Hva klager nordmenn på?

Posted: 26. October 2010 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer

Vi nordmenn klager. Klager og klager. På alle folka som kommer flyttende til Norge og er “lykkejegere” og “utnytter alle godene vi har her”. Så ille er det her i landet at vi stikker til Spania og lever på NAV.

Og det er ikke det samme, nei. For nordmenmn i Spania kunne ikke levd i Norge. Det er sipelthen for kaldt her. Og for dyrt. Klart vi må reise til Spania.

Det er selvfølgelig de samme folka som klager på innvandring. Nøyaktig de samme folka, faktisk. Klager og syter og blir med i FrPs lokallag i Spania, der de fortsetter å jobbe mot innvandring. For det å komme til Norge fordi man er redd for at man selv og familien ikke skal overleve, fordi man er redd for å bli drept eller sulte ihjel, det er visst ikke det samme.

Nei, det er jeg enig i. Det er faktisk mye, mye verre enn å fryse litt. Jeg lurer på hva spanjolene syns om oss. De har jo faktisk en reell finanskrise og en reell mangel på arbeidsplasser.

Comments
  1. Uno wahl says:

    Hvis du hadde lest hele artikkelen, så vil du se at dette gjelder kun 104 nordmenn pr. dags dato, og at FrP også har stillt seg kritisk til den ordningen. Du skyter en del over mål, når du sammenligner 104 nordmenn i Spania mot tusenvis av folk som vil inn i Norge på lykke og fromme.

    Tror neppe at Spanske myndigheter har problemer med at Nordmenn bosatt i Spania bruker penger der og ikke belaster det spanske systemet i det hele tatt, så også på det punktet er du helt på viddene, for nordmenn på den ordningen er jo med å bedrer økonomien ved at de er forbrukere der og ikke stønadsmottakere.

  2. Jens S says:

    http://www.bedriftieu.no/templates/eic2/Page_Meta____60636.aspx

    Hva er problemet, alt er jo i tråd med nasjonale og internasjonale regler!
    Kanskje du bare er sjalu? Eller som det også heter, TYPISK NORSK!

  3. Burny says:

    haha, BUUUUURNED!

  4. Ann Marit says:

    Har selv lagt ut et innlegg i bloggen min om dette, DET er faktsik ikke alle som er intr i å LURE og snylte…DU er jo faktsik med slik du legger det frem, like fordømmende du som de som kritiserer innvandringen ? TAR alle under en kam ?

  5. Tom says:

    Magnhild er ikke alene om å være helt ute på viddene. Det er nok mange i vårt hjernevaskede land som ikke vet nok om visse vesentlige realiteter. Når du som nordmann vil bosette deg i Spania må du dokumentere at du klarer deg økonomisk på egenhånd.

    Ingen regler for det i Norge, der får man sosialhjelp og trygder på løpende bånd, så forskjellen er enorm!

    De kommunene med f.eks mange fastboende nordmenn i Spania er blitt de rikeste nettopp pga oss nordmenn. Det har skaffet mange arbeidsplasser til de fastboende. På disse stedene vil mange av eierne av utleieleiligheter først og fremst ha norske leietakere fordi de ofte leverer boligen fra seg i bedre stand enn det den var i da de flyttet inn. De fleste nordmenn lever et rolig liv og er der for helsens skyld. Mange plager man har i Norge blir mindre som følge av det gode klimaet, noe som gjør at nordmenn også er beryktede turgåere. For går du på en fin fottur i Spania og møter noen andre turgåere, så snakker de som regel norsk:)

    • antigirl29 says:

      Eh, jo, det er akkurat de samme reglene for det i Norge. EØS, har du hørt om det? Flyktninger og asylsøkere er noe helt annet, vet du.

    • Paradhyssa says:

      Jeg kunne ikke vært mer enig med deg Magnhild, og jeg vet faktisk en ting og to om dette i motsetning til visse andre her. Jeg bor i Spania, midt i feiteste Frp beltet og jeg kan fortelle dere en ting, de er noe pakk! Ikke kan de Spansk og ikke kan de noe om kulturen her. De kommer brasende med gåstaver, fjellreven sekk og allværsjakken sin. Jeg vil kaste opp når jeg ser de. Etter 10 år i Spania kan jeg gjenkjenne en nordmann på 1km avstand, og godt er det så har jeg mulighet til og gjemme meg før de kommer løpende med spørsmålene sine.

