Ikke enda et heroinoffer!

Posted: 1. October 2010 by antigirl29 in VG padler

X factor-Vegard er ute og forteller om sitt livs kamp mot heroinen. Seriøst, again???? Noen ganger blir jeg bare så jævla lei av dette underdoglandet, ass. Bare noen har hatt en litt brokete fortid og kommet seg ut av det, skal de liksom klappes på hodet for evig og alltid?

Det fins uttallige superstjerner som har vært dopmisbrukere. Det er ikke noe nytt eller interessant, og det gjør dem i alle fall ikke til bedre stjerner. Hvis man først skal bry seg om dopmisbrukere, ta en titt på de som prøver å klare seg på gata rundt omkring. De er verdige mennesker de også. Og de prøver å leve et liv. At de ikke har klart å komme seg ut av helvetet betyr ikke at de er mindre verdifulle og bare kan skylde seg selv. Det betyr kanskje at de ikke har fått den oppfølgingen de trenger fordi alle er så opptatt av å se på X-faktor i stedet. Heroinavhengighet er en sykdom, ikke et verdivalg som tas over en kopp kaffe en morgen!

Uansett: Dette er en talentkonkurranse. Det vil si at det er talentet som avgjør, ikke hvorvidt du har en god historie å fortelle om deg selv som alle begynner å grine av uantatt meg. Jeg driter f eks i hva Tom Waits har holdt på med, så lenge han synger fine sanger. Skjerp dere.

Comments
  1. AG3 says:

    Ehhh, leste du artikkelen? Hvor fant du offeret der??? At han står frem som tidligere missbruker skjønner jeg jævla godt – heller det enn at Se og Hør eller en av de andre tabloidene blåser det opp over 14 sider!! Men offer? nei, realist!

  2. roy says:

    Her er du på gjordet altså. Klart han skal være stolt av å ha kommet seg ut av det livet. Han har da ikke stått fram som noe offer, og takk og lov kan han kanskje lukke opp øynene på noen som er på vei samme veien. Det er ikke så mange som klarer å komme seg ut av det livet som heroin gir.
    Det er opp til de nå å vise hva de duger til, hans bakgrunn får de ikke videre i x faktor.

    Håper din respekt for mennesker stikker dypere enn du viser i denne bloggen !!!!

  3. citygirl says:

    Du er jo helt på trynet… Han er ikke et offer, og gjør seg ikke til det heller. Viktigste virkemiddelet i kampen mot stoff er åpenhet, og mennesker som har reist seg. Og alle de rare påstandene dine er kun dine og ikke noe Vegard sier. Heia Veggard!

  4. Big Dick says:

    Nå kan da dette løvetannsbarnet være en inspirasjon for andre med rusproblemer….

  5. Ole brum says:

    Enig med blogger. Har selv kastet bort 15 år av livet mitt på rusmidler ,riktignok ikke heroin men alt annet møkk man kan tenke seg ,har kommet meg ut av det helt uten hjelp og har nå vært clean i masse år . So what, er ikke noe spesielt med det ,er alt for mye folk som står fram offentlig med alt mulig piss ,kun for å få klapp på skulderen “å så flink du er bla,bla,bla”. Jeg ser for øvrig på all rus misbruk som den ultimate selvmedlidenhet og nytelses sykhet + ego trip og ingenting annet, er ihvertfall ingen sykdom..Da må man jo si at alle som røyker tobakk også er syke, noe jeg ihvertfall ikke går med på. Er forskjell på en selvpåført avhengighet ,riktignok ekstremt sterk når det kommer til knark, og sykdom som kreft ,selv om knark også kan ta livet av deg.

    • julie pedersen says:

      Synes både du og blogger virke som noen selvsentrerte egoister som ikke unner andre noe kred for det de har klart her i livet! For oss som har hatt denne problematikken inn på livet ( ja, jeg leste at du er x-misbruker) er det gledelig å lese slike solskinnshistorier- det gir håp i en ellers så mørk tilværelse.

  6. AG3 says:

    Til Ole Brum. Det kan jo kanskje være greit for noen å se at du ikke trenger å være velykket tvers igjennom for å få til noe ekstra da. Og det kan kanskje være greit for ungene som sitter rundt omkring på landets institusjoner akkurat nå – og se en sånn fyr på et sånt program som X-faktor OG se at kanskje er et liv for dem der ute til slutt. At et nyktert liv kan by på utfordringer og kick likevel. For hvis du, som du sier, har vært rusmisbruker i 15 år, så VET DU veldig godt at noe av angsten med å bli nykter også handler om motstand mot å leve et kjedelig liv som “de andre” folka.

