjøre det i fritiden din i stedet, forutsatt at blog/twitter ikke er en tungtveiende relevant del av kjerneoppgavene i jobben din

    ..skrev HSen, i arbeidstiden sin, men unnskyldningen er at´n er hjemme med sykt barn

    lykke til med voksetimen, og ha en fortreffelig helg

  5. antigirl29 says:

    Hehe, takk. Jeg bruker nok ikke så mye arbeidstid som det ser ut som, dessverre. De store postene, inkludert shabby fredag, skriver jeg kvelden før og legger ut på dagen. I løpet av dagen skriver jeg type kjappe kommentarer til nyhetssaker og svar på innlegg, samt twitter.

    Men når det er sagt: Jeg har en ganske selvstendig lederstilling, og jobber mer enn nok med det jeg skal. Jobber ofte overtid, og jobber ofte sent på kvelden. Så jeg tror ikke arbeidsgiver hadde bekymra seg om han hadde visst det. Jeg har en fin arbeidsgiver, selv om jeg noen ganger er litt oppgitt. Som en som sitter med personalansvar selv, er jeg heller ikke spesielt bekymra for mine ansattes bruk av sosiale medier. Jeg vet at det holder dem samfunnsengasjerte – det er tross alt viktig i staten.

    Tweet og HS i arbeidstida, du. Jeg er sikker på det kommer noe bra ut av det – både for deg og arbeidsgiver.

    • buksvoger says:

      høres OK og troverdig ut, sa HSvarianten idét han smilte, dyttet korken ned i flaska med barbera d´alba og tog hæljå

      #bra dame

  6. Siri says:

    Fantastisk! Jeg ler så tårene triller her. Og vet akkurat hva du mener.

  7. katrine says:

    Du skriver ingenting om hvilken blogg det er?

  8. Lise says:

    Hjelpes, en skal selvfølgelig ikke brenne bøker, men hvis jeg hadde blitt tvinga til å brenne en bok hadde det definitivt blitt en av Paulo Coelho sine.

  9. Marte says:

    Phu, eg vart verkeleg bekymra eit augeblikk!

  10. Nina says:

    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort

  11. antigirl29 says:

    Jeg er ikke så glad i tyskamerikanske litografier, men hver sin smak

  12. Anonymous says:

    Hei!
    Ser jeg ligger på rangeringen din over Norges Verste interiørblogger. Spennende! Jeg må si jeg blir litt forundret over innleggene dine. Blant alle tingene som opptar deg mest bruker du tid på å irritere deg over interiøblogger. Jeg og sikkert mange av de andre er klar over at ikke alle synes interiør er spesielt interresant, men hvorfor da bruke tid på å lese de? Det er mange meninger om interiørblogger og jeg forventer absolutt ikke at alle skal like det.Men blogger jeg ikke liker bruker jeg da difinitivt ikke tid på. Men deg om det, jeg tror ikke jeg velger å ikke la meg provosere. Så lenge du ikke bruker bilder som jeg har tatt, eller analysere mine tekster.
    God helg til deg!

  13. Alfons Aaberg says:

    Morsomt at de fleste kommentarene her inne her fra bloggerinnen selv. Sjefen over alle sjefer liksom:)

  14. antigirl29 says:

    Fordi jeg svarer på de kommentarene jeg får? Jeg syns faktisk det er ok å svare leserne sine, uten at jeg forsøker å gjøre meg til sjef over annet enn min egen nettside.

    Ser forresten at du er den samme som har slengt rundt deg med paragrafer. Jeg har ikke kommentert det, siden jeg syns det er en smule useriøst. Men joda, kos deg på advokatsekretærstudiet.

  15. Oda says:

    Nå var jeg livredd dette skulle bli slutten på shabby fredag, inntil jeg så svaret ditt lenger oppe. Puh. Du skriver kjempebra, fryder meg over bloggen din og shabby fredag. ❤

  16. Laila says:

    Kjenner jeg blei ørlittegranne skuffa nå….. Ikke la disse hvite-engle-damene vinne, vær så snill! De velger selv å brette ut seg selv, sine hjem og sine barn i disse bloggene, og de MÅ jo forstå at ikke alle syntes disse hvite, gørrkjedelige sterile husene er like fine. De må da tåle kritikk når de legger ut privatlivet sitt, men de forventer vel bare ros fra alle de andre super-husmødrene som har akkurat de samme fargene, nipsene og dillet som de selv har…Akkurat det med bildene skjønner jeg, men ikke la de sensurere deg!!!

    • Tord says:

      Kjære Laila, hadde Magnhild tatt med barne og familien til dette så hadde det jo blitt litt vel mye på spissen? Du hadde vel ikke likt at jeg hadde lagt ut bilder av barna dine i forbindelse med “negative” kommentarer om stilen, og oppførselen din? (hvis du har barn).

      Jeg likte dette langt bedre. Her fikk hun virkelig bruke sine evner på skriverier! =)

      • antigirl29 says:

        @Laila: Jeg er lei for at jeg skuffa deg. Men jeg lar dem ikke vinne eller sensurere meg, skal du se. Dette var bare personvern satt litt på spissen. Takk for oppbacking.

