Når jeg LIKER interiørblogger

Posted: 12. October 2010 by antigirl29 in ushabby interiør
Tags:

 

 

Jeg innrømmer det gjerne, jeg bruker uforholdsmessig mye tid på å disse interiørblogger og interiørene deres. Det kan riktignok forsvares med behovet for motvekt til den urimelige opphøyningen disse bloggene har gjennomgått den siste tiden. Men det kan også gi inntrykk av at jeg ikke liker interiør. Og det stemmer faktisk ikke. Jeg er opptatt av interiør, jeg kan gå så langt som å si at jeg elsker interiør (men det gjør jeg ikke av fare for å bli assosiert med interiørbloggermafiaen), jeg har til og med noen interiørblogger jeg liker. Bare ikke noe av det handler om å male alt hvitt og kalle det shabby.

Så hva liker jeg? Vel, en del, men her er noen suksessfaktorer i mine øyne:

  1. Bloggen ser utenfor egenervervede kvadratmeter: Hvis man skal være interiørblogger med en viss integritet og egentlig kalle seg interiørinteressert skribent, er man nødt til å skrive om noe mer enn egne fire rom. Jeg mener, hvor mange ganger kan du ominnrede stua og kjøpe en ny ting av ståltråd? En blogger som ser sine egne begrensninger og andres storhet er langt på vei en god blogger.
  2. Bloggen viser variasjon: Interiørmoten forandrer seg, og ulike mennesker har ulike stiler. Blogger som viser ulike interiører og stilarterm inspirerer meg, og jeg får lyst til å komme tilbake for å se hva for noe spennende de har funnet til neste gang. Det er også en viss fordel om de ikke viser det samme som alle andre blogger i mils omkrets.
  3. Bloggen har noen farger: Det er en spøkelsestrend over Norge som aldri tar slutt. Alt skal være hvitt og gjennomsiktig. Det kan kanskje være fint innimellom, men i store mengder inspirer det ikke en tøddel. Vis meg noen farger, og ikke minst hvordan ulike farger passer ulike rom og stiler.
  4. Bloggen har mennesker: Så, tingen med interiører er at man skal bo i dem. De fineste bloggene er de som viser hvordan mennesker bor, ikke oppstilte interiører som endrer seg så fort kameraet har gjort jobben sin. Oppstilte bilder forteller meg at dette ikke er like fint etter to dager og at jeg aldri kunne hatt det sånn, bilder med litt rot på og mennesker i forteller meg at det er fint selv om man faktisk bor der.
  5. Bloggen er godt skrevet: God tekst, ingen orddelingsfeil, litt innsikt i det man skriver om, ingen ord som prinsesse eller fru eller frøken eller whatever. Bare ordentlig språk. Og gjerne litt humor. Da er jeg i himmelen.
  6. Bloggeren har en viss ryggrad: Ingen ønsker om å være 50-tallsfrue, ingen undertrykt status under mann og barn. Ingen diskusjon av gammeldags barneoppdragelse. Ingen barn i det hele tatt, faktisk. Bare kunnskap om og interesse for interiør selv om man er en vanlig person fra 2010.
  7. Bloggen har fine bilder: Her er det mange som oppfyller kravet, da. Også shabby-bloggerne. Men de skal jobbe med de andre faktorene før jeg bryr meg.

Ok, så her var min veldig subjektive liste over ting jeg liker. Det har selvfølgelig resultert i en del blogger jeg liker også. Men det får jeg nesten ta i neste bloggpost. Heng med, og fortell meg gjerne hva du liker i mellomtiden.

Comments
  1. Mirthful says:

    Jeg elsker de lampene. Ser de like kule ut hver for seg, mon tro?

  2. antigirl29 says:

    Jepp, det tror jeg. Jeg liker bulldoggen best, tror jeg. Hva med deg?
    Abigail er en veldig kul dame, du burde sjekke bloggen hennes. Og kommende nummer av Bonytt, hvor det er masse bilder fra hennes egen leilighet.

  3. Lisa says:

    Jeg liker best han cocky kompisen helt til høgre!

  4. Mirthful says:

    De er så herlige alle sammen at jeg har litt vondt for å velge, men jeg tror kanskje jeg ville gått for den hvite pelikanen. Kanskje sælig fordi jeg har en lillebror liggende, en hvit porselenspelikan som har hull i nebbet til å stikke en pelikan-penn gjennom, en gammel reklamedings med andre ord.

    Vi trenger lamper i nyleiligheten. I wonder…

  5. antigirl29 says:

    Ja, veldig fint med pellikaner. Ifølge Abigail er hun så glad i dem at hun har alle sammen i leiligheten sin i stedet for å selge dem i butikken, men satser på at hun får produksjonen i gang og selger til oss.

  6. Avdelingen says:

    Jeg skriver interiørblogg selv, og synes dette var fornøyelig lesning. Ser at jeg helt klart scorer dårlig på noen av dine krav. Opprinnelig begynte vi i Avdelingen med denne interiørbloggen fordi vi også hadde fått en overdose slitt, shabby, fransk landstil og husmorhappy. Det var ikke få timer vi hadde kastet bort på å irritere oss over andre gitt. Men, så sniker det seg inn en høy grad av kosemosefaktor hos oss også, så da blir vi “interiørbloggisfiserte” vi med. Beklager 🙂

Leave a Reply

