Takk skal du faen meg ha, Bjørnstjerne Bjørnson

Posted: 30. August 2010 by antigirl29 in Bare lysegrå, Kjendiser, Magnhild og kjendisene

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg er født på det herlige åttitallet, uten å ha et altfor rosa navn. Men jeg må innrømme at jeg ikke alltid har vært så jævlig glad for å hete Magnhild. Navnet var åpenbart helt fullstendig ut allerede da jeg ble født og jeg føler ikke at det har blitt mer populært med åra.  I følge statistikken vart det veldig populært rundt 1915, og det er kanskje derfor den eneste jeg kjente med samme navn var tanta til faren min. Har alltid trodd at jeg ble oppkalt etter henne fordi hun var enslig og litt bitter og mer glad i faren min enn noen andre – og at han ville arve henne. Vel, da jeg spurte om det ble faren min ganske sur, men så viste det seg uansett at jeg hadde helt rett. Er sjølsagt ganske glad for det i dag, her som jeg sitter og mesker meg i tante Magnhilds herlige gamle ørelappstol av ypperste klasse.

Vel, jeg kom meg altså gjennom det herlige åttitallet med navnet, men gikk på en smell på det jævlige nittitallet. Drømte at jeg het Isabell (ikke at noen andre i den lille tarmen jeg er født og oppvokst i het det, men det var jo ingen som het Magnhild heller da. I hvert fall ikke under 70 år), men ble kalt noe kjipt som ligna på Magnhild… Nok om det. Hadde funnet meg til rette med navnet mitt, livet mitt, kroppen min, trynet mitt og det faktumet at det er bedre å være grå enn rosa (er fortsatt enig med meg sjøl der). Så begynte jeg på nordisk grunnfag og Bjørnstjerne Bjørnson stod på pensum, mannen har jo av en eller annen grunn vunnet Nobelprisen i litteratur. Vi leste Synnøve Solbakken og foreleseren kom inn på resten av forfatterskapet til B.B. og fortalte at han hadde skrevet om ei anna dame, som het Magnhild.

Herlig, tenkte jeg. Endelig noe magnhildsk å skryte av. – Det er det største makkverket jeg har lest. Den er helt håpløs.

Typisk. Men jeg bestemte meg for å lese denne berykta bedritne romanen for et par år siden.

Oh yeah. Romanen handler naturligvis om Magnhild. Magnhild er ganske flott,  sånn egentlig, men mest småstygg, innadvendt,  sjenert og litt sjølutslettende. Litt antihelt, spør du meg. Og ganske karikert og mye kjipere enn Synnøve Solbakken. Magnhild-flaksen gjør sjølsagt sitt til at Magnhild blir tvangsgifta med en håpløs fyr. Så langt virket jo boka på sett og vis lovende, siden dette er aktuelt i dag og alt det der. Men så viser det seg at Magnhild, som hater ekteskapet og mannen sin også har magiske krefter og kan trollbinde mannen hun ikke elsker og ikke er spesielt glad for å være gift med. Boka er skrevet på et utrolig kronglete språk og hadde det ikke vært for at jeg allerede har betalt straffegebyr en gang på den boka på Deichmann, skulle jeg lånt den igjen og gitt dere et par smakebiter. Men de kan jo tro at jeg er smågal; en av få mennesker under 70 år som heter Magnhild og den eneste i hele verden som har lånt boka de siste 70 åra, nå også for andre gang. Har du lest Amalie Skram og som meg, hater henne, kan jeg røpe at jeg har lest et sted at Amalie Skram var den eneste i hele verden som likte denne boka da den kom ut en gang på 1870-tallet eller noe. (ok, du har kanskje skjønt at jeg aldri ble noen stor litteraturviter eller norsklærer eller noe som helst relevant av dette grunnfaget).

I anledning Bjørnsonåret må jeg bare si takk skal du faen meg ha til Bjørnstjerne, for at den bedritne boka måtte hete det samme som meg.

Comments
  1. Black diamond says:

    Godt du ikke er en nerd da og buker fuck penger på menn,. menn er:
    Primitive, visuelle, konkrete, utålmodige, kommunikasjonsløse, null evne til gode kommunikasjons løsninger, kan ikke skrive slik at en kvinne fanger interessen.. fuck .. Og jeg som er mann.
    mange ganger hater jeg mitt eget kjønn, fordi mannen skal ha 1-rett til bilen han skal ha til familien sin, det er hans beliggende, av duppeditter og motorstr. Men en kvinne blir ofte; hvis ikke hun er selvstendig nok,. blir hengende hjemme med ungene løpende i skjørtekanten I agree?

Leave a Reply

