Veskebæreren og bomullen

Posted: 10. November 2010 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer

Høyres veskebærer, Julie Brodtkorb Voldberg, har endelig fått sagt noe smart. Nemlig at det er dobbeltmoralsk å gå i bomullstøy mens man protesterer mot pels.

Jepp, det er et litt sleipt retorisk grep å drepe en sak med en verre sak, men dama har faktisk et poeng. Det er litt drøyt å stå der i H&M-kjoler til en hundrings og protestere mot pels når fakta er at indiske damer lider mer enn pelsdyr gjør for at vi skal kunne få gå i billige klær. Og helt ærlig, det er betraktelig flere som har billige bomullsklær enn pelskåper i handleposen.

Spørsmålet er om vi har blitt for rike i Norge. Vi har ikke så mange mennsker som lider, så derfor må vi jobbe for dyra som gjør det. Eller hva? Jeg beklager, jeg syns ikke dyr er like mye verdt som mennsker. Selv om det sikkert er krise å si det.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Om bare de som jobber for menneskerettigheter var like flinke og populære lobbyister som pelsmotstanderne. Da skulle verden vært et flott sted. Men det er vel for mange som har råd til bomull.

Comments
  1. Mirthful says:

    Nå er jeg forsåvidt pelsmotstander, siden det virker som et totalt unødvendig “produkt” i mine øyne, og jeg jevnt over er motstander av unødvendig lidelse, men det er allikevel et jevlig godt poeng. Når fairtrade-butikkene rennes ned i samme grad som salg på H&M kan man kanskje begynne å ta folks samfunnsengasjement alvorlig.

Leave a Reply

