Hvem vil ha to barn?

Posted: 7. October 2010 by antigirl29 in Styresmaktene padler

Kari Ann Volden får fortsatt ikke adoptere, ser jeg. Dama har vært i India og fått tak i en surrogatmor, som har skaffet henne et tvillingpar. Som hun altså nå ikke får ta med til Norge.

Dette er en komplisert sak. Jeg skjønner at norske myndigheter ikke kan akseptere det, fordi de vanskelig kan godta kjøp av salg av barn, noe de tolker dette som.

Jada, og jeg ser problemet med presedens. Men det norske myndigheter sjelden ser, er at slike saker gjerne handler om mennesker. Og hvem er menneskene? Jo, det er ei dame som ser på seg selv som mor for to barn som ikke er velkommen noe sted. India vil nemlig heller ikke ha dem.

Og hvis man setter moras behov til side, handler dette om to forsvarsløse barn som ikke har noe sted å være og ikke har noen rettigheter.

Jeg godtar ikke at denne saken er til det beste for barna. Da må noen kunne gi meg et godt alternativ til hva de skal finne på. Bli gatebarn? Statsløse flyktninger? Jeg lover dere at de fort kan havne i en kjøp og salg-situasjon vi ikke vil ha da, for å si det sånn.

Ikke la statsløshet bli presedens.

Comments
  1. Gunhild Gråvær says:

    Her er det to små barn som ingen nasjon vil ha, hverken Norge eller India.

    Nasjoner får ikke barn, de er til for å tjene og beskytte den befolkning som er, uansett om innbyggerne er sympatiske, og uansett hvordan barna kom til verden.

    Man kan mene hva man vil om surrogatmødre som middel til å få til familieforøkelse i de familier som ikke får det til på vanlig måte, men jeg oppfatter det ikke som ulovlig. Ellers hadde vi vel ikke regelmessig blitt servert “nyheter” om homofile par som er i “lykkelige omstendigheter”.

    Det skal ikke utelukkes at avtaler om surrogatmoderskap kan være basert på økonomisk utnyttelse. Det kan da rettslig prøves om en slik situasjon foreligger. Utfallet kunne tenkes en bedre kompensasjon enn opprinnelig avtalt.

    Uansett har barna intet med saken å gjøre, så å snakke om at man har tatt hensyn til dem er svada.

    Det er fremdeles lov å få barn uten statslig løyve og hvordan moren blir mor kan ikke være andres business. Hadde hun blitt mor i Norge eller hvorsomhelst for den saks skyld hadde det vært plankekjøring. Ingen har reist spørsmål vedrørende rettighetene til en baby født i et Boliviansk fengsel af en norsk kvinne som er tiltalt for narkotikaforbrytelser, og ingen bør gjøre det.

    Hvis tvillingene i India blir sendt på et hjem for foreldreløse (til tross for at de ikke er foreldreløse) er det sikkert fritt frem å søke om å adoptere dem, norske adoptivforeldre inklusive. Men altså ikke den kvinne som har gitt dem halvparten av deres arveanlegg!

    Den norske tradisjon religiøst og kulturelt er basert på kristendommen uansett hvor mange eller få som går i kirke på søndag. Kristendommen adskiller seg fra farisæernes holdning ved at loven er hjertets og kjærlighetens lov og ikke en stivbeint juridisk sak. Jesus hadde tilgivelse til toldere og syndere men var hard overfor farisæerne.

    Jeg vet ikke hva Jesus ville si om surrogatmødre idag, men jeg føler meg ganske sikker på at han ville øse både kjærlighet og tilgivelse over denne familien i overmål. Måtte våre høyt lønnede regelryttere lese bibelen deres og ta opp saken til ny overveielse for denne gangen å dømme med hjertet!

    Jeg lyser Guds velsignelse over alle involverte!

    • sm says:

      Til Gunhild Gråvær.

      Du har misforstått heile saka.
      Den norske kvinna er ikkje mor til barnet.