        @tord: Jeg har ALDRI lagt ut bilder av unger her. Hvor har du det fra? Det er jo de som legger ut bilder av unga sine til allmennheten.

  17. Tord says:

    Dette innlegget likte jeg!! Utrolig bra skrevet (spesielt beskrivelsen av bilder osv). Hvis du fortsetter de neste slike sånn som dette så blir det veldig bra, du lar masse være til fantasien (hvitt):. 🙂 og gjør det stort sett veldig bra, liker disse innleggene langt bedre enn de andre! Veldig bra skrevet.

  18. Maria says:

    Ah. Vakkert.

  19. antiblogger-fan says:

    jeg elsker shabby fredag innleggene dine! gleder meg til hver fredag. akkurat nå sitter jeg i sofaen i stillongs og spiser ostepop mens jeg ler meg ihjel! faen du ruler så jævlig.

    det eneste minuset denne uken var at du ikke hadde lagt ut link til bloggen. snufs!

  20. antigirl29 says:

    Og jeg elsker at du elsker dem. Takk ❤

  21. Ingrid says:

    Hei du – Jeg forstår du bruker masse tid for å lese alle de forskjellige bloggene? Hvorfor gidder du det da – når det er så motbydelig? Har du det hyggelig i dag forresten? Kos deg videre!

  22. Ingrid says:

    Glemte å spørre deg? Gleder du deg til jul da? Håper alle de søte englene kommer ned og drysser små søte gaver over deg fra alle de koselige menneskene du er glad i – ja – for du er vel glad i veldig mange du …..

    • Lise says:

      Men kjære Ingrid da, jeg vil anbefale deg å ikke prøve deg på en genre du ikke behersker, overlat det til proffene. Er sikker på at Magnhild blir veeeldig såra og lei seg over at noen prøver å være dumme med henne i kommentarfeltet. Kanskje hun vil melde deg til politiet? Hahaha

  23. CosiFanTutta says:

    Denne bloggen skulle jeg neste ha likt å se med egne øyne, men bare nesten. Dette er en dame som er høy på seg selv, skyyyhøy. Kjenner jeg blir uvell av å lese, men morsomt DET er det. Fryktelig morsomt!!
    Savner bilder da, fantasien min har sine begrensninger

    Gleder meg til neste shabby-fredag. Jeg kooooser meg med disse innleggene. God helg!

    Cosi (som må passe seg, for i tillegg til å ha hvite vegger, så strikker hun nemlig også)

  24. Susanne says:

    Har skummet gjennom bloggen din, etter og ha lest om den på en av dine kjære interiørblogger ;O) Skjønner ikke hvordan man kan ta sånn på vei for dine skriverier. Det er utrolig underholdene, satt på spissen med et snev av ironi. Setter stor pris på mennesker med egne meninger og evne till å gå egne veier. Interiørbloggenes verden kan nok tider bli litt for rosenrød. Litt “reality” blogging har vi alle godt av. Selv driver jeg egen butikk i denne generen og egen interiørblogg med referanser til butikken. Elsker det lyse, sarte og nostalgiske. For meg en livsstil. For deg en drittstil, he,he…

  25. Monica says:

    oi oi oi! Dette er noe som opptar mye av tiden din må jeg si. Og dere lesere av denne bloggen som sitter å gnir dere i hendene over ja….sjikaneringen? som denne bloggeren har hver fredag. Legge ut linker? Kjære vene folkens – hvis dere synes denne stilen er spennende og liker å sitte å se på blogger i denne såkaldte hvite stilen…hvorfor ikke sette dere ned å gå fra blogg til blogg da? Kose dere med alle de nostalgiske bloggene. Eller blir det for sukkersøtt kanskje? For hva er vel ikke bloggene til for? Er det ikke for at vi hverdagsfolk med ulike meniner og stiler skal få lov til å ha vårt eget lille sted å få gjøre akkurat det vi vil?
    Synes Antibloggeren skriver godt å må innrømme at jeg lo litt da jeg leste det. Er jo selv en nostalgiker, men synes det holder med å skrive om det. Man trenger jo absolutt ikke linke. Generell haselering synes jeg er respektabelt, men jeg synes det er å gå for langt hvis man angriper enkeltpersoner.
    God fredag!

  26. Loppa says:

    Jeg tror deg og din trang til å henge ut interiør bloggere bunner ut i en kombinasjon av kjedsomhet og misunnelse jeg..
    Ser ingen annen grunn til at du på død og liv må rakke ned på andre som holder på med noe de trives med…

    • antigirl29 says:

      Hei Loppa! Jeg har et liv som overgår alt du kan tenke deg, og det at jeg bruker litt ab tiden min på å skrive litt om interiørblogger burde faktisk applauderes. ❤ Mag

  27. Loppa says:

    Jeg vet ikke som jeg er så sikker på at du trenger en applaus… Du trenger vel heller en ny hobby..
    Helt greit at du ikke er noe fan av interiør-blogger osv, vi er alle forskjellige. Men å ha en “svarteliste”… Du diskuterer med deg selv hva mobbing og personangrep er,men når du setter opp liste og hver fredag tar for deg en etter en for å snakke negativt om dem, da begynner det å bli personlig. Du kunne vel heller fått ut all din frustrasjon ved å lage ett enkelt innlegg om hva du syntes er så forferdelig, å ferdig med det.
    Det er jo mangel på respekt for folk som liker noe annet en deg.
    Men din tilfredsstillelse av å hisse opp folk ser ut til å veie tyngre en respekten for andre.

