Når bloggerne tar fram gapestokken. Denne ukas nettliv

Posted: 18. November 2010 by antigirl29 in Magnhild hater, Magnhild realitetsorienterer, shabby fredag, superkvinner

De siste dagene har jeg vært elsket og hatet. Det kunne sikkert vært en følelsesmessig berg og dalbane, om jeg hadde brydd meg. I stedet tillater jeg meg å gjøre noen enkle betraktninger.

Det mest underholdende har vel vært å følge interiørbloggernes meget indignerte reaksjoner på mine shabby fredager. Jada, jeg skjønner at det er kjipt å bli kritisert. Spesielt i i en verden av bomull og sukkerspinn og englebilder som fritt har fått lov til å raljere i den norske bloggosfæren og i det norske interiørbildet uten en eneste kritisk bemerkning. Det har jo vært noe av grunnen til at jeg har skrevet mine shabby fredager: At jeg ønsker å stille spørsmål ved noen av disse bloggernes framstilling av familieidealer, kvinneidealer og selvfølgelig interiøridealer. Jeg syns ikke det er bra, jeg er sterkt uenig og jeg sier det på min måte – litt vel satt på spissen kanskje, men også humoristisk, ironisk, sarkastisk.

Men ikke ett sekund sier jeg at menneskene bak bloggen er dårlige. Jeg kjenner dem ikke, jeg vet ikke hva de egentlig står for eller hvem de egentlig er. Jeg vet hva som kommer fram i bloggen, og det er det jeg forholder meg til. For en blogg er offentlig tilgjengelig tekstmateriale, akkurat som en bok er det. Og den påvirker leseren, akkurat som en bok gjør det. Da må også leseren kunne stille spørsmål ved det som blir sagt.

Man kan jo spørre seg om bloggene er så personlige at det automatisk blir personangrep å kritisere dem. Men er det mobbing, slik flere av dem nå hevder? Nei, det mener jeg faktisk ikke. Det er ikke gjentatt, personlig uthenging uten grunn. Det er fundert i produkt, ikke i personlighet. Om personligheten din er produktet? Ja, da må du dessverre stå for det. Det er deg og Knausgård.

En annen grunn til at dette ikke er mobbing, er at de selvutnevnte mobbeofrene ikke har noe særlig problem med å forsvare seg. Og måten de forsvarer seg på, er jo interessant i seg selv. Foruten å bli beskyldt for ulovligheter i form av hets som burde straffes med inntil to års fengsel, noe som var underholdende nok i seg selv, har jeg fått passet mitt påskrevet i det vide og det brede, helt uavhengig av hva som står i bloggen min. Det er ikke måte på hva folk mener om meg og mitt liv på bakgrunn av at jeg ikke liker interiørblogger. Her er min favorittsitatliste så langt (Hentet fra kommentarer på mine innlegg, samt inne hos LykkeLise og Anette):

  1. Detkandulurepå, aka anonym interiørblogger: “Jeg må si jeg syns synd på foreldrene dine som har en slik datter, for makan til menneske har jeg aldri vært borte i!”
  2. Synnøve: “Enn og ha et så trist og meningsløst liv at hun må lage seg en så dårlig blogg. Ser for meg at hun sitter i et skitten liten innrøkt leilighet og hamrer løs på tastaturet over alle interiørblogger hun bruker tid på og lese og skrive innlegg om + og lagre de på bloggen sin. Damen trenger og få seg et liv med mening i”.
  3. Laila: “For et latterlig tragisk menneske!! Stakkars.. Hun kan jo umulig ha det spesielt godt med seg selv…”
  4. Datt: “jeg synes rett og slett synd på henne jeg, hva er det hun har opplevd i livet som gjør henne slik?”
  5. Rosa: “Stakkars, lille mørke menneske… nesten så man synes litt synd på henne. Men bare nesten;-)”
  6. Elin: “Hvor mye eddik har egentlig det kvinnemennesket der drukket?!  Her lukter det brent BH og røde strømper lang vei!”
  7. Anette: “For et ynkelig liv hun må ha som gjør dette. Spørs om hun har lite av lykke selv, men kanskje ikke
    så rart når man har en så negativ innstilling til andre”
  8. LykkeLise: “Kanskje du rett og slett sliter litt fordi du kun fyller hjemmet ditt med Ikea møbler og føler du bare er en i mengden” og “Bare navnet gir meg frysninger” (Altså Magnhild, Mag anm.)
  9. Siv: “Hun har sikkert sååå lyst til å få det til som oss, og har sikkert prøvd, men bare får det ikke til, hi hi…for hun er helt grønn!!!”
  10. Mona Christin: La henne leve i sin grå-svarte verden. Sikkert kort vei til helvete derfra også.

