Når slutta vi å klippe navlestrenger?

Posted: 30. September 2010 by antigirl29 in antimagnhild

Takk gud for mobiler med GPS. Nå slipper nemlig foreldre å klippe navlestrengen fullt og helt. Ikke bare kan de bruke barna sine som moteaccessoirer, men de kan følge med på hvor de er til en hver tid? Selvstendige individer? Nope, barn er tross alt til for sine foreldre.

Og så videre. Jeg er jo generelt mot barn, men akkurat nå tror jeg jaggu jeg er mer mot foreldre. Og så lurer jeg på hva som skjer med disse barna når de vokser opp. Tipper de blir med på en slags ekstremversjon av Paradise Hotell uten problemer i alle fall.

Overvåkningssamfunnet FTW!

Comments
  1. Kirsten Flagstad says:

    Barn og foreldre er nesten som hunder og hundeeiere. De fleste hunder er greie. Hundeeiere derimot! Der er det MYE rart.
    (Kjekt for meg å si, som har både hund og fire (voksne) barn…)

  2. Jonas Blom says:

    Et farlig skritt i feil retning.

    Dette er direkte overtramp mot barn. Dersom foreldre må benytte seg av denne
    typen midler har de et et alvorlig oppdragelses-problem, og diverse mentale
    forstyrrelser. Man lar ansvar for respekt og kommunikasjon gå over til
    teknologi og en inhuman relasjon.

    Neste steg er at skoler og barnehager vil med på spillet. Også sier man at
    siden man kan gjøre det mot barna kan man også gjøre det mot andre
    samfunnsgrupper. Så vil staten inn i bildet på en mer aktiv måte enn de er
    i dag. Osv.

    Et resultat av dette despotiske overtrampet er at man senker grensen for hva som
    er akseptabelt innen overvåking. Dette kommer bare til å balle på seg til vi
    sitter i en hengemyr av mistro KGB ville vært grønne av misunnelse på.

    Vil man virkelig lære barna at man ikke skal stole på hverandre? Eneste måten
    å stole på andre, selv sine nærmeste, er ved overvåkning?

    Alle vet, i alle fall burde alle vite, at foreldre er psykisk ustabile
    i forhold til hva som er utgangspunktet, dvs før de blir foreldre. Det er ikke
    noe galt i dette, tvert om, det er nødvendig, og en balansegang.

    Samfunnet er kynisk og kaldt, – problemet er at nå vil man da presse denne kulden
    inn i barnehjerter ved denne type tjenester.

    Man skal ikke stole på hverandre – ikke en gang barna på sine foreldre, og
    foreldrene på barna.

    Denne type overgrep vil ha forferdelige konsekvenser i barnesjeler. Den
    mellommenneskelige respekt og dermed trygghet blir overført til et mekanisk
    sosialkontrollert onde.

  3. Jonas Blom says:

    …også jeg som våkna glad i dag.

  4. antigirl29 says:

    Haha, dagens favorittsitat: “Alle vet, i alle fall burde alle vite, at foreldre er psykisk ustabile”. Men veldig bra poenger der!

  5. Lisa says:

    Ja og amen, Magnhild! Jeg er i alle fall veldig glad for å ha vokst opp på 80-tallet. Tør ikke engang tenke på hvordan jeg ville hatt det hvis min overbeskyttende, kontrollerende mor hadde fått kloa i denne dingsen. Jeg hadde sannsynligvis vært enda mer føkka enn det jeg er i utgangspunktet, hehe…

  6. 321 says:

    Vi går mot en samfunn med total sikkerhet og ingen frihet.
    Staten skal ihvertfall ikke være bekymret over hvem som gjør hva og hvem som er hvor og hvem som tenker hva.
    Det kommer ikke til å hjelpe, ettersom staten til slutt blir “mot folket” i stedet for “for folket”.

    • reidun gebecke says:

      Tenk hvilke problemer jeg kunne unngått hvis mine foreldre visste hvor jeg oppholdt meg og med hvem jeg var sammen med når jeg var 12 – 14 år. Jeg snakker om tiden etter 1954. Den var nemlig ikke så uskyldig

  7. antigirl29 says:

    Seriøst? Du tror du hadde hatt en bra ungdom hvis foreldrene dine overvåket deg til enhver tid? Du burde blitt på 50-tallet

  8. Hufsa says:

    Forkastelig detaljovervåkning. Er det ikke bedre å bygge et skikkelig tillitsforhold mellom barn og foreldre?

  9. Uno Wahl says:

    Helt topp med en slik tjeneste, men den krever mye av foreldre. Det er helt klart at denne tjenesten er flott ved en anledninger, slik som hvis barnet ikke kommer hjem til avtalte tider, eller ikke ankommer stedet der de skal osv. Litt slingringsmonn på tid må man selvsagt ha, for de fleste barn har venskelig med å holde den eksakte tiden 🙂

    Dette krever mye av foreldrene og det er helt klart enkelte foreldre som absolutt ikke burde ha tilgang på tjenesten, men som helt sikkert hyller den. Mange forelder blir “fra” seg for det minste og jeg er sikker på at maksimumsantallet pr. daglig SMS fort blir brukt opp for disse, noe som ikke er bra, og er feil bruk av tjenesten. Man MÅ vise barna at man har tillit til dem og KUN benytte en slik tjeneste når man føler at noe er galt eller at tiden drøyer litt vel mye.

    En slik tjeneste, ved at foreldrene ikke misbruker tjenesten, kan faktisk være med på å bygge opp enda mer tillit.

    Siden det sannsynligvis er veldig mange foreldre som helt klart vil benytte en slik tjeneste til overvåking av barna, så er mitt syn på denne tjenesten litt delt. Jeg synes på den ene siden at tjenester er helt super, men på den andre siden, så ser jeg at denne tjenesten kan brukes til unødvendig overvåking.

    Siden jeg i hovedsak ønsker og tror at folk flest er redelige og fatter sunne valg, så støtter jeg tjenesten. Men jeg skulle virkelig ønske at det kunne være et kontrollorgan som går inn å ser på de familiene som benytter tjenesten “uvanlig mye”, for å eventuellt avdekke “misbruk” av tjenesten. De familiene som “misbruker” tjenesten har mes sannsynlig andre problemer som enklte der burde få hjelp med 😉

Leave a Reply

