Sigbjørn, vinen og tallene

Posted: 5. October 2010 by antigirl29 in Og så noe gøy, superkvinner, VG padler

Å, det er fint å høre Sigbjørn snakke om statsbudsjettet. Ingen tre væks inn i himmeln og det går hæller itte an å låne seg til velferd, sier han og leser et dikt av Hans Børli. Han er trygg og god, Sigbjørn. Litt som Prøysen eller, som noen sa til meg på Twitter, Snekker Andersen. Og vi stoler på at denne mannen, han tar vare på oss og sørger for at verken kronekurs eller rentenivå ødelegger økonomien vår i nærmeste framtid. Flink med handlingsregelen er han også.

Men hva var det egentlig han sa som har betydning for meg? Jo, forteller VG. Blant annet så skal han øke alkohol- og tobakksavgiften. Det skulle man tro ga dyrere alkohol, røyk og snus, eller? Ja, det er vel rett i de to siste tilfellene, men la oss se litt på det første og viktigste i velferdssammenheng: Alkoholen. Må jeg betale masse mer for vinflaska mi nå? Eh, nei, ikke nødvendigvis.

Tenk nemlig på det, at alkoholavgiften er konstant. Den øker ikke med prisen på vinen. Og det er her Vinmonopolet er min aller beste venn. For vinmonopolet, serru, de er en av Europas mest ettertraktede vinkjøpere. Noe som gir dem en sinnsykt god tilgang på kvalitetsvin ingen andre får tak i, og dermed mulighet til å kjøpe store partier som de kan selge relativt billig. De har nemlig heller ikke noe behov for å kompensere billigsalg av noen viner med dyrt salg av andre viner, siden deres fokus på inntjening er rimelig mye mindre enn hos de fleste andre europeiske innkjøpere.

Og derfor er all vin som ikke er av den aller billigste sorten, faktisk billigere i Norge enn i andre land. Tenk på det neste gang du vurderer grensehandel. For det er den gode vinen som gagner velferden, spør du meg.

Jeg skåler litt for det, jeg. Og håper jeg en gang får ta et glass riktig god, etter kvaliteten billig vin med Sigbjørn en gang. Han kan være min Snekker Andersen anytime

Leave a Reply

