Fattigdommen og apatien

Posted: 10. November 2010 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer

SV gir opp avskaffelse av fattigdom, skriver VG i dag. Eh, ja, det er jo interessant at det var konklusjonen ut i fra at Audun Lysbakken sa på konferansen “Kan vi fjerne fattigdommen i Norge?” at vi må hjelpe flere, særlig barn og innvandrere.

Lysbakken erkjenner riktignok at partiet ikke har klart å hjelpe alle. Men partiet har også økt innsatsen, og det hjelper betraktelig mye mer enn å mase om skattelette og være mot eiendomsskatt. Kan godt hende de ikke har gjort jobben godt nok, så for all del, jeg håper de gjør mer.

Mitt viktigste poeng er imidlerid at kampen mot fattigdom må involvere flere enn et par politikere på venstresida. For de fleste andre som har gitt opp. Og så lenge vi alle er mest opptatt av å beskytte vår egen vinning, kommer vi ikke langt. Spør bare deg selv hva du har gjort for å hjelpe de som har mindre enn deg eller sliter mer enn deg, og jeg tipper det ikke er så mye som kommer opp. I stedet sitter vi her og klager over en finanskrise som omtrent har vært ikke-eksisterende i Norge, mye takket være en finansminister fra SV.

-Fattigdom går i arv, sa Sturla Stålsett i Kirkens Bymisjon på samme konferanse. Jepp, det stemmer. Og det gjør apatien også.

Godt nytt fattigdomsår!

Comments
  1. Big Dick says:

    SV har da heller ikke prøvd å fjerne fattigdommen, bør skamme seg. Alle her i landet som ikke jobber burde fått samfunnslønn, så kunne de som vill ha noe ekstra jobbe..

  2. Ro, ro til fiskeskjær..... says:

    Det lille positive er at Audun har et lite snev av realisme, det som ikke er så positivt er at han sier at nå skal fokusere på innvandrere?? Hva om et parti hadde sagt nå skal vi fokusere på etniske nordmenn og norske verdier, så hadde rasist og nazist karakteristikkene flommet.

    Du trenger ikke bekymre deg, før valget så kommer SV med liknende drømme agn igjen, og folk biter på.

    Jeg er faktisk ikke super interessert iå hjelpe kun innvandrere, hvis de får det bedre som en følge av at de slutter seg til det eksisterende samfunn så kjempe bra for dem. Men jeg stemmer ikke SV for det, kall meg rasist, kall meg nazist Sv får ikke min stemme for slike utsagn.

  3. antigirl29 says:

    Jeg skal ikke kalle deg rasist, men mulig du burde ta en titt på realitetene. Det er nemlig slik at en veldig stor andel av de som lever under fattigdomsgrensen i Norge, har innvandrerbakgrunn. Så det er ikke tatt ut av det blå å sette dem som en fokusgruppe. Man må se problemer i sammenheng her – for kanskje det fins noen sammenhenger som gjør dette ekstra vanskelig?

  4. Sørensen says:

    Det er ikke kun invandrere som er “fattige” i dette landet.

  5. antigirl29 says:

    Det sier jeg heller ikke. En stor andel. Men det er viktig å hjelpe de andre også, selvfølgelig.

Leave a Reply