      Ho har kjøpt seg både egg, sæd og ei kvinne til å føde barna, og er ikkje i slekt med barna på nokon måte. Dette er kjøp av barn.

  2. Johnny says:

    Mener at den norske regjeringen opptrer riktig her. Det er ingen menneskerett å få barn, og hun har kjøpt og betalt for at ei skal bære fram et barn for henne. Det var ikke hennes egg engang! Dessuten så kan hun bare flytte til India og ta seg av barna. For det er heller ingen menneskerett å bo i Norge. Det er mange par i Norge som venter på å få adoptere, som står i kø. Hvorfor skal hun jukse, og gjøre noe så uetisk som å betale for barn? Dette er jo simpelten menneskehandel. Og om Norge hadde sagt ja, så hadde Norge og sa ja til menneskehandel. Og folk som ikke vil vente i adopsjons køen kunne ha gjort det samme som hun hadde gjort.

    Og over meg, det er forskjell å bli gravid selv – enn å kjøpe seg et barn. Hvor trang synt er du?

  3. antigirl29 says:

    Nå er det vel du som er trangsynt her, Johnny, men kan hende du syns det er med rette.

    Eh, hun kan bare flytte til India? For det første så har hun selvfølgelig rett til å bo i sitt eget land. Det burde være en menneskerett å ikke bli kasta ut av landet sitt. Og for det andre: Barna kan ikke bare bo i India, for India anerkjenner dem ikke som indiske statsborgere.

    • Kari says:

      ER det mulig å være så kynisk som mennesker som til stadighet kommenterer denne saken som “kjøp og salg av barn”??? Hvor heldige dere er som kan føde egne barn….det må være deilig å sitte på sin høye hest og bare si at “nei JEG vil ikke ha egne barn” eller “JEG ville nå ikke KJØPT meg et barn” eller “dama er jo ikke MOR til barna”, eller andre utrolig fjollete utsagn! SELVSAGT er hun mor til barna! Jeg fatter og begriper ikke hvordan samme menneskene som påstår at hun jo ikke er moren til guttene samtidig kan holde et barn som er adoptert fra f.eks Korea og nikke og spille med på at adoptivforeldrene er foreldre. Det må da finnes en viss grad av medmenneskelighet i dette landet, tross alt? Uff som jeg skammer meg over å være norsk – for det aller meste faktisk….skammer meg dypt inn i sjela.

  4. Johnny says:

    Hun har så klart rett til å bo i Norge ettersom hun er en norsk statsborger, men det er ingen menneskerett å være det. Og dessuten, så er barna indiske ettersom det er den indiske surrogatmorens egg, livmor og at hun bar og fødte barnet. Spermen er jeg usikker på. Ungene er til og med genetisk indiske uten at det har noe med saken og gjøre, om spermen er fra en indisk mann. Og alt dette har hun norske damen betalt for, så kom ikke her og si at det ikke er menneskehandel? Skal hun plutselig ta en spansk en, når det er mange norsk par som venter på å adoptere? Loven er der for å beskytte at Norge tar del i menneskehandel, om du ikke ser det her, så er det du som trangsynt her… selv om jeg respekter det du mener. Og om mannen til hun norske damen har gitt sæd til den indiske damen, så er mannen faren og kan søke om familiegjenforening – men da må han ditche hun norske damen og ta med seg den indiske damen og. Det er kynisk det – det norske paret har gjort. Men siden du synes det er greit så er du vel like kynisk.

    Dessuten argumenterer du tynt.

  5. Liz says:

    Johnny

    Her påstår du mye som ikke er rikig. Først og fremst synes jeg at du skal sette deg godt inn i saken før du kommenterer, slik at du ikke fremstår som totalt latterlig. Du kan også sette av litt tid til å lese menneskerettighetskonvensjonen for eks, før du uttaler deg om menneskerettigheter?

