Død over overvektige?

Posted: 26. September 2010 by antigirl29 in VG padler

Overvektige er mer humørsyke, kan VG fortelle i dag. Ja, det passer jo bra for å få flere til å melde seg på VGs vektklubb, men sånn bort sett fra det, er mine konklusjoner:

  • Jeg syns overvektige bør få fred snart. Ikke bare skal de plages fordi de ikke ser så bra ut som de som har tid til å trene hele tiden hver dag, men de skal også få høre at de er sure?
  • Det er ingenting som hjelper så mye på humøret som ei plate sjokolade eller en bolle karbohydrater. Det fører til overvektighet. Så jeg ser en svikt i argumentasjonen der.
  • Dette stemmer ikke. Jeg er nemlig IKKE overvektig, men derimot relativt humørsyk. Dessuten kjenner jeg mange nok blide overvektige og meggete undervektige til å vite at dette er et relativt unyansert bilde.
  • Vi lever i et sykt samfunn. Det er ikke fordi vi blir stadig flere overvektige, men fordi folk skal peses for kroppen sin hver eneste søndag av idiotiske, tabloide aviser.
  • Jeg håper ikke verden nå blir full av syltynne mennesker som følger VGs vektklubb. Jeg takler nemlig ikke menn uten litt mage.
  • Bare fordi forskere har så lite penger til mat at de går på ufrivillig slankekur halve livet, trenger de vel ikke rettferdiggjøre det overfor hele verden? Kan de ikke bare finne seg en annen jobb i stedet?
Comments
  1. Malene says:

    *applauderer foran PC-skjermen, bokmerker blogg, og løper tilbake til sjokoladeplaten som venter i kjøleskapet* 😀

  2. Seigmann says:

    Kanskje overvektige er mer humørsyke nettopp FORDI de hele tiden plukkes på av alt og alle? De fleste ville jo bli irritert av denslags.

  3. Kari says:

    Undersøkelsen det henvises til i VG nett gir meg mest av alt en følelse av at man har noen hypoteser som det var mulig å resonnere seg til uten å bruke år på. Jeg har respekt for forskning, det er ikke dét i det hele tatt. Men var disse resultatene noe å publisere? Her er det for mange usikkerhetsmomenter til stede til at det er mulig å trekke konklusjoner, og hva bruker VG dette stoffet til? Jo, til å lage et oppslag med foto av en fettvalke. Så billig. I pressen er det så enkelt så enkelt å uthenge fettvalker. Det er en stygg side av mediene, å hykle at alle aldersgrupper og alle kropper fylt med sjel har en verdi – så sant den kan inviteres til et talkshow. Eller i ren pietet er en del av en tragedie man for tiden skriver om. For øvrig skal hvert ekstra gram på kroppen påminnes i form av spisetips, trimforslag, påminnelser i MinMote og ellers i “fakta”-artikler som dette.

    Var man ikke deppa før, blir man det av avisenes evige kjør. Og mind dere, jeg er ikke overvektig. Men jeg kan avgjort bli sesongdeppa.

    Spis litt sjokolade, kjære folkens, ta en tur ut og gå, eller ligg i sofaen og se yndlingsfilmen. Eller spis noe annet: men for allverdens del, slutt ikke å spise! Gjør det som gir dere en best selvfølelse. Vit at folk flest ikke er som avisene fremstiller oss. Vi synes en fettvalke er like verdifull som en mangel på det samme. Det er tilogmed helt i orden å være litt sesongdeppa. Eller helt deppa. Men i siste fall håper jeg dere gjør noe positivt med det og får dialog med et menneske som virkelig forteller dere at dere ikke bare betyr noe men betyr alt.

    Min hilsen med kjærlighet!

  4. antigirl29 says:

    Veldig bra sagt. Takk, og jeg er helt enig med deg. Både valker og eting er fine greier. Og hvis man først skal snakke om overvekt, så er jeg også litt overrasket over hvor mye fokuserer på å ikke ete i stedet for å tenke på å røre seg litt. Man kan tross alt spise det meste om man trener i tillegg.

  5. Kari says:

    Hovedsaken, kjære dere alle, er at kropp er definert som status. Dette er ikke et nytt fenomen: på 1700-tallet var en lubben kvinnekropp et statusssymbol. Hun skulle likevel ha en smal midje, så fettet ble fordelt oppe og nede. Hun skulle være blek. De som arbeidet for å opprettholde et liv som en slik kvinne måtte ha, var mer i vårt såkalte ideal: de var slanke, kanskje tynne. Brune av å være mye utendørs. Og sikkert pene i løpet av de få år de hadde som sine “prime” fra ca. 15 år til 35. Så var det ut med dem. De fine små marsipankvinnene hadde noen år mer å gå på. De levde i heldigste fall til de ble seksti år. Kanskje søtti.

    Dette var den gang da. Men se på tankegangen. Den handler om å definere deg som menneske i et samfunn. I vår tid skal du ha kontroll over vekten din. Du skal trene, ha styr på hva du spiser. Du skal måle din idealvekt i forhold til gitte indekser.

    Hvor mange orker ikke å forholde seg til dette fordi kravene blir så mye større enn de målene man bør sette seg? Jeg er hundre prosent sikker på at den tabloide pressen gjør livet til folk i denne store gruppen helt unødvendig vanskelig.

    Dere som veier litt godt og vel: håper at dere hører meg. Ta det med ro og gjør ting på den måten dere føler for med mindre dere ønsker å minske vekten. Jeg backer dere hundre prosent. I en annen setting, og husk dette, kan vi komme til å kommentere folk som er for tynne. Vi kan komme til å si noe om folk som dør av tynnhet. Så vi skal måle våre ord. Vi skal vise respekt og ikke gjøre skade.

  6. Nicolas Øyane says:

    Hei!

    Synes bloggen din er bra! Som du leser i teksten på selve intervjuet har vi jo ikke sett på humørsykdom i vår studie, men årstidsvariasjoner i humør og adferd (som ikke er noen sykdom i det hele tatt – kanskje noen synes det er positivt?), og vi kan ikke si noen om hvilken vei sammenhengene går. Korrelasjon til vekt er forøvrig kun en liten del av studien.
    Hvor overskriften er hentet fra forstår jeg ikke, og jeg kan jo si at humørsyke ikke er nevnt med ett ord i hele avhandlingen..

    Han en fortsatt fin dag!

    Mvh,
    Nicolas Øyane

  7. antigirl29 says:

    Takk for det, Nicolas. Jeg skjønner at det er lett å bli mistolka av VG, som du kan se av mitt valg av kategori. De skal jo tross alt finne folk til vektklubben sin.

    En fin dag ønskes deg også!

Leave a Reply