Personangrep, sa dere? Vel, det er ikke hver dag man blir analysert så grundig av interiørmobben, men jeg tar disse ordene med saltklypa. For når jeg oppsummerer nettlivet mitt denne uka, har jeg hatt det ganske så fint. Jeg har vært på forsida til VG-nett, jeg har fått mail fra fine VG-Magne om at saken min om burkaforbud var meget bra, jeg har hatt 8000 lesere og 240 kommentarer på en dag, jeg har fått fine tilbakemeldinger fra andre oppegående mennesker og jeg har hatt fin kontakt med drømmemannen. Da tror jeg faktisk at jeg lever godt med litt husmortrøbbel. Spørsmålet er om andre ville gjort det i samme situasjon.

PS: Joda, det blir selvfølgelig  Shabby Fredag i morgen. Hva tar dere meg for?

Comments
  1. laktose says:

    Det er liksom ikke plass til negativitet eller kritikk i dagens samfunn (hater å skrive ting som “dagens samfunn”, forresten). Vi skal like alt alle gjør, vi skal klappe hverandre på ryggen for den minste lille ting, skryte av hverandre, elske alt med hverandres meninger og holdninger og passe på at vi ikke sier noe som kan være mildt støtende. Det var vel egentlig alt jeg hadde å si…

    Jeg regner selvfølgelig med å få dugelig med skryt for denne kommentaren! Regner også med at alle elsker meg og alt jeg gjør, og hvis noen sier noe annet blir mitt verdensbilde knust og jeg kommer til å svare med usammenhengende sutring, personangrep og trusler om søksmål.

  2. antigirl29 says:

    Er det nå jeg skal gi deg et hjerte i retur? Ja, jeg føler det. ❤

  3. Mirthful says:

    Jeg nøyer meg med å kommentere at jeg gleder meg til i morgen.

    Ja, og så trengd det visst et lite hjerte <3.

    Sånn.

  4. Anita says:

    Hm, sitter igjen med en litt ambivalent følelse etter å ha lest gjennom samtlige ”Shabby fredag” innlegg. Selv er jeg glad i en god penn, og det er ingen tvil om at du skriver bedre, med mer humor, og langt mer variert enn de fleste av damene som henges ut hver fredag.

    Berettiget kritikk og små sleivspark tror jeg de fleste tåler. Problematikken i dette tilfellet synes jeg nettopp ligger i det faktum at bloggene som henges ut er så personlige. De er absolutt ikke fundert i produkt slik du hevder, men personlighet. Og ved å trekke frem og spotte en gitt persons barnslige skrivemåte, håpløse hjem, snevre fritidssysler og trange livssyn, kan det vel ikke kalles annet en personlig uthengning?

    Du sier du stiller spørsmål ved noen av disse bloggernes framstilling av familieidealer, kvinneidealer og selvfølgelig interiøridealer. Men det er jo ikke idealene de skriver om, men om sine egne liv. Jeg tror derfor de litt patetiske kommentarene du har fått i etterkant bunner i at gode mennesker blir oppriktig lei seg av å finne sine liv til spott og spe på internett. For meg er ikke det verken kulere eller mer voksent enn å velge seg ut en i skolegården og peke og le. Og jeg sitter derfor igjen med spørsmålet; er det virkelig verdt det?

    • mari says:

      ” De er absolutt ikke fundert i produkt slik du hevder, men personlighet.” Jeg er dypt uenig i det du sier her. Dette kan absolutt kalles produkt. Hva er egentlig personlig med disse bloggene? Alle skriver jo om de samme tingene og gjør det stort sett på samme vis. Det er jo ikke fremstillinger av virkelighet dette her, men er en bestemt type identitet disse damene ønsker å uttrykke, som absolutt handler om og uttrykker en viss type kjønnsideal, familieideal etc. Selv om man ikke diskuterer disse tingene på sidene deres så er deres uttrykk sånn sett politisk, og følgelig angripelig.