    Det er nemlig slik at alle mennesker har rett på et statsborgerskap, og nå har det seg slik at Kari Ann er Norsk statsborger, så jo det er en grunnleggende menneskerettighet å være for eks Norsk statsborger.

    Jeg ser også at du ikke helt forstår dette med surrogati. Det har seg nemlig slik at egget er fra en egg donor og ikke fra surrogaten, så surrogaten har ingen genetisk link til barna til Kari Ann Volden. Kari Ann Volden har benyttet både egg, sæd donor og surrogat for å få sine barn. På forhånd undersøkte hun med en rekke innstanser for å forsikre seg om at hun fikk Norks statsborgerskap til barna, og fikk tommelen opp både her og der. Men det er det ingen som snakker høyt om, eller påtar seg skylden for. Når det kommer til hvor egg og sperm er fra har Kari Ann aldri uttalt seg om dette, så jeg finner det svært merkelig at du vet dette. Jeg kan ikke tro at du er en slik type som Kari Ann har kontakt med på privaten?

    Og så kommer du med masse greier om Den Norske mannen? Eh Kari Ann har ingen mann, det er jo det som er problemet her… I tillegg kommer Indisk lovverk inn og internasjonalt lovverk, for eks iflg Indisk lovverk er Kari Ann Volden barnas mor på alle måter. Så her er det nok ikke bare lille stormannsgale Norge som bestemmer nei, selv om mange Nordmenn liker å tro at det er slik det er i denne verden.

    Og setter du deg inn i adopsjonslovgivning og leser litt omkring adopsjon, vil du fort finne ut at det dessverre i mange saker dreier seg om en eller annen form for menneskehandel. Noe surrogati og egg donasjon ikke er, her kan alt bevises fra skapelsen av barna til de blir født, alle innvolverte parter kan dokumenteres, og alle parter som har vært innvolvert kan snakke for seg. Slik er det ofte ikke i en adopsjonssak. I denne saken er for eks surrogaten blitt intervjuet flere ganger av Bufetat. Jeg som deg aksepterer andres syn, men mener at dette er langt i fra menneskehandel.

    Til slutt har jeg et stort ønske når det kommer til denne saken. Kan dere som har en så voldsom trang til å fordømme og uttale dere være så snille å sjekke opp fakta først? Personlig mener jeg at man ikke kan ta på alvor uvitende innlegg.

  6. Eugene says:

    Jeg er en 55 år gammel mann, jeg har alltid ønsket meg barn, men ikke fått noen da jeg er steril. Venter spent på om gråtekonene i Norge får ordnet det slik at Kari Ann får sine barn hit. Om det går i orden kan jeg love at jeg er den neste som reiser til India for å gjøre det samme! Vil helst at surrogatmor får innsatt 2 befrukta egg fra sæd og eggdonor, da det gir størst mulighet til å få 2 barn, dette er noe jeg alltid har ønsket meg. Etter barna er født regner jeg med det tar noe tid før søknaden min går gjennom BUFETAT/ BUFDIR, imellomtiden er barna så knyttet til meg (og jeg til dem) at et bytte av omsorgspersoner vil kunne gi traumer. Mine barn barn er ikke noe mindre verd enn Mikael og Adrian, så jeg regner med godkjennelsen går glatt igjennom. Loven er lik for alle, right?

  7. antigirl29 says:

    Loven burde ta litt mer menneskelige hensyn, er vel mitt poeng.

  8. nn says:

    Sitter å tenker litt her.. India sier at Kari Ann er moren.. Hva om hun for en periode blir indisk statsborger med sine barn.. og deretter søker om gjennforening med sin biologiske familie i Norge eller rett og slett søker om å få sitt opprinnelige statsborgerskap tilbake.. Går det???
    Da vil barna være i hennes pass og Norske myndigheter kan ikke si noe på det..
    Dette kan jo gå rett i dass da.. men hva om det er en mulighet der..

Leave a Reply

