Skattelister coming up

Posted: 19. October 2010 by antigirl29 in Ufiltrert Magnhild

I morgen er det skattelister, dere. I Norge kaller vi det gjerne lille julaften. Jeg gleder meg aller mest til følgende:

  • Sjekke hvor mye mer jeg tjener enn hurpene jeg gikk på videregående med
  • Sjekke hvor mye de mennene jeg har liggi med i år tjener – eller i alle fall de jeg husker navnet på og klarer å finne
  • Sjekke hvor mye de mennene jeg har tenkt å ligge med neste år tjener
  • Sjekke hvor mye mer sjefen tjener, så jeg vet hvor mye jeg skal be om i lønnsforhøyelse
  • Sjekke hvor mye vennene mine tjener så jeg vet hvem jeg skal snylte på og hvem jeg som er mest patetisk når de skryter av hvor mye penger de har
  • Lese alle de patetiske kommentarene til folk som syns det er høyst umoralsk å sjekke skattelister, men som selvfølgelig har sjekket skattelistene selv for å få et innblikk i situasjonen

Seriøst, folkens, skattelister er muchos fun. Det er bare å innrømme det først som sist.

Comments
  1. René N. Sørensen says:

    Hvorfor skal offentligheten vite at jeg har lav innkomst? Hvorfor skal alle vite hva jeg ikke har? Slike folk som meg har ikke noe å skjule, ikke har jeg gjort noe galt heller men jeg ble syk og nå blir jeg offer og det blir ennå vanskeligere f.eks. å få jobb – takket offentliggøring av slik informasjon som skattelistene er det et faktum at jeg ligger på fattiggrensen og har vært der i flere år.

    En viktig del av demokratiet og være fri for nasjonalistisk eller for den saks skyld også diktering er vel å kunnne skape seg muligheter blant annet gjennom jobb eller hvis du blir sammen med en som er og har noe – ikke minst for å kunnne få til med suksess med innkomst nok til å være selvhjulpen.
    Hvis jeg som individuell person skal ha frihet er en viktig del av dette vel det å selv kunne forvalte en formue presis som jeg har lyst på å forvalte den, bruke opp den, eller skape et museum av de myntene jeg hadde “på lager” og det er ikke andre sin lyst på å kunne skravle om “meg” jeg skal tilfretsstille.
    På sin vis tar jeg med mine argumenter også menneskene som har suksess i forsvar.
    Det som er komisk (”for lille meg”) er at jeg er en person som har fått til med suksess, ble syk og i dag kan jeg ikke få jobb pga. hull i cv’en min og jeg er kun “verdens raskeste servitør på papiret og står notert i Guiness Book of Records (”dansk innsats på vegne av Norge”).
    Grunnen til jeg tar dem i forsvar som
    allerede har lykkes og kanskje har enorm suksess er at man burde egentlig ikke klandre folk for det de har fått til med, men uansett du får til med det beste av allt blir du “dømt” og for den saks skyld også vurdert eller du blir skravletema.
    Dette tilfeldet bunder nok nærmest i at f.eks. skattelister blir publisert, og jeg ser egentlig ikke hvorfor din personlige økonomi skal avsløres for hele landet lissom på et maskeradeball, “hvem er flottest her?”.
    I dagens IT verden sliter man med å ikke kunne f.eks. lagre persondata og jobbsøknad m.m. dvs. f.eks. hente den inn via mail for siden å lagre den på en datamaskin som er kopplet til internett (det er personvern det handler om ) men du skal “strippe” for hele landet når skattelisten kommer, ved å få det som er ditt eksistens-grunnlag, din økonomi, publisert til ALLE”
    Og personvern gjelder også for de kongelige lissom det gjelder for vanlige “humans” som meg. Jeg er en person som har fortalt min egen historie så mange ganger, jeg bare blir regnet som “et null” uansett hva jeg gjør og hvor dyktig jeg er på det jeg kan og jeg har fortalt den historien så ofte at jeg ikke engang eier min egen historie lenger – det er ikke minst på grunn av slike skarer som dette.
    Norge er på vei mot “lirekasse- pengebegrepet og for de som klarer tolke det riktig så er nordmenn ikke miljonærer hele gjengen bare fordi de takster leiligheter til en pris av 4 300 000 000 99999,83 norske kr. og en leverpostei m.m. skal koste 2 348,00 kr. (det er helt sikkert målet for noen). Sikkert noen her i landet som ønsker folk skal tro at de er milljonærer hele gjengen men det er peanøtter det størsteparten egentlig er i besiddelse av, det er kun et fåtall som har såpass mye at det kan kaldes for noe og hvorfor skal folk egentlig ha muligheten til å springe rundt og skravle om det.
    Billarder trillijoner et aller annet som på sikt er overskruet og urealistsike summer for de fleste men misundelsen i kullisene og forførelsen slik at du tror du har masser er en realitet i Norge.
    Norge er et uland på mange måter, men la folk bruke opp pengene sine som de vil, spare det de vil og tjene de kan uansett du er konge statsminister eller vanlig norsk som ikke har råd og blir negativt vurdert fordi du desverre ikke kan vise til noen millioner på kontoen eller på skattelistene.

    Ikke publiser skattelister, det er egentlig det som er mitt budskap.

    Hvorfor? Du får f.eks. ikke jobb fordi du kanskje har veldig litt på kontoen din – du er sikkert en forferdelig person fordi du skylder Jysk Sengetøyslager 1 800 kr.

    Kapitalisme blannet med misundelse er en trist og destruktiv blanding

Leave a Reply