  5. Godt å høre at jeg har noe å se frem til nå som jeg har blitt fremstilt som “En Magnhild” på bloggen min og med et ønske om en mørk fremtid i interiørbloggeverdenen.

    • antigirl29 says:

      Oj, From not to hot. Jeg beklager så mye at dette har rammet deg. Du var jo veldig nyansert, syns jeg. Og jeg satte veldig pris på dine kommentarer. Det er ikke så mange som har turt å tale min sak, så takk til ryggraden din. Jeg kommer til å lese bloggen din masse framover og mange med meg!

    • Lise says:

      @From not to hot, du må ikke ta deg nær av den kritikken du har fått (eller skal vi kanskje heller si truslene, “søte” prinsessedamer må jeg si!). Vær stolt av deg selv fordi du er oppegående, nyansert og reflektert.

      Det kan virke som det der shabbystil-miljøet er ekstremt kontrollerende og opptatt av å opprettholde en påtrengende konsensus. Og kanskje nettopp derfor så er det på sin plass at sånne som Magnhild setter et kritisk søkelys på det. For meg representerer disse bloggerne noen verdier som jeg ikke synest er spesielt heldig å gi videre til sine barn, i alle fall ikke når de viser sitt sanne ansikt i denne debatten og ikke klarer å være hverken tolerante eller konstruktive. At de står for verdier som forsvarer et gammeldags kjønnsrollemønster, der barna skal stå på stas, veloppdragne og blankskura i finestua, kvinnen skal være hjemme og stulle og stelle og mannen skal komme til dekka bord og ellers ikke bli forstyrra for mye, synest jeg heller ikke er særlig greit. Jeg synest det er synd at det tilsynelatende er så mange barn som vokser opp i Norge i dag som fremdeles blir oppdratt på denne måten.

      Jeg er ikke en del av det miljøet selv, men tipper det garantert sitter en masse bloggedamer der ute som mener det samme som deg (og meg!), men som ikke tør å si det av frykt for, sanksjoner, gjerne i form av uthenging, trusler om utestengelse og andre “koselige” reaksjoner. Så hvem er verst egentlig, Magnhild eller disse shabbybloggerne som tar til motmæle med å sette nye rekorder for lavmål på nettet?

  6. mari says:

    Husmorbloggerne lykkeliten, lykkemamma, lykkemor, husmorlykke, lykkehuset, lykkeprinsessa, lykkerosa etc fikk iallefall vist noen andre sider av seg selv i denne debatten (eller hva jeg nå skal kalle dette) enn det shabby-rosa, snille og milde imaget de ellers ønsker å uttrykke. Kanskje like greit at de holder seg inne i bobla si..
    Syntes du skriver godt og morsomt om mangt og mye jeg.
    Gleder meg også til i morgen!
    hjerte, suss, koz og hverdagslykke til deg<3

  7. Neida, dette tar jeg meg ikke nær av. Når noen insisterer på at jeg må be om unnskyldning for mine meninger er slaget tapt før det har begynt.

  8. Og takk, Magnhild. Ingenting å beklage, jeg hoppet i det helt av meg selv, jeg. En må forvente litt pepper når man ikke følger strømmen.

  9. Berit says:

    Hei og takk for en god blogg. Jeg har vært fast leser en stund nå, så jeg synes nesten jeg må innom og takke deg for mang en god latter. Jeg synes disse interiørdamene minner ganske mye om en sekt, og det en veldig shabby sekt!

    Hehe, fikk assosiasjoner til Roald Dahls “Heksene” da jeg leste hva de skrev om deg!
    De er så hvite og pene og rene på utsiden, men inni er de svarte, stygge og skitne.

    Ser av kommentarene at de både vil utestenge ei og anmelde i hytt og pine, jaja…
    Det er vel jordskjelv, tsunami og vulkanutbrudd på en gang dette i deres lille boble.