      For nei, det er ikke sånn at de klarer seg selv og lever som spanjoler. De plager vettet av folk. De snakker konsekvent norsk, feirer alle (!) norske høytidsdager som om de var hjemme, de drikker seg usjarmerende drita, de bygger skoler og kirker (!) og ser kun på norsk fjernsyn. På butikkene selger de Toro, Sopps spagetti, pinnekjøtt, wienerpølser og hold dere fast Tine margarin. For dere vet, spansk pasta og margarin er IKKE som den norske. Man finner også norske leger, tannleger, klubber, fotpleiere, frisører, skoler, matvareforretninger, bilimportører, eiendomsmeglere, kirker, entrepenører, malere, eletrikere… alt kan du finne med norsk eier. Og det er jo så kjekt med tanke på språket…

      Det handler ikke bare om pengene man ligger igjen, det handler også om å integrere seg og ha et ønske om å faktisk være en del av det samfunnet man bor i. Majoriteten av de som kommer hit kommer kun på grunn av klima, økonomiske årsaker, problemer med politiet eller ligningskontoret. Spanjoler og Spania interesserer de færreste. Mange bor her fast mange måneder i året eller i åresvis for den saks skyld uten at de noen gang melder fra om dette noe sted. De oppholder seg dermed ulovlig i landet, samtidig som de får uføretrygd/pensjon eller hva det måtte være fra Norge. Det er ikke uten grunn at ligningsmyndighetene har åpnet et eget kontor her.

      Når NAV lar 104 mennesker ta med seg arbeidsledighetstrygden til Spania er det noe som er riv ruskende galt. Det finnes ikke arbeid her, med mindre det frister noen med 5 euro timen, elendig kontrakt eller ingen kontrakt og 12 timers vakter som servitør. Det sier seg jo selv at det ikke finnes den nordmann som vil jobbe for hverken den lønnen eller de vilkårene de blir tilbydt så lenge de kan fleske seg med ledighetstrygd fra Norge i Spania. Nordmenn som snakker om dårlige arbeidsvilkår har ikke peiling, de har det så godt at de aner ikke. Her får man etter 8 mnd ikke mer ledighetstrygd. Etter det får de aller mest trengende 450 euro som skal dekke alt for en hel familie. De andre må klare seg selv.

      • Uno Wahl says:

        @Paradhyssa:
        Nå må jeg nesten le, snakk om å bite seg selv i halen. Du er selv bosatt der, men betegner alle andre nordmenn som pakk ? Vel, på seg selv kjenner man andre som det heter 😉

        Klarer de seg ikke selv ? Det må du forklare nærmere, for de mottar ingenting fra den Spanske stat, så etter det jeg kan skjønne, så står de for sin egen økonomi og må vel da regnes for å klare seg selv ?

        Hvis nordmenn er så “plagsomme” som du påstår, så ville nok ikke spanske myndigheter latt de utbygge slik du hevder, så dette er nok også noe pjatt som du ikke har dekning for å si. Vel, det ser ut som du ikke har dekning for noe av det du skriver egentlig 😉

        Hvis du har fulgt med litt, så ser du at også FrP stiller seg kritisk til å la 104 nordmenn ta med seg ledighetstrygden til Spania, men det var vel bekvemt for deg å ignorere det, for du mister jo da ett av “poengene” dine.

  6. laktose says:

    DETTE ER EN ARTIG KOMMENTAR JEG HAR TENKT Å TA JÆVLIG ALVORLIG RAAAAAAAAAH! AAAAAAAAAAAARGH! HURR DURR FLERP DERP

  7. Tom says:

    Javel Magnhild? Det var ment som kommentar til hovedinnlegget ditt der du lurer på hva spanjolene syns om oss? Nordmenn flytter ikke til Spania for å snylte på det spanske samfunnet, så du mener altså at ingen flytter til Norge uten å ville snylte på oss? Har sett rapporter om veldig mange “ikkenorske” som lever på norsk trygd uten noengang å ha jobbet i Norge?

    Jeg har bodd forskjellige steder i Spania i korte og lengre perioder, har lært meg spansk som også mange andre nordmenn her nede. Mine spanske venner og kjente syns jeg burde flytte hit for godt, så det virker ikke som de har så mye i mot meg? Om alle fastboende nordmenn flytter fra Spania vil det være mange spanske kommuner som får mye høyere arbeidsledighet, kystkommuner som ellers ville være fattige som de var før i tiden. Tror ingen norske kommuner ville tape økonomisk på om de mistet alle sine innvandrere, snarere tvert imot

    Som kommentar til Paradhyssa: Klart jeg koser meg med vin, øl og en drink iblant, men ingen vil noengang se meg full. Jeg skyr som deg norske impoterte varer i Spania, de spanske varene holder ofte en mye bedre kvalitet og er ferskere og ikke minst, billigere. Om du plages av fulle nordmenn, så lurer jeg mer på hva slags miljø du vanker i, jeg opplever svært få av de fastboende nordmennene her som “på fylla”? Som nevnt i mitt forrige innlegg ville de ikke overleve et liv på flatfylla særlig lenge, så det er det dessverre ukesturistene som kan stå for, og det liker ikke jeg heller!

Leave a Reply