  28. alltid den moralske vinneren says:

    Skjønner godt hvorfor hun bruker tid til å skrive om interiørblogger jeg, og det er ikke kjedsomhet og misunnelse, det er ren underholdning, ispedd litt pur faen. Tenk å få noe så kjedelig og intetsigende som en interiørblogg, til å bli så utrolig festlig! Takk Magnhild!

    Også skuffa over at jeg ikke får sett denne bloggen… Så mye gud og engler og Paulo Coelho… jeg klarer faktisk ikke å tro på det før jeg får se det med egne øyne 😉

  29. Anonymous says:

    Skulle likt å sett Magnhilds hjem! Tviler på at det noen gang kommer til å etableres noe der ( som hun så fint skrev hun savne i innlegget like over her) Den mannen MÅ være gal ihvertfall!

  30. Trutmunn says:

    HAHAHA! fantastisk blogg! Jeg innreder litt shabby selv, men tåler alikevel dette veldig godt! Føler jeg heier litt på deg i kampen mot “fasaden” mange av disse bloggerne viser! ” Det perfekte liv”,”Prinsessene mine”, “HOME” og annet fjås er typisk tekst til bilder som gjerne viser et par søte kopper med latte og et perfekt dandert smørbrød hendig plassert oppå et Home and Cottage-blad.
    Takk for din eksistens i bloggens verden. Du har herved fått en ny følger!

  31. “glutenfrie nattverdsoblater” – jeg ler så jeg hikker jeg, selv uten bilder. “En mamelukk henger over doen” – er det realitetblogging? Glemt å ta vekk trusa før bildet ble tatt?

    Men fra spøk til litt mer seriøst; jeg lurer litt på hvordan mennene takler alle disse korsene og jesusstatuene og de hvite putene og speilene og englene og muffinsene og de hvite servisene med små kopper og små såper og skilt? Dette er verken sarkastisk eller spydig ment, jeg spør i fullt alvor. Jeg tenker at når jeg som dame kanskje hadde fått litt hetta i alt dette, hva sier mennene? Har de ingenting de skulle ha sagt, eller får de egne rom i huset med stressless og tv og spillkonsollen sin?

  32. Pafrika says:

    Hei du!
    Jeg fant frem til deg via bloggen “from not to hot”, over her, krediteres den som krediteres skal. Har med stor interesse lest shabbybloggene dine, og med kanskje enda større forbløffelse lest kommentarene du har mottatt.
    Vi kan med en gang slå fast at humor er negativt korrelert med konservativ bloggisme! Selv er jeg en blodfersk blogger som fra tid til annen smeller sammen et putetrekk eller hekler meg en tøffel, og elsker å få skryt for det. Jeg både prøver meg på vittigheter, og sugercoater over en lav sko. Hvis du nå stikker innom bloggen min og gir meg det glatte lag, kommer jeg helt sikkert ikke til å like det. Men i og med at jeg er A. helt anonym, og B. frivillig har lagt den ut på verdensveven, er det nesten en sjanse jeg må ta. Jeg synes videre at vi kan spare mobbebeskyldningene til folk som driver med slikt, hm? Å ikke like en lavendelduftende og hviltmalt iscenesettelse av folks hverdagsliv (?), er ikke straffbart. Det er heller ikke straffbart å gi uttrykk for det, selv om karakteristikkene kan treffe smertefullt spot on! Så er det selvfølgelig lov å bli litt lei seg over at noen ikke liker en, akkurat som i virkeligheten.
    Mange av bloggene du skriver om, er jeg selv innom. Jeg kan like interiør og tips og dilldall jeg, men mest av alt liker jeg å skrive. Prøvde meg på en bokblogg, men det var ikke en kjeft som var interessert i hva jeg leste. Når jeg syr en pute, derimot… Jaja, jeg tar det jeg får! Jeg tror ikke jeg er en interiørblogg, for da må 8 av 10 innlegg handle om interiør, visstnok (NiB, 2010). Nå det er sagt, har jeg imidlertid skrevet et helt innlegg om det nye klesskapet mitt.
    Nok om det, jeg trives godt i Blogglandia, kosefaktoren er høy i mitt hjørne av dette universet, og det liker jeg. Jeg liker kos, fine tilbakemeldinger og blir ofte litt varm om hjartet, rett og slett. Jeg står imidlertid knallhardt på at er det plass til alle prinsessene, er det plass til antibloggerne også.

Leave a Reply

