Kom deg ut av privatsfæren min!

Posted: 8. November 2010 by antigirl29 in antimagnhild, Gråblogg

Det er litt vanskelig å innrømme det, men Facebook har blitt en del av min personlige verden. Det åpner for en helt ny invasjon av privatsfæren.

Ut i fra denne bloggen skulle du jo ikke tro det, men jeg er ganske privat av meg. Jeg snakker gjerne åpent med de fleste om det meste når jeg møter dem ute og online og sånn, men jeg liker å holde bekjentskapskretsen min på Facebookmest mulig lik den jeg har IRL, og aksepterer ikke requests fra folk jeg bare så vidt vet hvem jeg (type nabokjerringa fra der jeg bodde da jeg var 5 år og lignende krek). Alle de andre er profilen min lukka for.

Det jeg deler på Facebook, er deretter. Og stort sett er det vennene mine deler på Facebook sånn passe interessant. Jeg liker å se hva de driver med til hverdags, særlig når de bor et annet sted enn meg. Jeg liker å vite hva de er opptatt av, når de er triste, irriterte og glade. Jeg blir litt lei av interiøret deres og ungene deres, men jeg lever fint med det også.

Men en ting lever jeg faen ikke godt med. Og det er venner som bruker Facebook for å nå meg med sin reklame for det selskapet de jobber i. Jeg er ikke venner med dem for at de skal ha viktige folk å nå med budskapet sitt, liksom. Jobb er en ting, privatliv en annen. Kanskje kan man poste noe fra jobben hvis det ville vært relevant for kretsen, f eks hvis man har en ledig stilling eller trenger innspill på noe interessant. Men å poste saker som har null relevans, bare for å drive PR for det selskapet man tilfeldigvis jobber for, det er helt klart irriterende.

For hva bryr vel jeg meg om hva slags biler som klarer seg gjennom hva slags tester, hva slags fly flyselskapene velger å kjøpe inn og hva slags kosmetikk som er ny og revolusjonerende? Nada niks, selv om jeg tilfeldigvis kjenner noen som jobber med det. I den digitale verdenen vi lever i, er ikke denne type posting annet enn en invadering av min private sfære. En sfære som jeg faktisk har brukt mye tid på å beskytte fra all mulig post- telefon- og internettsalg. Og det er en utnytting av den personlige, tillitsbaserte kontakten mine venner har med meg til egen komersiell vinning. Kall meg gjerne naiv, men jeg velger å tro at nære venner ikke egentlig driver med sånt.

Derfor har jeg i dag blokka vekk et par venner. Det ble rett og slett for ille. Jeg håper de tar det personlig.

Comments
  1. Einar says:

    Jeg pleier å renske opp og “hide” alt jeg ikke liker, både farmville og mere.

  2. Big Dick says:

    Er innlogget en dag i uka på FB, men da står jeg pålogget 24 timer. FB er ikke noe for meg, har masse venneforespørsler liggende på vent, orker ikke å bekrefte, men heller ikke avslå da slikt kan bli surt mottatt,,,,,SÅ FB blir nok aldri det store for meg. Ikker etter at jeg ble sperret på livstid på nettby.no har jeg hatt sansen for siosialenettverk….

    • Nissen says:

      Vel….med det navnet er det vel ikke grunn til å spørre om hvorfor du ble kastet ut av nettby….. Big Dick…. jeg har ganske store ører, men ser ingen grunn til å kalle meg Big Ear …

  3. Anette says:

    Er i grunnen enig. Kan jeg ikke slå av en prat med vedkommende, om vi treffes på gaten, så ser jeg ingen grunn til at vi skal ha tilgang til facebookprofilen.

Leave a Reply