    Keep up the good work,
    jeg gleder meg til i morgen ❤

  10. Laila says:

    Gleder meg sjukt til shabby fredag i morgen 🙂

  11. Heidi says:

    Go girl!
    Du skriver utrolig bra. Synd du ikke får like mange tilbakemeldinger på mange av de mer viktige sakene du skriver om utover interiørverdenen. Uansett. Synes nå Hvit stil bloggeren har et utrolig heftig hjem selv om det ikke er min stil 🙂 Det skal hun ha! Det er 100% gjennomført.

    Uansett, følger nå bloggen din jeg, selv om det muligens gjør at jeg mister noen av mine egne følgere.

    Om du bare hadde kritisert og brukt din fantastiske sarkastiske humor på alle andre enn deg selv, så hadde saken vært en helt annen. Din selvironi forteller meg at du ikke er ond, selv om noen mener det.

    Heidi på heia.

  12. Anita says:

    Selvfølgelig er ikke Manghild ond, og selvfølgelig er ikke kommentarene fra de såkalte “shabbydamene” eller “prinsessedamene” verken særlig sjarmerende eller intelligente. Men jeg kjenner jeg blir forbanna likevel.

    Jeg ser for eksempel at Mari har svart meg: “Det er jo ikke fremstillinger av virkelighet dette her, men er en bestemt type identitet disse damene ønsker å uttrykke, som absolutt handler om og uttrykker en viss type kjønnsideal, familieideal etc. Selv om man ikke diskuterer disse tingene på sidene deres så er deres uttrykk sånn sett politisk, og følgelig angripelig.”

    For noe forbanna tjafs! Jeg har selv en blogg som har fått hyggelige kommentarer fra disse “lykkelige” bloggerne. I ren nysgjerrighet har jeg derfor gått inn på siden deres med en viss forventing om at de må være fantastiske siden de liker siden min, men bråsnudd når jeg har sett innholdet. Ja det er overfladisk, ja jeg var sikker på at “husmorskolen” måtte være genialt reinspikka tull fordi innholdet var så på jordet, og ja det er ikke sikkert disse bloggerne er så lykkelige som de ønsker å synes utad. Men at deres uttrykk er politisk og følgelig angripelig er virkelig bare idiotisk. Det er rett og slett å gi disse bloggerne litt vel mye kreditt.

    Jeg skjønner bare ikke hensikten eller målet med “angrepene”, og det gjør meg litt trist, fordi jeg liker å forstå det meste. Hvorfor henge ut de man ikke liker når man innerst inne forstår at disse jentene blir skikkelig lei seg? Hvorfor ikke bare tenke at man er glad man har et annet og sunnere syn på livet og gå videre?

    Jeg bruker masse humor i min egen blogg, men ler mest av meg selv. Det takler jeg fint. Å henge ut andre eller føle at man har rett til å angripe de på noen som helst måte fordi de er aldri så patetiske blir aldri kult. Jeg blir iallefall litt trist da jeg elsker humoren og tonen i alle de andre innleggene Magnhild skriver. Hadde vært glad for å høre dine tanker om dette Manghild, selv om jeg ser det nesten bare er de utelukkende positive kommentarene som får svar. Slenger defor med en sånn ❤ (noe jeg forøvrig aldri har gjort før) i håp om synspunkter. Kall meg en dott, men det finnes faktisk godt utdannede interiørbloggere som allikevel ikke synes det er greit å le av de med andre syn enn seg selv. I know, det er patetisk å trekke frem utdannelse-kortet, men jeg er litt frustrert, litt trøtt, og litt beruset etter en lang dag på konferanse med påfølgende middag, og da kan hendelige uhell forekomme!

  13. Anonymous says:

    Minner om:

    Krenkende ytringer strl. § 135 a
    Ærekrenkelse strl.§246
    Identitetstyveri strl § 372
    Krenkelse av privatlivets fred strl §390
    Trakkassering strl §390a
    Misbruk av bilde, åndverksloven § 45 c

    før du henger ut flere bloggere. Interiør eler ei….