    Og hvorfor tror du folk står frem for å få “å så flink du er bla,bla,bla”??? Tror du det er det det handler om? Hvis du virkelig har blitt nykter etter mange år, trenger du ikke klapp fra andre på skulderen. Du vet sjøl at du har vært flink. Man er flink når man slutter med dop.. enten du klarer det selv eller med hjelp av andre. Fordelen med å bruke andre, er kanskje at min slipper å sitte bitter igjen for seg selv og rakke ned på andre… Fordi man ikke føler man har fått noe tilbake for å nyktre seg opp… Sorry Brum, kjøper ikke tankegangen din! Men jeg syntes det er synd du ikke vil fortelle til noen hva du selv har gjort.. du hadde også fortjent å kunne være ærlig – og det tar ikke livet av deg om noen sier du har vært flink, det gjør ikke en gang vondt. Jeg syntes du har vært flink ;o)

    BTW – been there, done that…!

  7. antigirl29 says:

    OK, dere, jeg kjøper det med rollemodeller. Helt enig i at det er viktig. Men de aller færreste kommer på TV eller blir superstjerner når de nyktrer opp. Da kan faktisk normale, fornuftige folk være mer rollemodeller.

    Og det som irriterer meg, er at vi velger hvem vi syns er bra folk blant rusmisbrukerne. For noen klarer heller ikke å komme ut av rusen, men kan være verdt litt oppmerksomhet for det. De er ikke mindre verdige mennesker, liksom. Ved å si at det er utrolig at det ble folk av dem, er det dessverre nettopp det man noen gang sier.

    Hvis dette ga noen mening. Jeg er litt fredagskokt i huet.

  8. Ole brum says:

    Til ag3 Jeg rakker ikke ned på andre men sier bare sannheten, narkomane er egoister , nytelsessyke og svært ofte selvmedlidende . Angående selvmedlidenhet å det å finne årsaker utenom seg selv,for å rettferdigjøre eget misbruk, så er det noe rusmisbrukere er eksperter på . Eneste veien ut av et misbruk slik jeg ser det, er å skrelle av seg disse overnevnte destruktive egenskaper, der jeg vil putte selvmedlidenhet som den egenskapen som kjører et menneske lengst ned. Dette er mine erfaringer etter å ha levd i rusmiljøer store deler av mitt liv. Og hvorfor skal jeg være bitter? Jeg anser meg selv som ekstremt heldig, for at jeg ikke ligger i oslo med nåla i armen. Og hva skal man tjene på å stå frem , tjener nada på det..Brukte å komme eks narkomaner på skolen når jeg var liten, hindret det meg fra å begynne med stoff, nei det gjorde ikke det, men heller det motsatte…

  9. John says:

    Modig at vedkommende står frem og forteller om sitt tdiligere rusmisbruk.

    Om det er noe å diskutere er en annen sak. Dersom reaksjonene er som ventet i potetlandet så vil åpenheten sette en stopper for videre gang i X Factor ….

  10. AG3 says:

    Til Antigirl – jo gir mening, og ja – definitivt det finnes mange som ikke kommer ut av det som kunne ha behov for litt oppmerksomhet. Det får en del av dem også. Ikke bare i presse, men også på deres plan! Men dessverre langt fra alle. Rusmiddelpolitikken rundt omkring i de forskjellige land er like vanskelig som psykisk helsevern. Hva faen gjør vi med dem liksom? De følger jo ikke noen mal..

    Og som Brum sier, det handler om å ville – du må faktisk ville noe jævlig veldig, OG du må skrelle av deg lagene og unskyldningene for å klare å bli nykter. Hvis du ikke er villig til å gjøre noe med deg sjøl, vil du ikke få noen endring i livet. Dette gjelder jo alle som ønsker endring! Men jeg er ikke helt enig i din kategorisering av “narkomane” Det er forskjellige mennesker med forskjellige grunner – jeg har levd i miljøet fra jeg var veldig ung til jeg til slutt kom meg ut av det for 15 år siden. Med sterk egenvilje og kamplyst – men jeg brukte også det hjelpeapparatet som faktisk finnes her i landet. Det er ikke verdens beste, men duger om man vil veldig. Og er litt heldig og treffer en behandler/person med rett kjemi! I did. Men ja, jeg skal også være enig med deg i at det er mye selvmedlidenhet også blandt narkomane – akkurat som det er blandt folket forøvrig. Men det er lettere å irritere seg over en “knarkis” Jeg har gått på Heroin – og det var ikke spesielt lett og være blid og positiv alle de dagene i året du våkna sjuk og blakk! Og det var flere av de dagene enn de andre..

