Når Kari tar tjukkasene

Posted: 11. October 2010 by antigirl29 in Magnhild realitetsorienterer

Kari Jaquesson er ute etter trøbbel når hun går ut og sier at “Man HAR ikke fedme, man ER feit” i dag. Det er ikke noe særlig å legge seg ut med den stadig voksende gruppa av feite nordmenn, men har hun kanskje et poeng?

Jeg skjønner at folk er forskjellige. Og jeg skjønner at ikke alle kan spise litt mindre ris og pasta og begynne å gå trapper, så ordner alt seg. Jeg skjønner også at man kan bli deprimert, og at det kan forsterke fedmeproblemer. Men på den andre side: Må man ikke også ta litt ansvar for egen situasjon? Og er det ikke en enorm passivisering å si at mennesker er syke?

De fleste av oss klarer jo å ta ansvar for eget kosthold, og vi klarer å trene mer og bevege oss mer. Det er bare at det må litt innsats til. Og den innsatsen, kommer ikke den når vi skjønner at det er ingen andre enn oss selv som har ansvaret?

Derfor tror jeg vi trenger folk som Kari Jaqueson til å pushe oss litt. Ikke til å fortelle oss at vi ser dårlig ut, men til å fortelle oss at vi må passe på helsa vår. Well done og takk, Kari.

Comments
  1. laktose says:

    Det er derfor jeg ikke klarer å se på Biggest Loser. Det er liksom alltid en tragedie eller en masse eksterne faktorer som fører til at en person veier over 200 kilo, det er aldri ens egen feil. Litt kvalmende, på en eller annen måte.

    Selv har jeg nok litt mage og er langt unna toppform, men jeg har ingen problemer med å innse at det er fordi jeg er glad i godt øl og god mat, og jeg har blitt for lat…

  2. Enig says:

    Når de viser de sultne barna og menneskene i u-land på fjernsyn, hvor ofte ser man folk som “lider” av fedme?

  3. Bra, Magnhild. says:

    Helt enig med deg. Problemet med det hun sier ligger for min del i en ting – “du har ikke fedme, du er feit”. Legger du din identitet i at du er overvektig (see what I did there? ;)) er du på full vei inn i en ond sirkel, som sannsynligvis leder til sykelig overvekt eller anoreksi/bulimi.

Leave a Reply