  14. Live says:

    Minner om:

    Krenkende ytringer strl. § 135 a
    Ærekrenkelse strl.§246
    Identitetstyveri strl § 372
    Krenkelse av privatlivets fred strl §390
    Trakkassering strl §390a
    Misbruk av bilde, åndverksloven § 45 c

    Før du henger ut flere bloggere… Interiør eller ei…Uskyldige folk som ikke har gjort deg noe vondt…

  15. Anita says:

    Oi oi, jeg er på hugget i dag. Dagens 3. innlegg, og det på en blogg jeg aldri har vært innom før. Må sies å være ny rekord. Hurra – eller kanskje ikke?

    Hadde jeg ikke kommet rett fra hotellbaren ville jeg nok ikke falt for fristelsen til å synke til dette nivået der jeg debatterer mot kun en person – meg. Men nå er det nå en gang slikt.

    Jeg tror grunnen til at denne diskusjonen opprørte meg er at jeg på tross av at jeg vanligvis har en litt upersonlig blogg bestående av inspirasjon og betraktninger, plutselig en dag følte for å skrive en hyllest til min herlige mamma som døde av kreft for et år siden. Bare for å gi en historie bak kreftsaken i den rosa måneden oktober, og fordi jeg ønsket at verden skulle vite om hvilket fantastisk mennesket som var her sammen med oss i alt for få år. Dette var mitt første og siste møte med noen av disse bloggerne som nå føler seg latterliggjort. Kommentarene jeg fikk fra de den dagen fikk meg til å smile og gråte bittelitt, varme og ekte som de var. Jeg ble takknemlig for varmen og for tankene jeg fikk akkurat da, og selv om jeg kikket innom bloggene og fant ut at de skilte seg for langt fra meg til at jeg har besøkt de senere, blir jeg bare trist av å se at disse nå ifølge enkelte utrykker politiske standpunkt man kan angripe fritt. Det finnes viktigere ting i livet.

    Note to self: Åpne for all del ikke opp pc’en og begynn å lese provoserende blogginnlegg etter en fuktig kveld. Man kan angre morgenen etter!

  16. Geir says:

    Hei Live, minner om Grunnlovens §100.

  17. Sne says:

    Syns det er befriende å se at disse damene ikke er like hvite, rene og cupcakesøte som de framstår. Det må være terapi for dem å sende all hverdagslykken dit pepper’n gror, kjøpe et møbel med farge og la sin indre heks få fritt spillerom.

    Forøvrig så mener jeg at a) når man har en blogg som er åpen for alle må man bare tåle at folk har meninger om den, og b) det er definitivt lov å stille spørsmåltegn ved at enkelte damer tilsynelatende ønsker seg tilbake til 50-tallets kjønnsrollemønster. Jeg har savnet en sånn jenteblogg lenge, en som ikke er full av prinser, prinsesser og cupcakes, men som derimot blir skrevet med humor, skrått blikk og skarp penn. Fortsett med det!

  18. Anette says:

    Å… endelig ble det liv i leiren. Det tok jo jammen sin tid. Nå er jeg enda ikke oppdatert på hvem som sa hva enda. Men det er intet sjokkerende å lese til nå.

    Gleder meg til å fortsette å lese shabby fredag innleggene, de er min fredagsfavoritt. Og om noen vet om noen som harselerer på samme måte med rosabloggerne, så tar jeg gjerne imot tips, for en anti blogg der hadde vært gøy å lese.

    God helg;)

  19. Big Dick says:

    Tanketomme og intetsigende materalister er da kun blott til lyst, eller til å le av. Og interiørblogger er vel å finne i den kategorien, og kritikk er vel som å stikke hånden inn i et ormebol, fint utenpå men giftig på innsiden…..

  20. Anita says:

    Mm, Big Dick. Din kunnskap om at interiørbloggere er tanketomme og kun materialistiske er svært imponerende. Etter en noen endelig har foretatt en slik dyp og reliabel analyse av denne gruppens personlighetstrekk, er det klart de nå må kuinne forvente å bli utledd høyt og offentlig. Og er virkelig kritikk fint utenpå men gifitg på innsiden? Spennende!

  21. Big Dick says:

    Vel, Anita, noen psykologisk dybdeanalyse av disse interiørbloggene som vel har poppet opp som paddehatter det siste par årene skal jeg ikke gi meg ut på. Men hele interiørblogger trenden fremstår for meg som en smule beste-vestkant, og vel frue aktig spør du meg, noe du neppe gjør. Men for all del, smaken er som baken delt…..