    Uansett forkjellige meninger takker jeg for en bra dialog og ønsker begge en god helg.

  11. Ole brum says:

    Til ag3 helt enig med deg , og når det gjelder heroin avhengighet så må jeg si at det har jeg ingen peiling på, men etter hva folk sier så er den avhengigheta i en helt annen divisjon enn coke,speed og hasj. Og får å ha det sagt så har jeg enorm respekt for alle som klarer å slutte med rus, og spesielt heroin ,ettersom jeg anser det for å være værst med hensyn til hvor langt folk går for å få det. God rusfri helg til allesammen 🙂

  12. antigirl29 says:

    Den respekten deler jeg med deg, Ole Brum. Og jeg setter veldig stor pris på at dere delte deres meninger med meg. Jeg ser jo bare ting utenfra, og det er utrolig viktig med innspill fra personer som dere. Jeg skal jaggu ha en hvit helg til ære for dere. God helg!

  13. Ole brum says:

    Antigirl29 Hvit helg? Er det kokain du mener da? Hehehe neida kødda bare :)…Men bottomline jeg mener at det er galt at folk står frem med alskens greier da jeg mener det virker mot sin hensikt, jeg visste ikke hva knark var engang , før det troppet opp eks narkomane på skolen og viste oss det. I mitt lille forstyrra hode så tenkte jeg at det gikk jo bra med de, hvorfor ikke prøve.. Så super naiv var jeg..God helg take care, kul blogg foresten 🙂

  14. Tullhøne says:

    Til Ole Brum: Er ikke du også litt ute etter klapp på skuldra når du må presisere at du har kommet deg ut av “rushelvetet” alene?? Forskjellen er vel at Vegar har blitt en slags offentlig person, hadde du vært det hadde din fortid også kommet opp da dette er av interesse for media for å lage god tv! Og til blogger, det fins faktisk folk som engasjerer seg i ruspolitikk til tross for at de ser på x-faktor, du jobber vel heller ikke 24/7, dåååååårlig argument!!!! Mener at samtlige som klarer å reise seg etter, uansett hva slags liv på kjøret, fortjener opptil flere klapp på skuldra, enten de har klart det med eller uten hjelp! GO VEGAR!

  15. Ole brum says:

    Er ikke ute etter ros, hjelper ikke med 20 psykologer å rusterapauter til syvende å sist står du alene uansett, ingen som kan få et menneske til å stoppe å ruse seg.Jeg har prøvd alt det overnevte inkludert anonyme narkomane,og relgion , det funka dårlig for meg. Det som funka for meg var vitaminer, badstu å lange fjell turer lars monsen style 🙂
    Men så lenge man faktisk kommer imål å blir rusfri , så spiller det egentlig ingen rolle hvilken vei man tar til målet enten det er relgion eller whatever. Er en ekstremt smertefull prosses uansett.

  16. wrt says:

    Hun er forsåvidt inne på noe. Som 14 åring kom en tidligere rusmisbruker og lærte oss om hvor farlig det var. Det jeg lærte var at man kan ruse seg, være tøff og holde foredrag for en hel skole. Da bestemte jeg meg for å prøve.

    I ettertid: 6 år med misbruk av alt av stoffer som er kjent for mennesket; det er noe INGEN har lyst til å ha i bagasjen. Skulle skoleverket gjort det riktig skulle de dratt en ekte heroinist rett fra gata og latt oss unga lukte på han, se stikk sårene, infeksjonene, samt lide oss igjennom et 30 minutters foredrag om de dumme myndigheten og aliens som er i blant oss.

    Da hadde jeg aldri blitt nysgjerrig på dette. Rusfri, men ingen jobb i dag..

    Hjernen er ikke noe annet enn kjemiske sammensetninger. Ikke smart å tukle med det.

Leave a Reply

