Shabby fredag: Lisje Astrid (Norges verste interiørblogg del 8)

Posted: 22. October 2010 by antigirl29 in shabby fredag

Det er shabby fredag igjen, folkens. Den siste uka har jeg kommet over en interiørblogg jeg rett og slett ikke greier å motstå å hate. Den er så sukkersøt at jeg blir klissete i tårekanalene, så shabby at jeg får skitne tanker – og på samme tid så helvetes harmonisk. Jeg snakker om Lisje Astrid`s Husblogg. Lisje (hm, er ikke det babyspråk?) Astrid ei skikkelig hønemor med tre englebarn og masse harmoni i hjemmet sitt. Og verdens beste mann og mye på hjertet. Så mye at hun skriver hjerter etter annahvert ord hun publiserer.Det er en blogg om det gode liv, som for Lisje Astrid handler om interiør, familie og haustglede. Det er nok derfor hun er så voldsomt happy for tida, og publiserer 14 bilder av hver lille shabby ting i det landlige huset sitt.

Lisje (eller er det dialekt? Hvorfor kaller hun seg lille Astrid liksom? Så liten kan hun uansett ikke være, det står jo at hun er 32 år i bloggen) Astrid har et hus som er hvitt. Det er også masse prinsesser i huset. De har et eget rom som heter prinsessestova. Litt kongelig der altså. Prinsessestova er full av, hold deg fast, hvite ting, ting med skrift og enda flere hvite ting. Det aner meg at Lisje Astrid kan ha hatt en finger med i innredninga av rommet.

Lisje Astrid har selvfølgelig også begynt med juleforberedelsene. Hun har hentet inn en kvast fra hagen som hun har plassert på bordet med Jesus-statuen sin, og tatt ca 17 bilder av. Joda, det var jo i jula at Jesus ble født, så jeg ser jo linken mellom den statua og den grankvisten, men spesielt vakkert syns jeg kanskje ikke at det er. Lisje Astrid og jeg har også nokså motstridene smak når det gjelder et par andre ting. For eksempel skrift på veggen, skrift på bordet, skrift på puter, skrift på duker, hjerter, skilt. Kort sagt; skrift på hjernen. Jeg er mot, Lisje Astrid er tydeligvis helt for. Og det er løkkeskrift, sånn gammeldags, vettu. Vi lever jo tross alt ikke i 2010. Eller?

Lisje Astrid er et harmonisk menneske, og det synes jeg er hyggelig for henne. Hun blir harmonisk av å se ei harmonisk dør som ligger ute i skogen i harmoni med naturen, hun blir harmonisk av å få et nytt trekk til den harmoniske Ikea-stolen sin, hun blir harmonisk av å være harmonisk og av å ha ei harmonisk helg. Jeg lurer på hvor harmonisk det går an å være i et så overlessa hjem med tre unger. Jeg tenker at det er vanskelig å leve der uten å knuse noe, tråkke på noe eller få noe i hodet. Men Lisje Astrid har plass til å kose seg i sofaen med bøker med livsmotto, Krydderkake a la Landstil (hm, den var ny) og hjemmelagde knekkebrød. Any time. Det jeg lurer på er om hun har tid til å jobbe? Støvtørking i det hjemmet der må jo være en heltidsjobb. Men tipper at Lisje Astrid synes det er koselig og blir harmonisk av det. Jeg kjente også at jeg ble litt harmonisk da jeg så bildet av et barn som leker med lego på stuebordet til Lisje Astrid . Ble litt letta da. Jeg ønsker Lisje Astrid ei harmonisk helg. Og ei god jul, ikke minst. Den har jo tross alt starta hjemme hos Lisje Astrid. Her er noen smakebiter:

Som dronning, så prinsesser. I prinsessestova (grøss og gru) er alt hvitt. Regner med at disse prinsessene har sjokoladeforbud. Hvis ikke de følger hjertet sitt og gnomser sjokolade da.

Jula er i gang hos Lisje Astrid. Hun har henta inn en granbarkvast fra hagen. Jesus Christ. Eh, ja, stemmer det, han er også der. Amen. Og når det gjelder resten av stua er jeg sterkt i tvil om det går an å bevege seg der. Jeg ville sannsynligvis tryna i barnevogna, snubla over puta, skrukka til den og fått et levende lys i hodet fra hylla. Det kaller jeg ikke harmoni.

Denne døra fikk Lisje Astrid til å bli harmonisk. For å sitere henne: 

Synet av ei gammal dør gav mammaen stjerner i augene,men langt i frå harmoni hos pappaen..
Eg fekk eit kjapt blikk og eit ord…ALDRI!
Han fekk eit smil tilbake..
Harmoni?..
Akkurat passe!
Jeg sier puh, og tar en interiørpause fram til neste shabby fredag. Gruer meg allerede.
Comments
  1. Nina says:

    Herregud, monsterpuke! Fyttihelvete, det her er den verste bloggen til nå. Kurv med blondeduk på sofabordet til fjernkontrollene? WTF? Og sånn ca 35 kommentarer på bloggposten fra andre høner rundt omkring som forteller om sine egne utspekulerte planer om å få mannen i huset til å putte fjernkontollene i diverse heimestrikka/snekra duppedingser. Vi lever i en syk, syk verden….

  2. Nora says:

    Haha, elsker når du anmelder interiørbloggene, mer av det vær så snill:D

  3. Lattermild says:

    Herrejemini.

    Det jeg lurer på er om ikke “lisje bror” etterhvert vil føle seg litt utenfor dersom ekstrastua er bare for prinsesser? Og hvorfor er etikettene “stue” og “prinsessestue” når hun bruker “stova” ellers? Og hvordan kan hun vite at kommentarene kommer til å være “koselege”? Driver hun hårdhendt sensur? Jeg får litt lyst til å teste, faktisk.

    Men det er jo fint at hun er harmonisk. Harmoni er fine greier. Selv kjenner jeg at jeg ikke helt takler å lese veldig mange setninger etter hverandre med ordet “harmoni” i seg, men det er jo meg, da. Jeg blir rett og slett litt uharmonisk av det.

  4. antigirl29 says:

    Takk for påminnelse, virkelig en skandale at jeg overså den kurven med fjernkontrollene. Herregud, hvem er disse mennene? Posten om den mosegrodde harmoniske døra er noe av det mest poetiske jeg har lest. Kan noen please tonesette det til min begravelse? Mye livsvisdom der.

  5. Tord says:

    tihi, ser du sitter å mobber skriftypene som blir brukt.. 🙂 Har du sjekket hvor gammel din er? Er nok ikke fra det 21 -århundre den heller. Standard fonter som brukes på nett og som er mest leselig er sans-serif. “løkkeskriften” du referer til er kalt Serif. Denne er mer leselig på papir og vegge. Jeg er jo evig frelst av Helvetica, som kan minne mye om Arial som blir brukt her på nettsiden (ialle fall på min PC, IE8). Arial stammer fra fonten med navn “Sonoran Sans Serif”. Men ble kjent som Arial da microsoft tok den bruk i Windows. Fonten ble godkjent som truetype allerede i 1990.

    Så fonten brukt her er fra det 20 -århundre

    Ha en flott uke

Leave a Reply