  22. CosiFanTutta says:

    Vet du ikke bryr deg om røkla! Jeg heier på deg! Heia! Kjempekjekt med stor aktivitet på bloggen din med 255 kommentarer på Burka-innlegget ditt. Det er et godt skrevet innlegg, og du får til å engasjere! Gratulerer!

    Skriv noe stygt om min blogg, da. Vær så snill! Det er jo så gjennomanalysert, tatt på kornet, morsomt og velskrevet. Jeg hadde blitt beæret! Jeg har mye strikking, og hvite vegger, og kurver, og sånt. Gjør det, da, gjør det!! : ) Jeg måtte melde meg ut av Norske interiør blogger fordi jeg ikke hadde 8 av 10 innlegg om interiør. Det hadde blitt mye ommøblering, da jeg ikke har engler, kors, sånne stillben og små-stash å vise frem! Det var synd!

    Når det er sagt, enkelte av bloggdamene blir virkelig veldig såret. Nesten som du skulle sagt noe stygt om deres prinser eller prinsesser, men det jo bare om hvite gardiner, stillben, fantastiske menn og rosa barnerom. Det ikke om hvem de er, vel?

    Ha en god helg videre.

  23. E.S says:

    syntes det er veldig godt sagt om disse interiørbloggene. det rare er at har en kjøpt noe nytt så skal alle stuer ha det exact samme. bloggene blir da nesten identiske og etterhvert intetsigende. det sies jo at alle skriver om sitt liv men hvordan kan da alle være så like der også ?? så jeg skjønner ahvor denne antibloggen får skytset fra. og minner om at har du en blogg alle kan lese må en jo tåle at det blir både ris og ros!! dere sier at magnhild angriper dere men det er visst mye som kommer i retur også fra motparten………. hilsen en som er midt imellom

  24. Trutmunn says:

    Paragrafene det blir henvist til over her blir å dra det litt dumdristig langt.
    Hvis dere går bort til vinduet og flytter litt på den hvite vasen med de hvite tulipanene i og tar en titt ut så kanskje dere oppdager at virkeligheten utenfor bobla er langt verre enn Magnhilds shabby fredager.
    Minner om at den harde virkeligheten der ute blir prioritert av lovens lange arm 😉

    Klemmer fra ei som liker både shabby og Magnhild

  25. Datt says:

    Tjass, hva du nå har opplevd så har det i alle fall gjort deg morsom! Og etter å ha lest gjennom alle shabby fredager så kan jeg jo nesten ikke annet enn å sette pris på humoren… 😛

  26. Datt says:

    Og du, forresten, så synes jeg du er jævla rasistisk, hvitt skal det være, vi som har bittelitt farger, får vi ikke være med vi da..?? Er vi ikke hvite nok for deg liksom…??

  27. Janke says:

    Det er flere av oss som har fåt føle på at det er en fin balansegang å kritisere andres blogger. Og å få merkelige kommentarer, sånn som den Datt har sendt, jeg siterer:
    “Og du, forresten, så synes jeg du er jævla rasistisk, hvitt skal det være, vi som har bittelitt farger, får vi ikke være med vi da..?? Er vi ikke hvite nok for deg liksom…??”

    Det er nedstemmende at folk kommenterer på denne måten, og enda mer nedstemmende å se bloggene de representerer. Jeg hadde et innlegg som heter Mammabloggerne får pepper, og det var grenseløs raseri fra en del bloggere. Jeg har vært innom den del av disse bloggene, og det er mye unge jenter, flere av dem er tenåringsmødre, dyrker en livsform som minner om “leke mor, far og barn” og har noen perspektiver på livet som nesten ikke er til å tro. Men mange av dem er straighte damer som følte seg tråkket på av innlegget, og for meg er det ikke et mål at andre skal føle seg uthengt.

    Bloggverden er allsidig, og det er mye rart og mye moro. Ser frem til å følge bloggen din, det er forfriskende å lese innleggene dine.

    Og by the way, jeg er enig med deg når det gjelder shabby-generasjonen.

Leave a Reply

